Porsche Penske Motorsport wspomina udany debiutancki sezon nowego Porsche 963. Hybrydowy prototyp z Weissach, o mocy około 500 kW (680 KM), w barwach fabrycznej ekipy świętował liczne sukcesy w dwóch największych seriach wyścigów długodystansowych na świecie. Dodatni bilans pierwszego sezonu w Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) oraz serii IMSA WeatherTech SportsCar Championship obejmuje trzy zwycięstwa w wyścigach, dwukrotne zdobycie pole position oraz łącznie dziewięć miejsc na podium.
Porsche Penske Motorsport zademonstrowało ogromny potencjał Porsche 963, szczególnie w serii IMSA. W dziewięciu wyścigach w USA i Kanadzie, w których dwie fabryczne maszyny startowały w minionym sezonie, zespół z Mooresville (Karolina Północna) świętował trzy zwycięstwa, dwukrotnie zajmował pole position i zdobył jeszcze cztery miejsca na podium. Podczas październikowego finału na torze Road Atlanta ekipa Porsche była o włos od zgarnięcia tytułu mistrza producentów – ostatecznie zajęła drugą pozycję. Załogi kierowców: Nick Tandy i Mathieu Jaminet oraz Matt Campbell i Felipe Nasr zakończyły sezon, odpowiednio, na czwartym i piątym miejscu, obie z taką samą liczbą punktów.
W najwyższej klasie hipersamochodów Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), w której rywalizują różne prototypy zgodne z przepisami LMDh i LMH, zespół Porsche Penske Motorsport dostarczył wielu emocji. Fabryczne 963 stawały na podium w 6-godzinnych wyścigach w Portimão (Portugalia) i na torze Fuji (Japonia). W czerwcu, podczas najważniejszego wydarzenia sezonu, czyli 24-godzinnego maratonu w Le Mans, hybrydowy prototyp z Weissach okresowo przewodził stawce. Aby uczcić setną rocznicę długodystansowego francuskiego klasyka, ekipa Porsche wystawiła tam trzy egzemplarze 963 w specjalnych, jubileuszowych barwach. To nie wszystko: w pełnych akcji długodystansowych wyścigach po obu stronach Atlantyku w minionym sezonie brały udział jeszcze cztery dodatkowe maszyny LMDh zespołów klientów Porsche.
„Racing for Charity”: Porsche przekazało 911 tys. euro na cele charytatywne
Aby uczcić 75. urodziny samochodów sportowych Porsche, podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans producent sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen zorganizował zakrojoną na szeroką skalę zbiórkę funduszy: za każde okrążenie jednego z trzech fabrycznych egzemplarzy 963 na konto akcji trafiało 750 euro. W 100. rocznicę największego wytrzymałościowego wyścigu na świecie hybrydowe prototypy Porsche Penske Motorsport przejechały łącznie 733 okrążenia. Z okazji swojego jubileuszu Porsche zwiększyło zgromadzoną kwotę z 549 750 euro do 911 tys. euro. Pieniądze trafiły do trzech organizacji charytatywnych. Dzień przed rozpoczęciem 24-godzinnego maratonu jego organizator, Automobile Club de l’Ouest, przyznał kampanii „Racing for Charity” pierwsze miejsce w konkursie Sustainable Endurance Award.
– Chociaż moja ogólna ocena debiutanckiego sezonu Porsche 963 w międzynarodowych wyścigach jest pozytywna, nie jesteśmy usatysfakcjonowani – przyznał Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport. – W 2023 r. chcieliśmy zrealizować szeroko zakrojony program aktywności. Braliśmy udział w dwóch największych seriach wyścigów długodystansowych na świecie, w każdej z dwoma samochodami fabrycznymi, i we współpracy z ekipę Penske stworzyliśmy zupełnie nową strukturę operacyjną. Ponadto już w pierwszym roku zbudowaliśmy, dostarczyliśmy i wspieraliśmy cztery maszyny klientów. Nasza krzywa uczenia się w ciągu ostatnich kilku miesięcy była stroma i jestem pewien, że dzięki tym doświadczeniom osiągniemy cele, które wyznaczyliśmy sobie na przyszły sezon. Porsche należy do czołówki. Jesteśmy zdeterminowani, aby nadal podążać tą ścieżką.
IMSA 2023: zespół Porsche Penske Motorsport z największą liczbą zwycięstw
Pomiędzy pierwszym wyścigowym weekendem mistrzostw IMSA pod koniec stycznia a październikowym finałem sezonu dwa egzemplarze Porsche 963 fabrycznej ekipy w ramach oficjalnych sesji pokonały 5768 okrążeń – łącznie to blisko 28 500 km. Styczniowy występ na Daytonie był rozczarowujący, ale już podczas drugiej rundy na Sebringu hybrydowy prototyp zaprezentował swój wielki potencjał. W porywającym finale 12-godzinnego klasyka oba Porsche 963 były na dobrej drodze do zwycięstwa. Ostatecznie, po nietypowym wypadku na siedem okrążeń przed metą, i jeden, i drugi musiał jednak wycofać się z rywalizacji. Niecierpliwie wyczekiwane pierwsze zwycięstwo nastąpiło 15 kwietnia 2023 r., podczas wyścigu na spektakularnym miejskim torze w Long Beach w Kalifornii.
Przed sprintem ulicami portowego miasta na obrzeżach Los Angeles ekipa Porsche Penske Motorsport postawiła na odważną, acz doskonałą strategię. Fabryczny zespół zrezygnował ze zmiany opon podczas pit stopu, oszczędzając w ten sposób kluczowy czas. Dzięki temu w zaciętym wyścigu oba Porsche 963 objęły prowadzenie. Tandy (Wielka Brytania) i Jaminet (Francja) bronili się przed powtarzającymi się atakami rywali, aby na mecie zameldować się na pierwszym miejscu. Siostrzany samochód duetu Campbell (Australia) i Nasr (Brazylia) zakończył weekend na trzeciej pozycji. Ten triumf dał całemu zespołowi ogromny zastrzyk energii.
– Wyścig w Long Beach przejdzie do historii jako jeden z decydujących momentów dla naszego zespołu – skomentował Jonathan Diuguid, dyrektor zarządzający Porsche Penske Motorsport.
– Pierwsze zwycięstwo Porsche 963 już w trzecim wyścigu sezonu IMSA to dla nas coś niesamowitego. W ten sam weekend załoga WEC potwierdziła nasz potencjał swoim pierwszym podium w Portimão. Cały zespół Porsche Penske Motorsport włożył mnóstwo pracy w to, abyśmy mogli osiągnąć taki sukces. W Kalifornii zagraliśmy wtedy w grę strategiczną, która z pewnością była ryzykowna, ale finalnie się opłaciła. Gdy samochód nr 6 wysunął się na czoło, bliźniaczy wóz doskonale rozegrał sytuację i pomógł mu obronić prowadzenie. Ten wyścig był punktem wyjścia do dalszej walki o mistrzostwo IMSA – i przełomowym momentem w rozwoju naszej ekipy. Takiego weekendu się nie zapomina.
Photo by: Richard Dole / Motorsport Images
#7: Porsche Penske Motorsports, Porsche 963, GTP: Dane Cameron, Felipe Nasr, Matt Campbell, Josef Newgarden
Systematyczne doskonalenie konfiguracji samochodów i procesów w zespole szybko przyniosło więcej korzyści. W czwarty wyścigowy weekend na torze Laguna Seca Raceway Campbell wywalczył pierwsze pole position Porsche 963, a podczas kolejnej 6-godzinnej rundy na Watkins Glen maszyna Tandy’ego i Jamineta jako pierwsza przekroczyła linię mety. Niestety podczas przeglądu technicznego zwycięstwo zostało unieważnione: zużycie przedniej płyty podwozia o mniej niż 1 mm przekraczało dopuszczalną tolerancję.
– Postęp, jaki poczyniliśmy w seriach IMSA i FIA WEC, mniej więcej w połowie sezonu stał się oczywisty – podsumował Urs Kuratle, dyrektor fabrycznej sekcji Porsche Motorsport ds. LMDh, i dodał: – Dobre występy i cenne sukcesy ogromnie zmotywowały cały zespół i pokazały, że nasza systematyczna praca nad doskonaleniem w obszarach konfiguracji, strategii oraz procesów przynosi owoce.
Podczas kolejnego wyścigu, na torze Mosport w Kanadzie, dwa Porsche 963 zakończyły zmagania w środku stawki, ale niebawem nastąpił wielki skok naprzód: na niezwykle popularnym torze wyścigowym Road America duet Campbell i Nasr świętował swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie. Sześć tygodni później obie maszyny Porsche Penske Motorsport zalśniły w Indianapolis, uzyskując tam imponujące podwójne zwycięstwo – co katapultowało Porsche na szczyt rankingów przed wielkim finałowym wyścigiem Petit Le Mans.
Niestety podczas ostatniej rundy ekipa nie miała szczęścia. Samochód nr 6, który dzielili pretendujący do tytułu Tandy i Jaminet, wypadł z rywalizacji z powodu wypadku spowodowanego przez innego zawodnika. Szanse na zwycięstwo bratniego składu pokrzyżowały fazy żółtej flagi na całym torze. – Szkoda, że naszego debiutanckiego sezonu w serii IMSA nie przypieczętowaliśmy tytułem. Ogólnie sezon mogę jednak uznać za pozytywny – stwierdził Thomas Laudenbach. – Mistrzostwa w Ameryce Północnej były zacięte i emocjonujące od początku do końca. Każdy producent dodał coś ciekawego, a rywalizacja trzymała w napięciu aż do ostatniej rundy. Byliśmy świadkami porywającego spektaklu dla fanów i wszystkich zaangażowanych. Za rok wracamy z pełną mocą, z całym zdobytym doświadczeniem!
FIA WEC: Porsche 963 uchodzi za najszybszy samochód wyścigowy LMDh
Warunki, z jakimi fabryczny zespół Porsche Penske Motorsport mierzył się w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), były inne niż w serii IMSA. Na arenie międzynarodowej wyścigowe prototypy kategorii LMDh rywalizowały w kategorii hipersamochodów z pojazdami spełniającymi przepisy LMH. W roku debiutu znalezienie odpowiedniego balansu osiągów (BoP – Balance of Perfmance) dla różnych koncepcji okazało się poważnym wyzwaniem. Przez cały sezon na czele stawki utrzymywały się prototypy LMH konkurencyjnych producentów: Toyoty i Ferrari. Maszyny LMDh wystawiane przez Porsche i Cadillaca walczyły o trzecie miejsce – z sukcesem producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen.
Porsche 963 wystawiane przez fabryczną załogę z Mannheim po raz pierwszy wspięło się na podium w drugim wyścigu sezonu, w portugalskim Portimão. Konsekwentny postęp ekipy stał się widoczny w najważniejszym momencie sezonu – w Le Mans, gdy maszyny Porsche Penske Motorsport i partnerskiego zespołu Hertz Team Jota prowadziły na dystansie ponad 200 km. Fabryczny zespół WEC kontynuował swoją dobrą passę, zdobywając kolejne miejsce na podium podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Fuji w Japonii.
Pierwszy przejazd klienckim Porsche 963 odbył się w maju 2023 r. Najpierw do rywalizacji przystąpiły egzemplarze w barwach Hertz Team Jota (FIA WEC) i JDC-Miller MotorSports (IMSA), a w drugiej połowie roku dołączył do nich zespół Proton Competition, który w obu seriach wystawił po jednej maszynie. W sezonie 2023 partnerzy Porsche Motorsport osiągnęli wyniki godne pochwały. Złote 963 ekipy Hertz Team Jota niekiedy obejmowało prowadzenie w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu w Le Mans i imponowało dobrymi czasami okrążeń. Pod koniec sezonu IMSA zespół Proton Competition świętował podium w wyścigu Petit Le Mans na torze Road Atlanta. W trakcie sezonu wszystkie trzy ekipy przejechały na torach łącznie 27 598 km, zdobywając cenne doświadczenia pod kątem sezonu 2024.
Statystyki Porsche 963 w sezonie 2023 (zespół fabryczny, stan na listopad 2023):
Zwycięstwa: 3
Pole position: 2
Miejsca na podium: 9
Najszybsze okrążenia wyścigowe: 1
Najlepsze czasy na treningach: 8
Najwyższa prędkość maksymalna: 345,6 km/h (Le Mans)
Łączna liczba pit stopów podczas wyścigów: 292
Łączna liczba przejechanych kilometrów: 103 306
Przebieg podczas oficjalnych sesji: 63 180
Przebieg w trakcie jazdy testowych: 40 126
Liczba torów (wyścigowych i testowych): 24
Kilometry na prowadzeniu: 2978 (599 okrążeń)
Zatrudnieni kierowcy (wyścigowi i testowi): 13
Kierowca z największą liczbą pokonywanych kilometrów: Nick Tandy (11 401 km)
Najczęściej wykorzystywany tor testowy: Paul Ricard (4,943 km)
Całkowita liczba kilometrów przejechanych od chwili rozpoczęcia projektu w 2022 r.: 133 470
informacja prasowa
Photo by: JEP / Motorsport Images
#6 Porsche Penske Motorsport Porsche 963: Kevin Estre, André Lotterer, Laurens Vanthoor
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS