A A+ A++

Słupski system teleopieki jest rozwiązaniem innowacyjnym na skalę kraju. Wykorzystano w nim nowoczesne technologie do podniesienia seniorom, osobom samotnym i osobom z niepełnosprawnościami komfortu życia i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa.
Podstawowy zestaw urządzań instalowanych w mieszkaniu seniora, czy osoby z niepełnosprawnością składa się z centralki, dwóch czujników ruchu oraz opaski SOS, dodatkowo w zależności od potrzeb użytkownika zestaw można rozszerzyć o czujniki gazów palnych oraz tlenku węgla, a także uruchomić w opasce SOS funkcję umożliwiająca dokładną lokalizację użytkownika, co ma szczególne znaczenie
w przypadku seniorów z zaawansowaną demencją oraz w przebiegu choroby Alzheimera.

Słupski system teleopieki rozumiany jest jako system wzajemnych powiązań, w którym obok nowoczesnych rozwiązań teletechnicznych pojawia się także czynnik ludzki i bezpośrednia obecność drugiego człowieka. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku oraz Fundacja Progresja, po kilku miesiącach rozmów, wertowania dostępnych materiałów, wizyt studyjnych, testów sprzętu, opracowali system pomocy, który aktualnie jest realizowany.

Sprawne działanie systemu zapobiegło tragedii m.in. nieświadomej zagrożenia seniorki i jej sąsiadów. Czujnik gazu zamontowany w mieszkaniu podopiecznej zadziałał błyskawicznie i informacja o wycieku gazu oraz powstałemu na skutek tego zagrożeniu pojawiła się na monitorach Centrum Pomocy, którego pracownicy skontaktowali się z osiemdziesięcioletnią lokatorką mieszkania. Nieświadoma niczego seniorka krzątała się po mieszkaniu, kiedy to, w Centrum Pomocy w Krakowie odebrano sygnał o dużym stężeniu gazu w jej mieszkaniu. Operator natychmiast wszczął procedurę alarmową, za pośrednictwem opaski SOS skontaktował się ze starszą panią, poprosił o otwarcie okien i sprawdzenie, czy przypadkiem nie zgasł płomień w kuchence gazowej, jednocześnie na miejsce zdarzenia wezwał straż pożarną. Do czasu przyjazdu służb pozostawał w kontakcie głosowym z seniorką. Po przyjeździe straży pożarnej okazało się, że rozszczelniła się instalacja gazowa i nastąpił duży grożący wybuchem wyciek gazu.

System teleopieki w Słupsku to nie tylko ratowanie życia, ale także możliwość łatwego poproszenia o pomoc w codziennym funkcjonowaniu, w sytuacjach które nie wymagają udziału, czy interwencji służb ratunkowych. Za pośrednictwem opaski SOS i po naciśnięciu jednego guzika możemy połączyć się z operatorem np. w sytuacji cieknącego kranu, czy zwykłej ludzkiej potrzeby porozmawiania z drugim człowiekiem. W takich przypadkach rozmowa zostanie przekierowana do Lokalnego Punktowy Koordynującego w Słupsku, ulokowanego w kamienicy Otto Freudlicha przy ul. Tuwima 34, obsługiwanego przez Fundację Progresja, której pracownik lub pełniący dyżur specjalista (psycholog, prawnik) za pośrednictwem telefonu udzieli stosownych porad i wyjaśnień, a w razie potrzeby zapewni inne wsparcie. Fundacja może zapewnić usługi asystentów osób niepełnosprawnych, którzy np. pomogą w dotarciu do lekarza, a przysłowiowy cieknący kran lub inne drobne naprawy zostaną przeprowadzone przy wykorzystaniu „usługi złotej rączki”.

W Słupsku teleopieką objętych zostało 230 osób. Jesteśmy jednym z polskich miast z największym odsetkiem mieszkańców objętych tą formą wsparcia, a w opinii wielu, nasza usługa jest najbardziej kompleksowa i innowacyjna. Zastosowane rozwiązania pozwalają komponować system składający się z kilku elementów w sposób odpowiadający oczekiwaniom użytkowników i dostosowany do ich dysfunkcji.

Osoby z obszaru rewitalizacji (Stare Miasto, Śródmieście, Podgrodzie) zainteresowane przystąpieniem do programu teleopieki mogą skontaktować się z pracownikami Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku – Zespół Pracy Socjalnej nr 4 przy ul. Słonecznej 15D lub uzyskać informacje pod numerem telefonu 59 – 814 28 63.

Informacji udziela także Lokalny Punkt Koordynujący prowadzony przez Fundację Progresja, ul. Tuwima 34 (kamienica Otto Freundlicha), tel. 59 – 722 20 16.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że usługa dla słupskich seniorów i osób z niepełnosprawnościami świadczona jest całkowicie bezpłatnie. Możliwe jest to dzięki pozyskaniu przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku znaczących funduszy ze środków Unii Europejskiej.

Usługa teleopieki realizowana jest w ramach projektu „Usługi społeczne – innowacyjne i kompleksowe wsparcie na rzecz mieszkańców obszaru rewitalizowanego Miasta Słupska” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUM Łomża: Spotkanie informacyjne – Udogodnienia dla przedsiębiorców
Następny artykułUM Słupsk: ZBIÓRKA KRWI NA RZECZ KUBUSIA KAŁUCA