A A+ A++

Komisja Europejska i sieci Consumer Protection Cooperation, w tym UOKiK sprawdzilie sklepy pod kątem stosowania technik dark patterns. UOKiK ostrzega, że 40 proc. z nich stosuje te praktyki.

Dark patterns to techniki używane m.in. w esklepach. Wymuszają one na użytkowników niechciane działania.

UOKiK podaje trzy przykłady:

  • Presja czasu
    Fałszywe liczniki promocji, które skłaniają użytkownika do podjęcia szybkiej decyzji zakupowej. Po odświeżeniu strony okazuje się, że licznik zaczyna odliczać od nowa.
  • Zwodniczy interfejs – przyzwyczajenie i nieuwaga
    Przycisk, który normalnie w innych sklepach oznacza np. „dalej”, a w tym przypadku oznacał wykorzystanie danych osobowych i zgodę na marketing
  • Ukrywanie informacji
    Design strony tak zaprojektowany, by ukryć informacje istotne. Np. droga do zrezygnowania z subskrypcji jest długa.

UOKiK i KE sprawdziły ile sklepów korzysta z tych technik. Okazało się, że aż 40 proc. korzystało z przynajmniej jednej praktyki. Urząd radzi, by działać wolniej, czytać w to, co się klika i nie dać się pospieszać.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułЗеленський: Після війни можна буде більше розповісти, як Італія підтримувала Україну в ЄС, а Японія – у G7
Następny artykułПідтверджені втрати армії РФ в Україні перевищили офіційну кількість загиблих за 9 років в Афганістані – росЗМІ