A A+ A++

rozwiń

Paliwo E10 na stacjach, czyli nowa benzyna zamiast 95 E5. Mechanicy przerwali milczenie

Paliwo E10 to nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów, która w styczniu 2024 roku zastąpiła na stacjach znaną od lat benzynę E5 (do 5 proc. biododatków). Pistolety i dystrybutory dostały też nowe oznakowanie – symbol E10 w kółku. Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza).

Minęły niemal dwa miesiące z E10 na stacjach, a w głowach kierowców wciąż rodzą się pytania. Dlaczego w przypadku niektórych aut lepiej nie tankować E10? Co stanie się po zalaniu paliwa z 10-proc. zawartością biododatku? Do narastających wątpliwości wreszcie odnieśli się mechanicy.

Paliwo E10 – których samochodów nie tankować nową benzyną?

Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto, zauważa że jednorazowe zatankowanie nawet pełnego zbiornika paliwem E10 nie spowoduje żadnych szkód. – Dopiero długotrwałe działanie większej porcji etanolu na podzespoły układu paliwowego może mieć na nie niekorzystny wpływ. Może spowodować korozję i nieszczelności, natomiast to nie należy do pewników – wskazał ekspert.

Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego też układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się do zasilania benzyną E10. Chodzi m.in. o samochody Grupy Volkswagen (silniki FSI oraz TFSI – o tym dalej na przykładzie silnika 1.6), Mitsubishi GDI i bliźniacze Volvo, Mercedesy (CGI z lat 2002-2005).


Nowe paliwo E10 zastąpiło na stacjach benzynę 95 E5

/

Tomasz Sewastianowicz


– Nie można jednak wszystkich samochodów wkładać do jednego worka – zaznacza Lehnort. – Nawet w czasie produkcji producent samochodu mógł poczynić modyfikacje w układzie paliwowym, zmieniając niektóre elementy na wykonane z innych materiałów. To oznacza, że wymieniając te części na nowsze, da się przygotować niektóre samochody do zasilania benzyną E10. Trzeba to jednak skonsultować z warsztatem, który ma dostęp do bazy części – wskazał.

A co z procesem spalania? Zdaniem eksperta etanol zwiększa natlenienie paliwa i bardziej pozytywnie, niż negatywnie, wpływa na procesy zachodzące w komorze spalania.

– Etanol w sposób naturalny wpływa na podniesienie liczby oktanowej w paliwie, które powinno mieć minimum 95 oktanów, ale z dużą zawartością etanolu może się w rzeczywistości zbliżyć nawet do 98 oktanów. Większa zawartość etanolu w paliwie oznacza niższą zawartość związku ETBE, który w sposób sztuczny podnosi liczbę oktanową, ale też powoduje zanieczyszczenie silnika osadami – wyjaśnił.

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFaktopedia – Ile osób zginęło dotychczas w Rajdzie Dakar
Następny artykułCo nowego w świecie szpiegów w NATO i UE