Nowoczesny, ekonomiczny i komfortowy. Dostosowany do potrzeb wszystkich grup pasażerów. Wyposażony w klimatyzację, wi-fi, miejsca na rowery oraz tablice informacyjne i biletomaty. Tak prezentuje się najnowszy nabytek Kolei Małopolskich -pociąg Impuls 2. Spółka będzie miała na razie dwa takie pociągi, wyprodukowane przez nowosądecką firmę NEWAG. Wkrótce przybędą kolejne. Nowe Impulsy 2 będą także w taborze Polregio. Łącznie na liniach obsługiwanych przez obu przewoźników będzie dziewięć takich składów. Nowy Impuls 2 uroczyście zaprezentowano na dworcu klejowym w Oświęcimiu. W spotkaniu wziął udział marszałek Witold Kozłowski i wicemarszałek Łukasz Smółka. Obecni byli również samorządowcy, w tym prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.
Zakup nowego taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych w Małopolsce jest dla nas szczególnie ważny. Chcemy zwiększyć rolę transportu kolejowego w regionie, jako alternatywę dla transportu indywidualnego w miastach oraz ich obszarach funkcjonalnych. Co ważne, nowoczesne i komfortowe pociągi wyprodukowano w sądeckim NEWAG-u co przekłada się na konkretne wsparcie naszego małopolskiego przedsiębiorstwa – mówił marszałek Witold Kozłowski.
Zakup pociągów jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 oraz Funduszu Kolejowego. Wartość projektu wynosi ponad 245 mln zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej – 169 mln zł oraz z Funduszu Kolejowego w wysokości blisko 7 mln zł.
Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2 wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Konstruktorzy z NEWAG-u projektując ten pociąg zwrócili szczególną uwagę na bezpieczeństwo podróży. Nowe składy jeżdżą z prędkością do 160 km/h, a każdy z dziewięciu nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdów posiada 189 miejsc siedzących. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, wi-fi, miejsca na rowery i pętlę indukcyjną – dodał wicemarszałek Łukasz Smółka.
Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut mówił, że Oświęcim był zawsze ważnym węzłem kolejowym. Przypomniał, że przestrzeń wokół dworca kolejowego bardzo się zmieniła. PKP przebudowało budynek dworca, a miasto realizowało parking wielopoziomowy. Prowadzone są remonty torów pomiędzy Trzebinią i Czechowicach-Dziedzicami. Tworzą się więc warunki do tego, aby mieszkańcy częściej podróżowali koleją. Prezydent wyraził zadowolenie z zakupu nowego taboru przez Województwo Małopolskie, który podniesie jakość podróżowania. Zarząd województwa analizuje także możliwość poszerzenia sieci Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie pomiędzy Oświęcimiem a Krakowem, która powinna skrócić czas podróżowania do 1 godziny. Prowadzone są rozmowy z przewoźnikami. Zapowiedział też podjęcie współpracy z samorządami związanej z finansowaniem tego przedsięwzięcia.
Nowa flota pojazdów dostosowana jest do potrzeb wszystkich grup pasażerów, zarówno osób o ograniczonej możliwości poruszania się, ale także rodzin, dzieci, kobiet w ciąży, seniorów, osób z ciężkim bagażem, obcokrajowców. Pociągi wyposażone są w urządzenia typu rampa oraz windy automatyczne umożliwiające wejście i wyjście osób o ograniczonej mobilności, a także przystosowane do przewozu rowerów.
W każdym pociągu zainstalowane zostały systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności. Wszystkie przyjęte rozwiązania spełniają wymagane normy oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości posiadanej infrastruktury torowej i sieciowej przy jednoczesnym dbaniu o środowisko oraz zachowaniu komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Kabina maszynisty podporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy.
Nowy tabor przeznaczony jest do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez dwóch przewoźników: Koleje Małopolskie Sp. z o. o. oraz Polregio Sp. z o. o. Pierwsze dwa pojazdy dla Kolei Małopolskich zostały przekazane przez NEWAG 27 września. Trwają odbiory techniczne kolejnych czterech pojazdów. Na przełomie listopada i grudnia planowany jest odbiór pozostałych 3 szt. EZT.
Źródło: UMWM
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS