Załącznik Nr 17
do protokołu Nr XXI/20
z sesji Rady Miejskiej w Kwidzynie
z dnia 23 listopada 2020 r.
Uchwała Nr XXI/208/20
Rady Miejskiej w Kwidzynie
z dnia 23 listopada 2020 roku
w sprawie przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami ustawowo uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na rok 2021.
Na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) Rada Miejska w Kwidzynie uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U.z 2020 r. poz. 1057) na rok 2021, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Zgodnie z zapisem art. 5a ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. W tym celu projekt niniejszego Programu został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Kwidzyna.
W związku z ogłoszeniem na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, wprowadzone ograniczenia związane z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 sprawiły, że wiele działań organizacji pozarządowych nie mogło zostać zrealizowanych w sposób, w jakich zostały opisane we wnioskach konkursowych. Cześć zadań przyjętych w rocznym programie współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2020 r. nie zostało zleconych organizacjom pozarządowym, część została zrealizowana w ograniczonym zakresie, bądź odwołana w następstwie epidemii.
W związku z powyższym Program współpracy Miasta Kwidzyna z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2021 r. wskazujący główne obszary współpracy oraz środki finansowe przeznaczone na realizację poszczególnych zadań jest kontynuacją przyjętego programu z 2020 r.
Załącznik
do Uchwały Nr XXI/208/20
Rady Miejskiej w Kwidzynie
z dnia 23 listopada 2020 roku
Program współpracy
z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami ustawowo uprawnionymi
do prowadzenia działalności pożytku publicznego na 2021 rok
1 Postanowienia ogólne
§1.
Ilekroć w tekście jest mowa o:
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1057);
-
organizacji – należy przez to rozumieć podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego,
organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy;
-
burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Kwidzyna;
-
mieście – należy przez to rozumieć Miasto Kwidzyn;
-
programie – należy przez to rozumieć Program współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami ustawowo uprawnionymi do prowadzenia działalności pożytku publicznego na 2021 rok.
2 Cel główny i szczegółowy programu
§ 2.
-
-
Celem głównym programu jest podnoszenie jakości życia mieszkańców Kwidzyna poprzez realizację zadań publicznych miasta we współpracy z organizacjami.
-
Celami szczegółowymi są:
-
-
wspomaganie rozwoju, aktywności i integracji społeczności lokalnych;
-
poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych;
-
umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje;
-
tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców miasta, w szczególności poprzez wspieranie wolontariatu;
-
prowadzenie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz mieszkańców;
-
deinstytucjonalizacja usług świadczonych przez miasto;
-
wzmacnianie potencjału organizacji.
3 Zasady współpracy
§3.
Współpraca miasta z organizacjami odbywa się na zasadach:
-
pomocniczości – co oznacza stworzenie warunków do prowadzenia partnerskich rozmów z organizacjami.
W przyjętych rozwiązaniach będą uwzględniane opinie realizatorów i odbiorców zadania publicznego;
-
suwerenności stron – co oznacza, że uczestnicy współpracy szanują swoją odrębność, udział w pracach komisji na rzecz współpracy miasta i organizacji jest dobrowolny, a ich powstanie zależy od woli miasta i organizacji;
-
partnerstwa – co oznacza równe prawo do wyrażania głosu i opinii w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych oraz wypracowania sposobów ich rozwiązania;
-
efektywności – co oznacza realizację wyznaczonych zadań w oparciu o wspólnie wypracowane standardy,
z użyciem potencjału miasta i organizacji zmierzających do wysokiej jakości usług i optymalizacji ich kosztów;
-
uczciwej konkurencji i jawności – przez co rozumie się kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji.
4 Zakres przedmiotowy współpracy
§ 4.
Miasto współpracuje z organizacjami w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy należących do zadań własnych miasta.
5 Formy współpracy
§ 5.
-
-
Współpraca miasta z organizacjami obejmuje współdziałanie o charakterze finansowym oraz pozafinansowym.
-
Finansowanie działań poprzez zlecanie zadań publicznych może mieć formy:
-
-
powierzania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na sfinansowanie jego realizacji;
-
wspierania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie jego realizacji;
-
wspierania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji operatorowi projektu;
-
udzielania pożyczek, poręczeń oraz promes organizacjom na realizację zadań publicznych.
-
Pozafinansowa współpraca może obejmować:
-
-
konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowych organizacji pozarządowych;
-
udział przedstawicieli organizacji w opiniowaniu ofert w ramach otwartych konkursów ofert;
-
wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i planowanie działań służących ich zaspokojeniu;
-
wzajemne informowanie się o planach, zamierzeniach i kierunkach działań;
-
tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym;
-
wzmacnianie kompetencji organizacji w zakresie składania ofert na realizację zadań publicznych;
-
udostępnianie / wynajmowanie wolnych lokali użytkowych oraz wyposażenia niezbędnego do prowadzenia spotkań organizacji, realizujących zadania publiczne na rzecz miasta i jego mieszkańców;
-
wzmacnianie instytucjonalne organizacji poprzez organizację szkoleń, konferencji;
-
wzajemne informowanie o możliwości pozyskania środków pozabudżetowych;
-
udzielanie rekomendacji i wydawanie listów intencyjnych organizacjom współpracującym z miastem; które ubiegają się o dofinansowanie projektów ze źródeł zewnętrznych;
-
obejmowanie patronatem burmistrza przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje.
6 Priorytetowe zadania publiczne
§ 6.
Ustala się priorytetowe zadania własne miasta, które będą zlecane w 2021 r. organizacjom ustawowo uprawnionym do prowadzenia działalności pożytku publicznego:
-
w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:
-
prowadzenie i wspieranie działań i inicjatyw kulturalnych mających istotne znaczenie dla rozwoju kultury i tradycji miasta,
-
organizowanie lub uczestnictwo w festiwalach, koncertach, przeglądach, prezentacjach, wystawach, konkursach, warsztatach, imprezach artystycznych,
-
wydawanie publikacji promujących kulturę miasta,
-
organizowanie plenerowych imprez kulturalnych,
-
oprawa muzyczna świąt państwowych i rocznic historycznych,
-
wspieranie innowacyjnych form działań upowszechniających wiedzę o historii i dziedzictwie kulturowym miasta;
-
w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz turystyki i krajoznawstwa:
-
organizacja imprez rekreacyjnych i widowisk sportowych, a także zajęć sportowo – rekreacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży,
-
wspieranie różnorodnych form wypoczynku i rekreacji mających na celu zwiększenie aktywności fizycznej seniorów,
-
organizowanie programów sportowych pozwalających na osiągnięcie wysokiego poziomu sportowego zwłaszcza w rywalizacji sportowej dzieci i młodzieży,
-
organizowanie imprez sportowych,
-
organizowanie i prowadzenie systemu szkolenia sportowego w różnych dyscyplinach sportu,
-
organizowanie imprez turystyczno – krajoznawczych,
-
organizowanie i udział w obozach i zgrupowaniach sportowych,
-
wspieranie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży, w szczególności z rodzin będących
w trudnej sytuacji materialnej, podczas wakacji letnich i ferii zimowych;
-
w zakresie ochrony zdrowia:
-
realizacja zadań w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii,
-
organizację wypoczynku letniego z programem socjoterapeutycznym dla dzieci i młodzieży;
-
w zakresie ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego:
-
wspieranie edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży,
-
organizowanie konkursów, warsztatów, kampanii informacyjno-edukacyjnych oraz innych imprez o charakterze ekologicznym,
-
promowanie zachowań przyjaznych środowisku, w tym wspieranie ruchu rowerowego,
-
rozpowszechnianie materiałów, publikacji i pomocy dydaktycznych związanych z ochroną środowiska,
-
działania edukacyjne dotyczące odpowiedzialności wynikających z faktu posiadania zwierzęcia domowego,
-
poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt,
-
wspieranie działań służących poprawie wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb osób korzystających z rodzinnych ogrodów działkowych;
-
w zakresie edukacji, oświaty i wychowania:
-
wspieranie działań podejmowanych na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
-
wspieranie działań mających na celu budowanie lub utrwalanie dobrych relacji międzyludzkich
i społecznych, w tym służących przeciwdziałaniu dyskryminacji i przemocy;
-
w zakresie promocji i organizacji wolontariatu:
-
wspieranie działań mających na celu krzewienie idei wolontariatu,
-
organizowanie szkoleń dla wolontariuszy i organizacji pozarządowych,
-
organizowanie obchodów międzynarodowego dnia wolontariusza;
-
w zakresie działalności na rzecz organizacji pozarządowych:
-
wspieranie działalności centrum organizacji pozarządowych,
-
organizowanie szkoleń mających na celu podnoszenie kwalifikacji i efektywności pracy osób zaangażowanych w realizację zadań publicznych.
7 Okres realizacji programu
§ 7.
Miasto realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują 2021 rok.
8 Sposób realizacji programu
§ 8.
-
-
Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych odbywa się w trybie otwartych konkursów ofert oraz z pominięciem trybu konkursowego na zasadach określonych w ustawie.
-
Otwarty konkurs ofert może przybrać jedną z form:
-
1) wsparcie zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji;
2) powierzenie wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji.
9 Wysokość środków planowanych na realizację programu
§ 9.
Planowana wysokość środków budżetowych na realizację programu w 2021 r. wynosi 1 277 000 zł.
10 Sposób oceny realizacji programu
§ 10.
Do oceny realizacji programu stosowane są następujące mierniki ilościowe:
-
liczba organizacji realizujących zadania publiczne w oparciu o udzielone dotacje;
-
liczba otwartych konkursów ofert;
-
liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
-
liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego;
-
liczba umów zawartych w formie wsparcia i w formie powierzenia;
-
liczba umów zawartych z pominięciem trybu konkursowego;
-
ilość zadań, których realizację zlecono organizacjom pozarządowym;
-
wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach zadaniowych;
-
udział środków własnych organizacji.
11 Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji
§11.
-
Roczny program tworzony jest na podstawie planowanych przez miasto zadań publicznych do realizacji we współpracy z organizacjami w trybie ustawy.
-
Konsultacje projektu Programu odbyły się na podstawie Uchwały Nr XLV/272/10 Rady Miejskiej
w Kwidzynie z dnia 28 października 2010 r. w sprawie sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
12 Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowej do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§12.
-
-
Każdorazowo, w związku z ogłoszonym konkursem ofert na realizację zadań publicznych burmistrz powołuje komisję konkursową.
-
Komisja konkursowa sprawdza złożone przez organizacje oferty pod względem formalnym oraz dokonuje analizy merytorycznej projektu.
-
Wyniki oceny merytorycznej są podstawą do utworzenia listy wyników konkursu, według uzyskanych ocen końcowych.
-
Komisja dokumentuje swoją pracę w formie protokołu, który powinien zawierać:
-
-
imiona i nazwiska członków komisji;
-
termin odbytego posiedzenia;
-
liczbę zgłoszonych ofert;
-
wskazanie ofert spełniających wymogi formalne konkursu;
-
wyniki oceny merytorycznej wraz z listą wyników konkursu.
-
Obsługę administracyjno-biurową komisji konkursowej prowadzi pracownik wyznaczony przez burmistrza.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS