Ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców opublikowano 26 października. Termin rozpoczęcia spłacania rat do TFZ został przesunięty w niej z 31 grudnia 2021 roku na 31 grudnia 2022 roku (zastosowano działanie prawa wstecz). Kolejne raty mają być spłacane do 21. dnia każdego kolejnego miesiąca, począwszy od stycznia 2023 roku.
Zmiana terminu nie dotyczy jednak wszystkich organizatorów turystyki, lecz tylko tych, którzy nie odzyskali jeszcze w biznesie ruchu sprzed pandemii i liczba ich klientów w okresie styczeń-grudzień 2021 roku wyniosła 40 procent lub mniej w porównaniu z okresem styczeń-grudzień 2019 roku.
Jak wyjaśnia członek zarządu Ubezpieczeniowego Fundusz Gwarancyjnego odpowiedzialny za TFG Marek Niechciał, przedsiębiorcy spełniający te kryteria dostaną nowy harmonogram spłat. Terminy w nim będą przesunięte zgodnie z nowymi wytycznymi, a odsetki “naliczone w związku z nieterminową spłatą rat w ramach dotychczas obowiązujących przepisów będą podlegały anulowaniu, a uiszczone do tej pory wpłaty zostaną w całości zaliczone na poczet spłaty rat zgodnie z nowym harmonogramem”.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) obsługiwał wypłaty w ramach Turystycznego Funduszu Zwrotów, które stanowiły pomoc ze środków publicznych udzieloną organizatorom turystyki w związku z odwołaniem imprez z powodu pandemii. Wartość wypłat z TFZ wyniosła w sumie ponad 226 milionów złotych, a z pożyczki skorzystało około 200 firm.
Kolejną zmianą jest ujednolicenie sposobu składania deklaracji dotyczących składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy. Oba fundusze obsługuje UFG. Ich celem jest ochrona pieniędzy wpłacanych przez klientów biur podróży. TFG stanowi ochronę na wypadek niewypłacalności organizatora, a TFP – niesie pomoc przedsiębiorcy, jeśli zostanie zmuszony do odwołania imprez turystycznych z powodu nagłych, nieprzewidzianych zdarzeń (np. wybuchu wojny). Do tej pory deklaracje na TFG mogły być składane papierowo lub elektronicznie, a do TFP – wyłącznie elektronicznie. Po wejściu w życie nowych przepisów (14 dni od daty opublikowania ustawy, czyli od 10 listopada 2022 roku) zarówno deklaracje na TFG, jak i TFP trzeba będzie składać wyłącznie elektronicznie.
– Pełna elektronizacja sposobu składania deklaracji TFG i TFP spowoduje, że cała procedura będzie dużo szybsza, łatwiejsza i tańsza w porównaniu do deklaracji papierowych – podkreśla Niechciał. – Jednocześnie przypominamy, że wszyscy zarejestrowani organizatorzy turystyki mają obowiązek składać co miesiąc deklaracje TFG i TFP, nawet jeśli nie pozyskali żadnego klienta i nie odprowadzają składek. Należy wówczas złożyć deklarację o wartości zero złotych – dodaje.
Rainbow: W 360 wycieczek dookoła świata. Otwarta sprzedaż na sezon 2023
Można zwiedzać wolniej lub szybciej, krócej lub dłużej, bliżej lub dalej – Rainbow rozpoczął sprzedaż wycieczek objazdowych na sezon lato 2023. Oferuje 360 programów podróży autokarowy … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS