A A+ A++

rozwiń

Nowe paliwo E10 zamiast benzyny 95 E5. Milion samochodów ma problem

Paliwo E10 to nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów, która zastąpiła na stacjach znaną od lat benzynę E5 (do 5 proc. biododatków). Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza).

Z wyliczeń Ministerstwa Klimatu i Środowiska wynika, że w Polsce do nowego paliwa E10 nie jest przystosowanych ok. 9 proc. samochodów z silnikiem benzynowym. Czyli nie powinno się go tankować do ok. 1 mln pojazdów z przeszło 11,6 mln zarejestrowanych aut. Dlaczego w przypadku niektórych modeli lepiej nie stosować E10?

Benzyna 95 E10 – jak i dlaczego nowe paliwo może zaszkodzić?

– Paliwo E10 zawiera do 10 proc. etanolu pochodzącego z roślin. To może być istotne w przypadku kondycji silników w starszych modelach aut – powiedział dziennik.pl Mariusz Stopa z sieci serwisów Q Service Castrol. – Tego typu paliwo mocniej wchłania wilgoć z otoczenia. Dlatego nie zaleca się go w samochodach wyprodukowanych przed 2000 rokiem – auta te mogą być wyposażone w gaźniki lub inne komponenty nieprzystosowane do pracy z E10. Przewody paliwowe czy uszczelki w zetknięciu z tego typu paliwem mogą ulec degradacji, pęknięciom i korozji pod wpływem etanolu – przestrzegł.

Których aut nie tankować benzyną E10? Mechanik zrobił listę

Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się do zasilania benzyną E10. Mariusz Stopa wskazał, że chodzi o takie samochody jak m.in.:

  • Audi A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan 2001-2008 i A4 Avant z lat 2002-2008 z ogrzewaniem postojowym,
  • Ford Mondeo 1.8 SCI 2003-2007,
  • Mercedes C200 CGI (W203) oraz CLK 200 CGI (C209) z roczników od 2002 do 2005.

– Nie zaleca się również stosowania biopaliwa E10 do samochodów z mechanicznym wtryskiem paliwa. Chodzi np. o K-Jetronic czy Hondy z silnikami gaźnikowymi zauważył mechanik.

Volkswagen Golf V z silnikiem 1.6 FSI. Kiedy nie tankować E10?

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZgłoś samochód, inaczej leci 9250 zł kary. Oto wielkie zmiany dla kierowców
Następny artykułBialska gmina siódma w Polsce w rywalizacji o Puchar RSP. Najlepsi rowerzyści nagrodzeni!