Jak co roku wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną wysokości kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego. W 2020 r. właściciele samochodów osobowych, którzy nie dopełnią tego obowiązku, będą musieli zapłacić nawet 5200 zł kary.
O 15% wzrosły w tym roku stawki kar za brak komunikacyjnego ubezpieczenia OC. Maksymalna kara dla samochodu osobowego, która jest dwukrotnością minimalnego wynagrodzenia, w 2020 r. wynosi więc 5200 zł (w minionym roku było to 4500 zł). Przy czym, gdy przerwa w ciągłości ubezpieczenia wynosi tylko kilka dni, sankcja jest niższa: jeżeli nie przekracza 3 dni, wynosi 20%, a do 14 dni – 50% pełnej stawki.
Pamiętajmy jednak, że kara nakładana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, nie musi być jedynym obciążeniem finansowym dla nieubezpieczonych. Spowodowanie wypadku pojazdem bez ważnej polisy OC pociąga za sobą jeszcze większe konsekwencje finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku (kierujący) muszą solidarnie zwrócić UFG odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom zdarzenia. UFG prowadzi łącznie ponad 16 tysięcy postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań. Średnia wartość takiej szkody przekracza 16,5 tysiąca złotych. Jednak rekordzista ma do zwrotu ponad 1,4 mln złotych.
Właściciele pojazdów mechanicznych w Polsce mają obowiązek wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu rejestracji auta, ciągnika, autobusu, motocykla, motoroweru etc. Często brak OC wynika z nieznajomości przepisów dotyczących m.in. wygaśnięcia polisy. Nierzadko dotyczy to przekonania, że ubezpieczenie to powinno przedłużyć się automatycznie na kolejne dwanaście miesięcy, tymczasem są sytuacje gdy tak nie jest. I tak: polisa OC wygaśnie, gdy doszło do zmiany właściciela pojazdu lub gdy składka za ubezpieczenie OC nie została w pełni opłacona (nawet gdy nie doszło wcześniej do zmiany właściciela). W każdym z tych przypadków OC ważne jest tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie wygasa i konieczne jest zawarcie nowej umowy ubezpieczenia, najpóźniej w ostatnim dniu trwania ochrony ubezpieczeniowej.
Warto też pamiętać o coraz wyższej skuteczności w wykrywaniu nieubezpieczonych. Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny udoskonala system wykrywania nieubezpieczonych i pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Obecnie już ponad 75% wykrywanych przypadków braku ubezpieczenia ma miejsce nie podczas kontroli drogowej policji czy innych zewnętrznych organów kontrolnych, lecz poprzez ustalenia własne UFG. Fundusz rozwija bowiem narzędzia do typowania nieubezpieczonych – przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów. Baza przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające przerwy w ochronie ubezpieczeniowej, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.
Wysokość opłat za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2020 r.
Brak ochrony do 3 dni | |
samochody osobowe | 1040 zł |
samochody ciężarowe | 1560 zł |
pozostałe pojazdy | 170 zł |
Brak ochrony od 4 do 14 dni | |
samochody osobowe | 2600 zł |
samochody ciężarowe | 3900 zł |
pozostałe pojazdy | 430 zł |
Brak ochrony powyżej 14 dni | |
samochody osobowe | 5200 zł |
samochody ciężarowe | 7800 zł |
pozostałe pojazdy | 870 zł |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS