A A+ A++

W bieżącym roku szkolnym uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Zambrowie mogli wyjechać na kolejną wycieczkę dofinansowaną w ramach programu MEiN „Poznaj Polskę”. Wycieczka odbyła się w dniach 25-26 października 2022r., jej celem był Toruń, miasto rodzinne patrona szkoły Mikołaja Kopernika. Z możliwości wyjazdu skorzystało 44 uczniów.

Wczesnym rankiem 25 października wyruszyliśmy w pięciogodzinną podróż – my, uczniowie klas 1b, 2b i 4b wraz z rodzeństwem i opiekunami. Pierwszym celem wycieczki było Stare i Nowe Miasto w Toruniu, gdzie na każdym kroku zachwycały fasady kamienic zdobione wyjątkowymi sztukateriami, witrażami i polichromiami. Nie zabrakło pomników – m. in. Mikołaja Kopernika, Flisaka, Przekupki, Toruńskiej Piernikarki, osiołka, toruńskiego smoka czy pieska Filusia. Niektóre wystarczyło potrzeć lub pogłaskać na szczęście i gwarancję spełnienia marzeń.

Kolejnym punktem wycieczki były warsztaty piernikowe w Muzeum Toruńskiego Piernika. Pofabryczny budynek piernikarskiej firmy Gustava Weesego został zmodernizowany i twórczo przekształcony w pełną atrakcyjnych rozwiązań ekspozycję. Niewątpliwie jest to wyjątkowe miejsce łączące tradycję z nowoczesnością.

Z jeszcze ciepłymi piernikami wyruszyliśmy do Domu Mikołaja Kopernika, do zabytkowej, gotyckiej kamienicy. Przez wielu historyków uznawanej za miejsce narodzin patrona naszej szkoły. Znajduje się w niej interaktywne muzeum poświęcone życiu i działalności Mikołaja Kopernika. Ostatnim punktem tego dnia było Centrum Popularyzacji Kosmosu – Planetarium Toruń, gdzie z oferty wybraliśmy interaktywną wystawę poświęconą planecie Ziemi – „Geodium”. W centralnym punkcie można było podziwiać wielki, obracający się glob. Gra świateł pomagała zwiedzającym zrozumieć następstwo dnia i nocy, a także kolejnych pór roku. Szczęśliwi i zmęczeni udaliśmy się na obiadokolację i nocleg. Jednak okazało się, że to nie koniec atrakcji na dziś. Nie chcieliśmy zbyt szybko kończyć, tak udanego dnia, dlatego w wielu pokojach zaczęto organizować piżama party. Wspólny czas przysłużył się integracji poszczególnych zespołów klasowych, jak również zacieśnieniu znajomości międzyklasowych.

Następnego dnia zwarci i gotowi stawiliśmy się na śniadaniu, po czym przejechaliśmy na Stare Miasto w celu zakupu pierników i pamiątek. Poranny spacer pustymi uliczkami okazał się niezwykle przyjemny. Na zakończenie obejrzeliśmy budynki Ratusza Staromiejskiego i Krzywej Wieży, a także Ruiny Zamku Krzyżackiego. Stąd przejechaliśmy do Sanktuarium pw. Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II. Budowa kościoła to wotum wdzięczności za papieża Polaka. W pobliżu świątyni znajduje się Park Pamięci Narodowej, który również odwiedziliśmy. Park jest miejscem hołdu, upamiętniającym Polaków, którzy podczas II wojny światowej ratowali ludność żydowską. Miejsce okazało się niezmiernie poruszające i warte zobaczenia.

W drodze do Zambrowa zajechaliśmy do Golubia-Dobrzynia by zwiedzić zachowany w bardzo dobrym stanie Zamek Krzyżacki, który został wzniesiony na wzgórzu górującym nad całym miastem. Każdego roku na Zamku odbywa się Międzynarodowy Turniej Rycerski, podczas którego mają miejsce inscenizacje historyczne, pokazy i walki rycerskie. Ostatnią atrakcją była wizyta w McDonald ’s, gdzie zjedliśmy wspólny posiłek kończący naszą wycieczkę.

Powiemy Wam, że było pięknie!

A my już myślimy o kolejnych podróżach …

źródło: Szkoła Podstawowa nr 5 w Zambrowie

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS