W Parlamencie Europejskim odbyło się głosowanie w sprawie projektu dot. aktualizacji przepisów w kwestii masy i wymiarów samochodów ciężarowych. Zmiany przewidują ujednolicenie prawa dla wszystkich krajów wspólnoty, jednocześnie dopuszczając na drogi większe i cięższe pojazdy bezemisyjne. Obiekcje w tym względzie ma jednak Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu.
Przygotowany w lipcu ubiegłego roku projekt dot. aktualizacji unijnych przepisów w kwestii masy i wymiarów samochodów ciężarowych, dostał zielone światło od Europejskiej Komisji Transportu Turystyki. Proponowana nowelizacja zakłada spopularyzowanie dłuższych oraz cięższych pojazdów bezemisyjnych, co ułatwi ujednolicenie prawa w krajach wspólnoty i jednocześnie przyspieszy transformację klimatyczną. Za przepisami głosowało 26 posłów, 11 było przeciw, a jedna osoba się wstrzymała.
Zezwolenie na stosowanie cięższych i dłuższych ciężarówek ma zachęcić branżę transportową do przejścia na pojazdy elektryczne. Dodatkowa ładowność i większa masa sprawi, że bezemisyjne ciężarówki staną się bardziej konkurencyjne w porównaniu z ich spalinowymi odpowiednikami. Jednocześnie zmiana tradycyjnego napędu na nierzadko większy i cięższy ekologiczny odpowiednik, nie poskutkuje zmniejszonym komfortem w kabinie kierowcy.
Proponowana przez Brukselę rewizja przepisów miałaby dopuścić do ruchu międzynarodowego ciężarówki ważące nawet 44 tony. Przegłosowany projekt uwzględnia także legalizację zestawów transportowych o masie 60 ton w przypadku ciągników elektrycznych lub wodorowych. Ekologiczne zestawy mogłyby być także o 9 metrów dłuższe. Jak podkreślają politycy – dopuszczenie do ruchu większych pojazdów ograniczyłoby jednocześnie ich liczbę na drogach.
Powyższe zmiany w przepisach budzą jednak obawy ekspertów z Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. Jak podkreślają – tak duże zestawy były dotychczas zezwolone w niektórych krajach Unii, jednak ich ruch odbywał się na ściśle ustalonych warunkach. Ogólnoeuropejska popularyzacja pojazdów o takich rozmiarach stworzy potencjalne zagrożenia dla ruchu drogowego i infrastruktury.
W wielu krajach Europy konieczna będzie modernizacja ulic, skrzyżowań i miejsc postojowych. Również europejskie bariery energochłonne mogą nie być przystosowane do wytrzymywania aż takiego ciężaru. Nie bez znaczenia jest wpływ dłuższego i cięższego dr … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS