Niemiecki Siemens dostarczył w 2023 roku do Arctic LNG 2 towary o wartości ponad 4,8 mln euro. Siemens zaprzestał dostaw sprzętu dla Rosyjskich Kolei Żelaznych zaraz po rozpoczęciu wojny – w marcu 2022 roku. W maju 2022 roku spółka ogłosiła zakończenie działalności w Rosji, a w lutym 2024 roku rozpoczęła likwidację rosyjskiej spółki zależnej.
Jednakże dostawy do Arctic LNG 2 były kontynuowane przez całą wojnę, a koncern dostarczał zawory, podkładki, nakrętki, grzejniki i produkty z metali żelaznych. Dziennikarze ustalili, że ostatni odbiór sprzętu Siemensa dla Arctic LNG 2 miał miejsce 28 września 2023 roku.
Z kolei hiszpańska firma technologiczna Ampo dostarczyła do Arctic LNG 2 produkty o wartości ponad 2 mln euro.
Chińscy pośrednicy
Europejski sprzęt do Arctic LNG 2 importowany jest głównie przez Chiny. W budowę modułów na potrzeby projektu zaangażowanych jest co najmniej pięć chińskich firm – Bomesc Offshore Engineering, Cosco Shipping Heavy Industry, Penglai Jutal Offshore Engineering, Wison Offshore Engineering i Qingdao McDermott Wuchuan. Część sprzętu pochodzi jednak bezpośrednio z UE: na przykład 11 proc. włoskich dostaw w 2023 r. pochodziło bezpośrednio z Włoch.
„Jeśli dostawy przebiegają przez pośredników, śledzenie ich jest dość trudne, chociaż prawodawstwo europejskie tego wymaga. Często dostawca wie, kim jest jego klient końcowy, więc nie można całkowicie wykluczyć zmowy na pewnym szczeblu, być może z kimś z kierownictwa” – Kruticzin wyjaśnia, w jaki sposób możliwe stały się masowe naruszenia re … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS