rozwiń ›
Paliwo E10 to nowa benzyna 95. Dlaczego może zaszkodzić? Mechanik ostrzega
Paliwo E10 to nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów, która z początkiem 2024 roku zastąpiła na stacjach znaną od lat benzynę E5 (do 5 proc. biododatków). Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza).
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wylicza, że do nowego paliwa E10 nie jest przystosowanych ok. 8,7 proc. samochodów z silnikiem benzynowym zarejestrowanych w Polsce. Czyli nie powinno się go tankować do ok. 1 mln pojazdów z przeszło 11,6 mln zarejestrowanych aut. Dlaczego w przypadku niektórych aut lepiej nie stosować E10? Co stanie się po zalaniu paliwa z 10-proc. zawartością biododatku?
– Paliwo E10 zawiera do 10 proc. etanolu pochodzącego z roślin. To może być istotne w przypadku kondycji silników w starszych modelach aut – powiedział dziennik.pl Mariusz Stopa z serwisu Auto-Lux w Lublinie należącego do sieci Q Service Castrol. – Tego typu paliwo mocniej wchłania wilgoć z otoczenia. Dlatego nie zaleca się go w samochodach wyprodukowanych przed 2000 rokiem – auta te mogą być wyposażone w gaźniki lub inne komponenty nieprzystosowane do pracy z E10. Przewody paliwowe czy uszczelki w zetknięciu z tego typu paliwem mogą ulec degradacji, pęknięciom i korozji pod wpływem etanolu – przestrzegł.
Nowe paliwo E10 zastąpiło na stacjach benzynę 95 E5
/
Tomasz Sewastianowicz
Których samochodów nie tankować benzyną E10? Mechanik zrobił listę modeli wrażliwych
Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego też układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się do zasilania benzyną E10. Mariusz Stopa wskazał, że chodzi m.in. o takie samochody jak: Ford Mondeo 1.8 SCI 2003-2007, Mercedes C200 CGI (W203) oraz CLK 200 CGI (C209) z roczników od 2002 do 2005, Audi A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan 2001-2008 i A4 Avant z lat 2002-2008 z ogrzewaniem postojowym.
– Nie zaleca się także stosowania biopaliwa E10 do samochodów z mechanicznym wtryskiem paliwa, np. K-Jetronic czy Hondy z silnikami gaźnikowymi – zauważył mechanik.
Benzyny E10 nie należy również tankować do niektórych modeli marki Volkswagen. Stopa wylicza takie auta jak m.in.: Golf IV 1.6 FSI 81 kW, Golf V 1.4 FSI 66 kW, Golf V 1.6 FSI 85 kW, Golf V 2.0 FSI 110 kW, Bora 1.6 FSI 81 kW, Polo 1.4 FSI 63 kW czy Lupo 1.4 77 kW.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS