A A+ A++

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę ponad 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik. To już piąty odcinek trasy w kierunku granicy z Ukrainą, który przeszedł do realizacji.

Inwestycja prowadzona jest w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie i wybudowanie drogi, a także uzyskanie niezbędnych decyzji pozwalających na użytkowanie. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma na to 41 miesięcy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresu zimowego, który trwa od połowy grudnia do połowy marca. Na przełomie września i października przyszłego roku planujemy złożyć do Wojewody Lubelskiego wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Przetarg

W przetargu dotyczącym odcinka S17 Piaski Wschód – Łopiennik wpłynęło 11 ofert. W maju 2024 r. wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę złożoną przez firmę Intercor, opiewającą na kwotę 695,5 mln zł. Od tej decyzji odwołali się inni uczestnicy postępowania. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołania i zobowiązała GDDKiA do ponownej oceny i badania ofert. W efekcie jako najkorzystniejsza została wybrana oferta konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones o wartości niespełna 810 mln zł.

Co zbudujemy

Odcinek Piaski Wschód – Łopiennik przebiegać będzie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego. Wybudujemy dwujezdniową drogę ekspresową o długości 16,3 km, drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, w tym rozbudowany zostanie istniejący węzeł Piaski Wschód, gdzie łączą się S12 i S17, oraz dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Ponadto wybudujemy odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem. Poza przebudową węzła Piaski Wschód, inwestycja obejmuje także m.in. budowę trzech węzłów: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.

S17 Piaski – Hrebenne

Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem jest realizowana w formule Projektuj i buduj. Obecnie (poza odcinkiem Piaski Wschód – Łopiennik, dla którego właśnie podpisaliśmy umowę) na etapie realizacji są jeszcze cztery odcinki S17: Izbica – Zamość Sitaniec, Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie ok. 55 km). Wykonawcy złożyli w ubiegłym roku do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedury te są w toku, a w ich ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu procedur i wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane.

W trakcie przetargu jest odcinek Krasnystaw – Izbica (18,8 km), dla którego zakończyła się obowiązkowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umowy przez wykonawcę, będziemy mogli podpisać umowę.

Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych (Łopiennik – Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód  (12 km), dla których uzyskaliśmy decyzje środowiskowe. Przetargi na realizację tych zadań planujemy ogłosić w przyszłym roku.

Wkrótce podpiszemy umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.

Z Warszawy do granicy z Ukrainą

Droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie łączyć się na węźle Piaski Wschód z drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk. Na obwodnicy Lublina połączy się także z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).

Advertisements
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPlan zagospodarowania „skrojony na miarę” wielkiego osiedla na granicy Katowic i Siemianowic
Następny artykułCztery Pory Roku Julii Żugaj. Gdzie zobaczymy artystkę?