A A+ A++

Monika Chabior, zastępczyni prezydenta Gdańska ds. edukacji i usług społecznych, otrzymała w poniedziałek raport Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska dotyczący stanu edukacji zdalnej w mieście. 

Gdańsk. Władze miasta mają już raport

MRG przeprowadziła wśród uczniów gdańskich szkół samorządowych ankietę online dotyczącą zdalnej edukacji. To na jej podstawie powstał raport przekazany władzom miasta.  

– Wielki szacunek i podziękowania za waszą pracę. To superrobota, tym bardziej, że to wasza inicjatywa – mówiła podczas przekazywania i omawiania raportu Monika Chabior. – Warto teraz zebrane dane przekazać analitykom. Mnie najbardziej interesują te osoby – zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli – które mają ciężko, bo im trzeba priorytetowo pomóc. Musimy także pomyśleć o tym, jak szkoła powinna wyglądać po pandemii. Super by było, byście byli aktywnym partnerem w tym procesie. Bardzo zależy mi na udziale młodych ludzi. 

Jest to już drugi raport, który przygotowała Rada. Na podstawie pierwszej ankiety – przeprowadzonej w połowie kwietnia, w której wzięło udział ponad 2166 osób – w maju tego roku powstał raport przekazany już władzom miasta. Jak wynikało z wiosennego raportu, większość badanych uczniów oceniła poziom nauki zdalnej w swojej szkole dobrze (38 proc. respondentów) lub przeciętnie (35 proc.). Co ciekawe, równo po 12 proc. uczniów oceniło poziom swojej edukacji zdalnej świetnie i źle, a 3 proc. badanych wybrała odpowiedź „fatalnie”. 

Jaki poziom zadowolenia z nauki zdalnej?

Drugą ankietę wypełniło aż 6309 osób.  

–  Cieszy nas wzrost zainteresowania młodzieży w tematach edukacji – mówi Jakub Hamanowicz, p.o. przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska.  

Raport MRG dotyczący stanu edukacji zdalnej w mieście liczy 18 stron.  

Duża część badanych uczniów ocenia poziom nauki zdalnej w swojej szkole na “czwórkę” (43 proc.) i na “trójkę” (31 proc.). Tak jak w poprzednim raporcie fatalnie (na “jedynkę”) ocenia zdalną edukację tylko 3 proc. badanych. Liczba osób oceniająca zdalne lekcje na 2 spadła z 12 proc. do 8 proc. Widać poprawę w zdalnym nauczaniu od czasu sporządzenia ostatniego raportu.  

– Większość uczniów widzi poprawę w funkcjonowaniu e-lekcji w stosunku do poprzedniego raportu, aż 34 proc. ankietowanych nie widzi żadnych zmian, a 8 proc. badanych dostrzega spadek ich jakości. Połowa badanych jest zadowolonych z formy nauki proponowanej przez swoich nauczycieli. Co trzecia osoba ocenia nauczanie średnio, a 18 proc. jest niezadowolonych z aktualnego kształtu prowadzenia zajęć. Uczniowie czują się obciążeni ilością nauki – mówi Jakub Kuras, przewodniczący komisji promocji w MRG. 

Fot. Grzegorz Celejewski / Agencja Gazeta

Wynika to prawdopodobnie ze zbyt dużej liczby godzin spędzonych przed komputerem. Liczba zadawanych prac domowych powoduje, że uczniowie zamiast odpocząć po skończonych zajęciach, muszą dalej pracować. I to właśnie zdalne nauczanie zdaniem uczniów obciąża ich bardziej niż lekcje stacjonarne, ale co piąty uczeń lub uczennica nie widzi różnicy. Jak wynika z raportu MRG, uczniowie w dużej większości posiadają odpowiedni sprzęt komputerowy.  

– Ważna jest wyrozumiałość wobec nieobecności na lekcjach, ponieważ aż 22 proc. badanych zaznaczyło, że ma problemy z łączem internetowym. 271 badanych, czyli 4 proc. nie posiada wystarczającej ilości sprzętu komputerowego. Aż 35 proc. badanych nie wie, czy szkoła posiada sprzęt komputerowy nadający się do wypożyczenia – dodaje Kuras. 

Rekomendacje

Najczęściej podawane przez uczniów problemy z nauką zdalna to m.in. słabe połączenie internetowe, problemy z samopoczuciem np. ze skupieniem się, bóle głowy, bóle kręgosłupa, stres, zmęczenie, problemy ze wzrokiem, czy brak zrozumienia i wyrozumiałości ze strony nauczycieli.

W raporcie Młodzieżowa Rada Gdańska przedstawiła rekomendacje, a wśród nich znalazły się:  

– Skrócenie czasu trwania lekcji do 30-35 min i zmniejszenie ich liczby każdego dnia, jak i również ilości prac domowych, umożliwienie chodzenia na zajęcia praktyczne, większa liczba szkoleń i odpowiedniego sprzętu dla kadry pedagogicznej, urozmaicenie lekcji, poinformowanie uczniów o możliwości wypożyczenia sprzętu komputerowego, a także przeprowadzenie przez nauczycieli rozmów z uczniami na temat ich problemów ze zdalnym nauczaniem – wymienia Ranko Hoffmann, radny MRG. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSzef MON: Dobrowolne szczepienia to wyraz solidarności
Następny artykułGen neandertalczyka może chronić przed ciężkim przebiegiem COVID-19. Niezwykłe odkrycie