A A+ A++
fot. Grzegorz Kawecki / Puls Biznesu

Na wysokość kary będzie mieć wpływ w większym stopniu niż obecnie okres naruszenia, za który odpowiada przedsiębiorca, kary będą proporcjonalne do długotrwałości naruszenia – poinformował UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił w środę zaktualizowane wyjaśnienia ws. nakładania kar na przedsiębiorców za praktyki naruszające konkurencję.

Przypomniano, że zgodnie z prawem, kara za stosowanie przez przedsiębiorców praktyk ograniczających konkurencję wynosi do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Przepisy określają też maksymalny wymiar kar oraz ogólne przesłanki ich wysokości.

Urząd dla zwiększenia przejrzystości swoich działań dodatkowo objaśnia metodologię nakładania sankcji. W związku z tym wydano zaktualizowane wyjaśnienia ws. ustalania wysokości kar pieniężnych w sprawach dotyczących niedozwolonych porozumień oraz nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców.

“Poprzedni dokument został opracowany w 2015 r. i konieczna była jego aktualizacja. Obecna wersja została dostosowana do bieżącej specyfiki spraw podejmowanych przez Urząd. Pod uwagę wzięliśmy obrazu rynku, na którym widzimy coraz więcej spraw przeciwko dużym podmiotom, a także postępowania w sprawie poważnych i długotrwałych naruszeń” – tłumaczy prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Urząd wyjaśnił, że przy ustalaniu wysokości kary Prezes UOKiK weźmie pod uwagę charakter naruszenia – jego wagę, skutki, a także skalę. Na tej podstawie ustali kwotę bazową, która będzie służyła dalszemu określeniu wysokości kary. “Najdotkliwiej karane będą zmowy między konkurentami oraz nadużywanie pozycji dominującej mające na celu lub prowadzące do eliminacji konkurencji na rynku” – zaznaczono.

Dodano, że kolejnymi ważnymi przesłankami do ustalenia wysokości sankcji są – specyfika rynku i skutki naruszenia przepisów. “Prezes Urzędu będzie m.in. sprawdzał czy produkt jest nadzwyczaj istotny dla szczególnie wrażliwych odbiorców, a także jego znaczenie dla innych sektorów gospodarki. Pod uwagę będą również brane m.in. struktura rynku, bariery wejścia oraz potencjał ekonomiczny przedsiębiorcy. Na wysokość kary będzie mieć wpływ w większym stopniu niż obecnie okres naruszenia, za który odpowiada przedsiębiorca. W tym zakresie nastąpiła zauważalna zmiana na rzecz prostszego mechanizmu określania wymiar sankcji, zapewniającego jednocześnie proporcjonalność kary w odniesieniu do długotrwałości naruszenia” – wyjaśniono.

Urząd dodał ponadto, że na wysokość kary będzie mieć wpływ w większym stopniu niż obecnie okres naruszenia, za który odpowiada przedsiębiorca. “W tym zakresie nastąpiła zauważalna zmiana na rzecz prostszego mechanizmu określania wymiaru sankcji, zapewniającego jednocześnie proporcjonalność kary w odniesieniu do długotrwałości naruszenia” – przekazano.

UOKiK przypomniał, że przy ustalaniu kar brane będą również okoliczności łagodzące i obciążające, które będą oceniane łącznie. Jak wyjaśniono, kara ustalona na wcześniejszym etapie analizy może ulec zwiększeniu lub obniżeniu maksymalnie o 50 proc. “Na zmniejszenie sankcji wpływ może mieć np. współpraca z Prezesem Urzędu w toku postępowania. Katalog okoliczności łagodzących ma charakter otwarty” – zaznaczono.

Za okoliczności obciążające traktowane będą: rola lidera lub inicjatora porozumienia, przymuszanie lub nakłanianie do udziału w nim innych podmiotów, dokonanie wcześniej podobnego naruszenia oraz umyślność działania. Urząd dodał, że katalog okoliczności obciążających jest zamknięty.

Przy ustalaniu sankcji Prezes UOKiK badać będzie również, czy kara jest adekwatna w warunkach konkretnej, badanej sprawy, tj. czy nie występują nadzwyczajne okoliczności przemawiające za jej mniejszym wymiarem bądź czy charakter naruszenia nie wymaga wyższej kary.

Urząd przypomniał, że w postępowaniach prowadzonych przez UOKiK funkcjonuje także status “świadka koronnego”, który pozwala na uniknięcie bądź obniżenie kary nakładanej na przedsiębiorcę biorącego udział w nielegalnym porozumieniu. “Z programu można skorzystać pod warunkiem współpracy z UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących niedozwolonego porozumienia” – zastrzeżono.

Zainteresowani tym rozwiązaniem przedsiębiorcy powinni skontaktować się z UOKiK (22 55 60 555) gdzie otrzymają poradę prawnika. Pytania można zgłosić również anonimowo. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ je/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzyspieszenie szczepień. Jest nowy harmonogram!
Następny artykułDobre i złe strony wzrostu rentowności