Gdynia zbadała jakość relacji w szkołach między uczniami. W badaniu wzięło udział 6 093 uczniów i uczennic z 52 gdyńskich szkół. Badania nauczycieli i rodziców są w trakcie realizacji.
Badanie zlecił Wydział Edukacji Urzędu Miasta Gdyni, a realizuje je Fundacja „Dbam o mój Z@sięg”.
– W kraju nie znaleźliśmy tego typu badań na tak dużą skalę – podkreśla Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Maciej Dębski, prezes Fundacji “Dbam o mój Z@sięg”: – Ok. 20 proc. uczniów, którzy wzięli udział w badaniu ankietowym, wymaga naszej opieki, wymaga większej obserwacji i większego wsparcia, bo to osoby, które mają niską wolę życia, nie lubią swoich szkół, nauczycieli. Odczuwają skutki pandemii.
W pandemii uczniowie i uczennice czują się źle, są samotni, chce im się płakać
Prezes fundacji mówił o 19,2 proc. uczniów, którzy na pytanie o subiektywną ocenę aktualnego samopoczucia psychicznego w porównaniu do okresu sprzed pandemii odpowiedzieli: dużo gorzej. 35,4 proc. ankietowanych swoje samopoczucie psychiczne oceniło jako trochę gorsze niż przed Covid.
Jeśli chodzi o samopoczucie fizyczne, to 13 proc. ocenia je jako dużo gorsze, 33,1 jako trochę gorsze.
W ankiecie uczniowie i uczennice byli pytani o ocenę stanu relacji z kolegami, nauczycielami i rodzicami w porównaniu do okresu sprzed pandemii wirusa Sars-Cov-2.
Relacje ankietowanych z kolegami zdecydowanie się pogorszyły u 9,8 proc. z nich. Raczej się pogorszyły u 22,5 proc. Zasadniczo się nie zmieniły u niemal połowy – 44,9 proc. uczniów i uczennic.
Jeśli chodzi o relacje z nauczycielami i rodzicami, te zasadniczo się nie zmieniły. Takiej odpowiedzi udzieliło 69,6 proc. pytanych o więzi z nauczycielami i 60,8 proc. o więzi z rodzicami.
17,2 proc. biorących udział w badaniu oceniło, że relacje z nauczycielami się pogorszyły (3,9 proc. uznało, że zdecydowanie, 13,3 proc. że raczej), a 10,5 proc, że pogorszyły się relacje z rodzicami (2,5 proc. uczniów i uczennic odpowiedziało, że zdecydowanie, 8 proc, że raczej).
Mniej więcej jednej czwartej ankietowanych w ciągu ostatniego tygodnia było smutno (5,6 proc. cały czas, 22,6 proc. często), czuli się samotni (7,6 proc. cały czas, 15,8 proc. często), byli przygnębieni (6,8 proc. cały czas, 19,4 proc. często) i chciało im się płakać (6,8 proc. cały czas, 16,3 proc. często).
Na pytanie: “Jak często czujesz się źle lub nieswojo w Twojej szkole?” 2,8 proc. uczniów i uczennic odpowiedziało, że zawsze, 5,5 proc., że bardzo często, 9,3 proc., że często, 24,5 proc, że czasami. Ankietowanych, którzy udzielili odpowiedzi “Nigdy” jest 12,7 proc.
Uczniowie i uczennice z Gdyni wolą uczyć się w szkole niż w domu
W badaniu pytano uczniów i uczennice, czy wolą chodzić do szkoły i uczestniczyć w zajęciach w sposób stacjonarny, czy wolą nauczanie zdalne. Ponad połowa ankietowanych – 53,1 proc. – odpowiedziało, że woli zajęcia stacjonarne (32,2 proc. zdecydowanie, 20,8 proc. raczej). Co ciekawe, jedna trzecia – 32,3 proc. – woli zajęcia zdalne (16,5 proc. raczej, 15,8 proc. zdecydowanie).
Pozostając w temacie trybów edukacji, 42,6 proc. uczniów i uczennic uważa, że zdecydowanie bardziej efektywna jest nauka w szkole, 7,2 proc. że nauka zdalna. 16,7 proc. uważa, że nie ma żadnej różnicy.
Po zakończeniu badania zostaną przygotowane rekomendacje, ale Gdynia już teraz wychodzi naprzeciwko wynikającym z pandemii wirusa Sars-Cov-2 potrzebom uczniów, rodziców i nauczycieli.
Działa specjalna linia, która jest połączeniem telefonu zaufania i czatu. Można dzwonić pod numer telefonu 58 500 88 85 lub napisać na stronie coucb.pl. Dyżury są od poniedziałku do piątku, ale napisać można w każdej chwili. Komunikaty na czacie są stworzone w języku bliskim nastolatkom. Czat zaczął działać 8 marca i od tego czasu uczniowie i uczennice, nie tylko z Gdyni, skorzystali z niego 114 razy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS