5,1 mln zł – tyle zapłaciła Ruda Śląska za utrzymanie dróg i chodników podczas kończącej się zimy. Najbardziej kosztowny był grudzień, który pochłonął blisko 2 mln zł. Tymczasem w mieście rozpoczęło się już wiosenne czyszczenie ulic, chodników oraz przystanków. Potrwa ono do końca marca. Równocześnie miasto wyłoniło wykonawcę, który od maja do końca kwietnia przyszłego roku zajmować się będzie zimowym i letnim utrzymaniem dróg i chodników. Tu nowością będzie zmiana harmonogramu sprzątania w okresie letnim, będzie się ono odbywało dzielnicami, a nie jak do tej pory konkretnymi ulicami.
– Zima była w miarę łaskawa i tak naprawdę podczas tych kilku miesięcy mieliśmy jedynie kilka jej epizodów. Teraz skupiamy się na wiosennym oczyszczaniu miasta i przy sprzyjających warunkach powinniśmy być z tym gotowi do końca marca – wylicza Michał Pierończyk, prezydent miasta.
Aktualnie czyszczone są ulice oraz chodniki. Dodatkowo trwa sprzątanie powierzchni przystanków oraz wysepek wokół nich. W przypadku wiat przystankowych, które zgodnie z zawartą umową użyczenia są utrzymywane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego ich mycie zaplanowano na przełom marca i kwietnia.
Wymienione wcześniej zadania miasto realizuje w ramach kończącej się umowy na zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników. Tym czasem rozstrzygnięte zostało postępowanie przetargowe na to zadanie na nowy okres od maja br. do końca kwietnia przyszłego roku „Zimowe i letnie utrzymanie dróg”. Realizować je będzie konsorcjum Firm PreZero Service Południe Sp. z o.o. oraz Saferoad Grawil Sp. z o.o. Nowością w stosunku do lat poprzednich będzie sprzątanie ulic według dzielnic w okresie letnim.
– Zabieg taki pozwoli nam na większą kontrolę wykonanej pracy. Do tej pory było tak, że czyszczona była np. ul. 1 Maja wraz z przyległymi ulicami, począwszy od dzielnicy Halemba aż do Rudy. Teraz w tym samym czasie czyszczone będą ulice w całej dzielnicy – tłumaczy wiceprezydent Jacek Morek. – Przy okazji apelujemy do kierowców, aby przestrzegali znaków drogowych dotyczących zakazu zatrzymywania się i postoju w określone dni, kiedy zaplanowane jest czyszczenie danych ulic – dodaje.
Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie także odpowiedzialny za utrzymanie dróg podczas kolejnego sezonu zimowego. Ten kończący się był dosyć łaskawy. Od 18 listopada 2022 r. do końca lutego br. koszt realizacji utrzymania dróg w ramach „Akcji Zima” wyniósł nieco ponad 4,6 mln zł. Najwięcej kosztowało odśnieżanie w grudniu – ponad 1,7 mln zł. Do tego trzeba doliczyć koszty związane z odśnieżaniem i posypywaniem chodników. W tym przypadku koszt w analogicznym okresie wyniósł ponad 0,5 mln zł i podobnie najkosztowniejszy był grudzień 2022 r., kiedy na wydatkowano na ten cel ponad 250 tys. zł.
W Rudzie Śląskiej jest 19 km dróg wojewódzkich, 69 km dróg powiatowych i 181 km dróg gminnych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS