Biuro Wystaw Artystycznych wspólnie z Publiczną Szkoła Podstawową nr 5 zostały zaproszone do kolejnej odsłony „Form podstawowych” – projektu organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy z Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Efektem działań ma być wystawa prac uczniów szkoły, powstałych o oparciu o twórczość artystów z różnych stron świata.
Projekt składa się z prac artystycznych (instrukcji, gier, partytur, obiektów etc.). Tworzą one „uśpioną” wystawę, która w każdej chwili może powstać w kształcie, jaki nadadzą mu uczennice i uczniowie, wspierani przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum.
– Cieszymy się, że po raz drugi uczestniczymy w „Formach podstawowych”, zadaniu, którego celem jest wielopoziomowa edukacja dzieci i młodzieży- mówi dyrektorka BWA, Justyna Łada. Zostaliśmy zaproszeni, bowiem zauważono, że naszej galerii zależy na budowaniu świadomego odbiorcy sztuki już od lat najmłodszych.
– To wspaniale, że uczniowie naszej szkoły po raz drugi wezmą udział w tym projekcie- mówi dyrektor PSP Nr 5, Marta Dobrowolska- Wesołowska. Przed rokiem obcowaliśmy ze sztuką przez wielkie „S”, w szkole też przez wielkie „S”, a całość zakończyła się sukcesem naszych wspólnych działań. Działania nasze, jako edukatorów, ale także dzieci zostały docenione i stąd możemy brać udział w kolejnej odsłonie projektu. Zaangażowanie społeczności szkolnej przed rokiem było ogromne i liczę, że nie inaczej będzie także i teraz.
Jak przyznała dyrektor PSP Nr 5 poprzez ten projekt uczniowie nie będą się uczyć sztuki, ale tego jak ją tworzyć i doświadczać.
Do realizacji nowych prac zostali zaproszeni: Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost oraz Maciej Siuda (jako projektant wystawy-narzędziownika).
Dotychczasowe odsłony miały kształt pudełka wypełnionego pracami artystycznymi. W tym roku jest inaczej. Architekt Maciej Siuda zaproponował nową formę – „narzędziownika” – który jest jednocześnie meblem, pojemnikiem, ekspozytorem, jak i instalacją artystyczną samą w sobie.
Idea „Form podstawowych”, w formie artystycznych ćwiczeń i obiektów umieszczonych w narzędziowniku, zakorzeniona jest w tradycji artystycznej XX wieku. Odwołuje się m.in. do działań Marcela Duchampa i jego wystawy podróżującej w walizce czy też „Fluxkits”, czyli pudełek przygotowywanych przez artystów związanych z ruchem Fluxus, zawierających m.in. partytury, modele, nagrania audio, gry, puzzle i szablony. „Formy podstawowe” czerpią także z innych eksperymentów związanych ze sztuką konceptualną i edukacją XX i XXI wieku, takich jak „Pure Consciousness”. Była to seria wystaw w przedszkolach autorstwa On Kawary, zainicjowana w 1998 roku. Obrazy tego japońskiego konceptualisty miały posłużyć jako narzędzia dydaktyczne wspomagające dzieci w nauce dni tygodnia i cyfr.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS