Według informacji opublikowanych na Twitterze przez szefa tureckiego podsekretariatu do spraw przemysłu obronnego İsmaila Demira Turcja zakończyła modernizację czołgów podstawowych M60T do standardu M60TM. Tamtejsze wojska lądowe zdążyły już przyjąć je na uzbrojenie i rozmieścić w północno-zachodniej Syrii. Czołgi zdołały nawet wziąć udział w walce.
W ramach modernizacji wozów do standardu M60TM siły połączyły koncern Aselsan oraz przedsiębiorstwa Tübitak SAGE i Roketsan, współpracując z ukraińskim przemysłem zbrojeniowym. Unowocześnianie wszystkich 166 czołgów M60T Sabra rozpoczęto w 2017 roku w oczekiwaniu na zmagającego się z opóźnieniami Altaya.
W programie o kryptonimie „Firat” wykorzystano doświadczenia tureckich pancerniaków podczas interwencji zbrojnej w północno-zachodniej Syrii. Pierwsze zauważalne efekty modernizacji zaprezentowano publicznie na targach przemysłu obronnego IDEF-2019. Nie wiadomo, czy udało się unowocześnić wszystkie M60T.
Başkanımız @IsmailDemirSSB, Fırat Projesiyle modernizasyonu tamamlanan M60T Tankını yerinde inceledi.
🔹Envanterde bulunan M60T’lerin modernizasyonları tamamlandı.
🔹#PULAT Aktif Koruma Sistemi tanklarımızı dünyada ilk 3’e soktu@aselsan @SageTubitak pic.twitter.com/uvViUBqi9n
— SSB (@SavunmaSanayii) July 12, 2020
Koncentrowano się na maksymalnym zwiększeniu poziomu ochrony, w tym skuteczne zwalczaniu przeciwpancernych pocisków kierowanych. Istotne było również zagwarantowanie wysokiej świadomości sytuacyjnej załogi. Braki w tym zakresie ujawniła kampania syryjska. Czołg wyposażono w aktywny system ochrony pojazdu Akkor Pulat typu hard-kill, który ma zapewnić pełną osłonę dookólną i zwalczać kilka zagrożeń jednocześnie. Niszczy nadlatujące pociski za pomocą efektorów po wykryciu w zasięgu 8–10 metrów od pojazdu. Pulat jest rozwinięcie systemu Zasłon-Ł, opracowanego przez ukraińskie przedsiębiorstwo Microtek.
Innym wyposażeniem jest system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera TLUS, systemy obserwacji dookolnej Yamgöz, systemy nawigacji i nocny przyrząd obserwacyjny kierowcy ADIS. To wyposażenie instalowane będzie również na modernizowanych opancerzonych pojazdach bojowych ACV-15. Bezpieczeństwo załogi mają poprawić dodatkowe moduły pancerza reaktywnego i pancerza klatkowego z tyłu wieży, a także wykładziny przeciwodłamkowe przedziału załogi.
Na stropie wieży zainstalowano zdalnie sterowany moduł uzbrojenia SARP UKSS z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetrów. Nowością są też wyrzutnie granatów dymnych kalibru 76 milimetrów. Z tyłu wieży po lewej stronie pojawił się maszt teleskopowy z systemem rozpoznania optoelektronicznego, w tym kamerą termowizyjną, kamerą CCD i dalmierzem laserowym. Załoga ponadto otrzymała nowy system przeciwpożarowy.
Pierwszą modernizację tureckiego M60 do standardu Sabra Mk II wykonano w Izraelu. Pierwszy prototyp dostarczono do testów w 2005 roku, a w maju 2006 roku pomyślnie przeszedł testy kwalifikacyjne. 170 egzemplarzy zmodernizowano między 2007 a kwietniem 2009 roku. Zestawy dostarczyło izraelskie przedsiębiorstwo Israel Military Industries, a prace odbywały się w Turcji. M60T zachował konstrukcję oryginalnego czołgu M60, ale jest wyposażony w nowy pancerz i armatę MG253 kalibru 120 milimetrów.
Zobacz też: Leonardo prezentuje kolejną modernizację M60
(dailysabah.com, armyrecognition.com)
VOA Türkçe
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS