Zespół Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie zajął wśród 37 szkół z Polski PIERWSZE miejsce. Do rywalizacji przystąpiło Ponad 2000 uczniów reprezentujących najlepsze szkoły zawodowe w Polsce.
Aby dojść do finału, należało najpierw rozprawić się z testem wielokrotnego wyboru przygotowanym przez firmę Motofocus. Test zawierał 1300 pytań, na które trzeba było poprawnie odpowiedzieć.
Do rywalizacji przystąpiło Ponad 2000 uczniów reprezentujących najlepsze szkoły zawodowe w Polsce. Zmagania wyłaniające najlepszą „dziewiątkę” spowodowały, że wśród nich aż 5 zakwalifikowało się z krośnieńskiego Mechanika.
Test zawierający jednorazowo 50 pytań, krośnianie „rozszarpywali” w 4-5 minut. Niestety do części finałowej trzeba było wyłonić tylko 2 reprezentantów szkoły. Po wielu dyskusjach i rozważeniu wielu aspektów drużynę w finale ogólnopolskim reprezentowali Mateusz Pachana z klasy 4b Technikum i Adrian Jureczko z klasy 2b Technikum, mimo iż największą liczbę punktów w teście, bo tzw. „full”, czyli 300 pkt. zdobył Sebastian Głód z klasy 3a Branżowej Szkoły 1 Stopnia.
Finał tego konkursu został przeprowadzony w dniach 8 – 9 maja br. na Śląsku w Powiatowym Zespole Szkół w Pszczynie. Pieczę merytoryczną nad tym konkursem przejęli pracodawcy z branży motoryzacyjnej nie tylko ze Śląska, ale i z całego kraju. Nikt nie wie lepiej jakie najlepsze kompetencje, wiedzę i umiejętności powinien posiadać absolwent szkoły średniej, którego chcieliby zatrudnić najwięksi potentaci firm z branży motoryzacyjnej. Dlatego ten konkurs miał tak duże i ważne znaczenie. To właśnie pracodawcy tej branży przygotowywali pytania i zakres rzeczowy obowiązujący podczas tego konkursu.
Zatem dotyczyły one m.in.:
TEXA – zadanie polegało na poprawnym zdiagnozowaniu usterki zasymulowanej w pojeździe Ford Transit Connect, wyposażonym w silnik Diesla spełniający normy Euro6, więc wyposażony w AdBlue i DPF. Samochód zgłaszał , że po przejechaniu 2000km nie da się uruchomić. Za pomocą diagnoskopu firmy TEXA należało rozwiązać problem. Podejrzenia padły na ilość środka AdBlue. Niestety tam było wszystko w porządku. Dopiero sprawdzenie parametrów rzeczywistych wyjaśniło, że uszkodzony przepływomierz powietrza, a właściwie czujnik temperatury znajdujący się w nim wpływa na zaburzenie całego procesu spalania zaburzając skład mieszanki paliwowo-powietrznej, co spowoduje większe zużycie środka AdBlue.
Normfest – przedstawiciele tej firmy, przygotowali zadanie wewnątrz swojego samochodu – demo, Ponieważ firma zajmuje się produkcją różnorodnych środków chemicznych wykorzystywanych w motoryzacji oraz narzędzi specjalistycznych zadanie polegało na ich doborze do odpowiednich sytuacji wymyślanych przez pracowników.
Hogert – słynący z produkcji narzędzi warsztatowych również postawił na ich odpowiedni dobór, ale wykorzystał bardzo nietypowe narzędzia oraz domagał się określania ich nazw katalogowych w języku polskim ale i angielskim.
Schaeffler – przygotował montaż tarczy sprzęgła i docisku z koła dwumasowego za pomocą specjalnego przyrządu służącego do wstępnego naprężenia i poprawnego wycentrowania.
SNR – przygotował silnik 2,5 TDI w układzie V6. Przedstawiciel zadawał podchwytliwe pytania co do układu rozrządu, samochodu hybrydowego oraz ogólnej teorii pracy silnika spalinowego.
Varta – zadanie składało się z dwióch części, w pierwszej należało dopasować akumulator do pojazdu wg zadanych parametrów, a w drugiej należało omówić wylosowany jeden z różnych rodzajów alternatorów narażając się przy tym na podchwytliwe pytania egzaminującego. W tle pojawiał się tzw. alternator odwracalny, który może pełnić funkcję rozrusznika po zastosowaniu odpowiedniego falownika.
KYB – przedstawiciele tej firmy przygotowali kolumnę McPhersona, którą należało zdemontować z zachowaniem zasad BHP i zastosowaniu specjalnych przyrządów, oraz poprawne ją złożyć, usuwając wcześniejsze wady montażowe, z uwzględnieniem dołączonej dokumentacji technicznej.
Delphi – ta konkurencja była przygotowana na symulatorze samochodu w programie komputerowym. W którym do dyspozycji każdy uczestnik miał pełen zakres przyrządów pomiarowych. Zasymulowana usterka dotyczyła niepoprawnej pracy silnika związanej z nierealnym wskazywaniem temperatury silnika. Do diagnozy należało użyć testera diagnostycznego, multimetru i boksu pomiarowego by ułatwić sobie diagnozę stanu wiązki elektrycznej sterownika silnika.
HEPU – słynąca z produkcji m in. termostatów i rozrządów oczywiście swoje pytania oparła właśnie na tych elementach.
Po podliczeniu wszystkich punktów okazało się, że reprezentanci Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie zajęli PIERWSZE miejsce.
Opiekunem uczniów był Piotr Boś. Serdeczne GRATULACJE dla uczniów i opiekuna oraz podziękowania dla organizatorów całego tego wydarzenia.
źródło: ZSM im. Stanisława Staszica “Mechanik Krosno”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS