Unreal Engine od lat pozostaje jednym z najpopularniejszych silników napędzających gry komputerowe. Kolejne wersje zwykle oferowały duży wzrost jakości grafiki. Obecnie Unreal Engine 5 zaczyna wypierać starszą edycję silnika, jednak nie brakuje głosów krytycznych odnośnie wydajności, którą oferuje. W sieci opublikowano bezpośrednie zestawienie UE 5 z UE 4. Rezultaty porównania nie każdemu się spodobają, ponieważ nowa wersja silnika wypadła w niej kiepsko.
Przeprowadzone porównanie pokazuje, że Unreal Engine 5 oferuje przy renderowaniu podobnych scen dużo niższą wydajność niż Unreal Engine 4. Firmę Epic Games i deweloperów gier czeka zatem jeszcze sporo pracy.
Test wydajności Senua’s Saga: Hellblade II – Unreal Engine 5 zapewnia piękną grafikę! Jakiej karty graficznej potrzeba?
Silnik UE 5 oferuje szereg funkcji, które mają sprawić, że grafika renderowana za jego pomocą będzie bardziej realistyczna niż kiedykolwiek wcześniej, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego poziomu wydajności. Mowa tutaj oczywiście o technikach Lumen i Nanite. Pierwsza z nich jest w uproszczeniu programową wersją Ray Tracingu, która odpowiada za zapewnienie odpowiedniej jakości oświetlenia i odbić. Ninite to z kolei system wirtualizacji geometrii, który pozwala dostarczyć szczegółowe obiekty bez ręcznej optymalizacji modeli. Teoretycznie obie techniki prezentują się imponująco. W praktyce jednak nie zawsze wypadają tak dobrze, co obrazują opublikowane ostatnio materiały porównawcze z poprzednią wersją silnika firmy Epic Games.
Black Myth: Wukong – nowy, efektowny zwiastun z fragmentami rozgrywki prezentuje możliwości Unreal Engine 5
Bazą dla zestawienia były dema technologiczne Abandoned Werehouse i Ancient Temple. Porównania dokonano na komputerze z kartą graficzną Gigabyte GeForce RTX 4080 Eagle OC, procesorem Intel Core i7-13700K i 32 GB pamięci DDR5. Całość renderowano w rozdzielczości 4K. Demo Abandoned Werehouse działało na Unreal Engine 4.27 w liczbie FPS-ów nierzadko przekraczającej 150. Spadki poniżej 120 klatek na sekundę były jedynie okazjonalne. Ten sam materiał demonstracyjny przekonwertowany na Unreal Engine 5.1 oferował o około 100 FPS-ów mniej (z okazjonalnymi spadkami poniżej 40). Wzrost jakości grafiki był trudno dostrzegalny i w żadnym wypadku nie uzasadniał takiego spadku wydajności. W przypadku dema Ancient Temple różnica była jeszcze większa. Unreal Engine 4.25 oferował w scenie nocnej blisko 300 FPS-ów, zaś Unreal Engine 5.1 około 120.
Everspace 2 został przeniesiony na Unreal Engine 5.3. Do gry wprowadzono funkcje Lumen oraz NVIDIA DLSS 3
Różnica w wydajności jest zatem kolosalna, w przeciwieństwie do różnic w jakości grafiki. Należy jednak wziąć na te wyniki pewną poprawkę. Przede wszystkim dema te powstały z myślą o Unreal Engine 4, a następnie zostały przekonwertowane na Unreal Engine 5. Gdyby od zera wykonano je z myślą o najnowszej wersji silnika wydajność byłaby zapewne lepsza, podobnie jak jakość grafiki. Porównania te potwierdzają jednak problemy optymalizacyjne Unreal Engine 5. Dalszy postęp graficzny odbywa się olbrzymim kosztem. Na tę chwilę ulepszenia graficzne, które najnowszy silnik Epic Games oferuje nie są warte tak dużego spadku wydajności. To może jednak się zmienić, kiedy deweloperzy nauczą się optymalnie wykorzystywać jego możliwości.
Źródło: Cycu1 (YouTube), WCCFTech
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS