Głównym celem programu jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych, tak by w niedalekiej przyszłości była to umiejętność tak powszechna i popularna, jak czytanie czy pisanie. Realizowany jest zgodnie z podstawą programową informatyki.
Lekcje programowania na wysokim poziomie
To kolejny element nowoczesnej edukacji, który wdrażamy we wrocławskich placówkach. Dobrze wiemy, jak we współczesnym świecie ważne i cenne są umiejętności związane z programowaniem. Dlatego zależy nam na jak najwyższym poziomie nauki informatyki w szkołach. We Wrocławiu program ten będzie realizowany w 15 szkołach podstawowych. Weźmie w nich udział ok. 3,5 tysięcy uczniów klas 4-6 i blisko 30 nauczycieli.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
„Programowanie = Nasz Drugi Język” – to przede wszystkim ćwiczenia praktyczne (rozwiązywanie zadań programistycznych), podczas których uczniowie uczą się nie tylko programowania, ale także logicznego myślenia. Przy okazji podnoszą również swoje umiejętności w rozwiązywaniu problemów czy czytaniu ze zrozumieniem.
Informatyka i programowanie to przyszłość. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że nasza szkoła dołączyła do tego projektu, który jest także elementem wyrównywania szans w nauce programowania wśród uczniów szkół podstawowych. W ciągu roku ok. 70% wszystkich lekcji informatyki w klasach 4-6 będzie realizowanych zgodnie z założeniami nowego programu. Dopiero po jego realizacji nauczyciel będzie poruszał z uczniami inne tematy związane z informatyką.
Paweł Minorowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 60 przy ul. Cynamonowej we Wrocławiu
Poziom trudności zadań dopasowany jest do możliwości i potrzeb uczniów poszczególnych poziomów klas.
Co ważne, jest to projekt kompletny, bo obejmuje nie tylko kwestie nauczenia uczniów programowania, ale także dostęp do platformy cyfrowej, szkolenie i całoroczne wsparcie nauczycieli w realizacji lekcji informatyki.
Ewa Szczęch z Departamentu Edukacji UMW
Szkoły z Wrocławia, biorące udział w projekcie
- Szkoła Podstawowa nr 3
- Szkoła Podstawowa nr 6
- Szkołą Podstawowa nr 9
- Szkoła Podstawowa nr 30
- Szkoła Podstawowa nr 51
- Szkoła Podstawowa nr 63
- Szkoła Podstawowa nr 76 z Oddziałami Sportowymi
- Szkoła Podstawowa nr 77
- Szkoła Podstawowa nr 83
- Szkołą Podstawowa nr 84
- Szkoła Podstawowa nr 99
- Szkoła Podstawowa nr 113
- Szkołą Podstawowa nr 67
- Szkoła Podstawowa nr 11
- Szkoła Podstawowa nr 60
Nauczyciele informatyki przejdą szkolenie
W tym roku szkolnym każdy nauczyciel biorący udział w programie, rozpocznie stacjonarne szkolenie (16h). Przez cały rok będzie też objęty zawodowym wsparciem online, przygotowującym do realizacji danego materiału podczas lekcji informatyki. Otrzyma też niezbędne materiały dydaktyczne, podręcznik, filmiki instruktażowe i scenariusze lekcyjne oraz dostęp do platformy cyfrowej.
Inwestycja w nauczycieli to najlepsza inwestycja w przyszłość polskich uczniów. Każda złotówka wydana na edukację polskich dzieci to nie danina, ale inwestycja w nasz rozwój gospodarczy. Rok temu przedstawiliśmy ambitny plan 5-letni, który doprowadzi do powszechnej edukacji programistycznej. Rozszerzenie w tym roku programu z 4 do 100 gmin to realizacja drugiego etapu. Polska ma szansę stać się pierwszym krajem na świecie, w którym wszyscy absolwenci szkoły podstawowej znają podstawy programowania. Musimy myśleć o programowaniu nie jako o zawodzie, ale jako o fundamentalnej umiejętności.
Miron Mironiuk, inicjator programu, współpracuje z Ministerstwem Cyfryzacji w zakresie Grupy roboczej PL AI Sztuczna Inteligencja dla Polski
Umiejętności uczestników projektu będą monitorowane, by regularnie sprawdzać postępy uczniów.
Pilotaż odniósł sukces
Jak mówią realizatorzy projektu – pilotaż przeprowadzony w Chełmie, Sycowie, Zduńskiej Woli i Warszawie, wskazuje na ogromny sukces inicjatywy. Aż 80% uczniów zrealizowało program, osiągając wyniki bardzo dobre i dobre, jednocześnie zdobywając płynność w nowym języku – języku programowania. Dodatkowo 6-klasiści w znaczący sposób poprawili umiejętność czytania ze zrozumieniem, co potwierdziło niezależne badanie.
W nowym roku szkolnym program obejmie 50 tys. dzieci ze 100 gmin w całej Polsce (w tym miasto Wrocław).
Pomysłodawcą tej społecznej inicjatywy – „Programowanie = Nasz Drugi Język” jest urodzony we Wrocławiu Miron Mironiuk, założyciel Cosmose AI. Zatrudnia światowej klasy specjalistów w swoich biurach w Paryżu, Warszawie, Singapurze, Hongkongu, Szanghaju i Tokio, w tym polskich zwycięzców międzynarodowych konkursów programistycznych ACM ICPC i IOI.
Zobacz również
Źródło: Urząd Miejski Wrocławia
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS