A A+ A++

Na Spyrkówce tuż przy ul. Chyców Potok przez najbliższy rok zatrzymywać się będą pociągi przyjeżdżające pod Tatry. Planowana jest komunikacja zastępcza, która przewiezie turystów z tymczasowej stacji do centrum Zakopanego. Przeniesienie dworca umożliwi przeprowadzenie prac w centrum komunikacyjnym, które obecnie jest przebudowywane.

Trwają ostatnie prace przy budowie tymczasowego dworca w Zakopanem, na Spyrkówce. Już w najbliższy weekend pod Tatry mają przyjechać pierwsze po przerwie pociągi z turystami.

– Każdy pociąg, który przyjedzie tu, na Spyrkówkę, to mniej aut na zakopiance – zaznacza Tomasz Filar wiceburmistrz Zakopanego dziękując za inwestycję, która była oczekiwana od kilkunastu lat.

Nowy dworzec, który powstanie w centrum Zakopanego ma być nie tylko większy i bardziej komfortowy dla podróżujących, ale także dla osób obsługujących połączenia kolejowe.

– Będzie sześć krawędzi peronowych zamiast dotychczasowych czterech. Będą one też znacznie dłuższe, aby przyjmować dłuższe składy. Będą nowe urządzenia sterujące. Teraz jest tak, że dyżurny chodzi i przerzuca te kule. To wszystko trwa. Mają tu być urządzenia elektroniczne, łatwiejsze i znacznie bezpieczniejsze. Sama stacja urośnie, ale też będzie szybsza obsługa. To pozwoli wykorzystać pełną przepustowość linii – zaznacza Piotr Jędrzejczyk, dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przebudowane mają zostać perony, tak aby osoby, które mają problemy z poruszaniem się mogły łatwiej wchodzić i opuszczać wagony. To ma zapewnić ponad dwukrotnie większe podniesienie peronów w stosunku do poziomu torów. Ciągłym zmianom i przebudowie ulegają także fragmenty torowisk na linii Kraków – Zakopanego. Zmiany mają sprawić, że pociągi tą trasę będą pokonywać w 2 godz. i 10 min.

– Jest to jedna z największych inwestycji realizowanych w województwie małopolskim. Projekt przekracza wartość 1 mld 300 mln zł netto. Realizowany jest także ze środków unijnych. Zakładane jest zmodernizowanie 115 km torów, gdzie już zmodernizowanych zostało ok. 90 km. Wymiana sieci trakcyjnej prawie 100 km. Jest to wymiana ponad 100 rozjazdów i 36 peronów. Przebudowa obejmuje ponad 350 obiektów inżynieryjnych – mówi o skali przedsięwzięcia Dorota Szalacha z PLK.

Samo podniesienie wiaduktu na Ustupie w Zakopanem sprawiło, że z centrum miasta częściowo znikną autokary oraz duże ciężarówki. Wszystko przez to, że zwiększył się prześwit pod konstrukcją z 3,5 m do 4 m.

Na tymczasowym dworcu PKP w Zakopanem znaleźć będzie można dwie kasy biletowe, poczekalnię oraz ubikacje, które znajdują się w tymczasowym budynku z kontenerów. Przygotowywana jest także komunikacja mająca zapewnić bezpieczne dotarcie do centrum.

– Część turystów wybierze drogą na piechotę. Będzie też przystanek przesiadkowy, z którego będą wyjeżdżały regularne busy dostosowane do kursowania pociągów. Przygotowywane są także miejsca dla taksówek – zaznacza Tomasz Filar.

ms/

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNiedzielski vs. Kosiniak-Kamysz! W tle dzieci chore na SMA
Następny artykułSąd Najwyższy USA zniósł restrykcje na broń w miejscach publicznych. Biden rozczarowany