Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, mówił dziś (15 maja) w Łodzi o postępach inwestycji, która będzie kolejowym przełomem w kraju. Tunel pod Łodzią ma zagwarantowane finansowanie, a pociągi pojadą nim za dwa lata.
Tunel pod Łodzią w budowie
Dariusz Klimczak zjechał dziś do tunelu, by zobaczyć postępy prac, ale i zapewnić o zagwarantowanym finansowaniu inwestycji. Minister oświadczył, że tunel pod Łodzią będzie dalej budowany, a według nowego harmonogramu inwestycja ma zakończyć się w czerwcu 2026 roku.
To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce. Budowany podziemny tunel połączy nie tylko dwie części miasta, ale de facto połączy całą Polskę. Zlikwidujemy lukę transportową, która funkcjonowała od XIX wieku. Nastąpi rewolucja komunikacyjna – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dodał, że udało się podpisać dwa aneksy – jeden na finansowanie umocnienia gruntów pod kamienicami w Łodzi, co jest niezwykle istotne, ponieważ oznacza drążenie kolejnego odcinka. Aneks gwarantuje około 171 milionów złotych na to zadanie. Drugi dotyczy nowego harmonogramu i wyznacza termin zakończenia inwestycji, czyli dokładnie za dwa lata. To także termin uruchomienia pierwszych pociągów. Tunel pod Łodzią to tak naprawdę 5 tuneli, które razem z dworcem Łódź-Fabryczna stworzą tak zwane łódzkie metro. Tunelami pod Łodzią będzie mogło przemieszczać się nawet 300 pociągów na dobę.
Czytaj też: Łódzki urzędnik brał łapówki od deweloperów. Sprzedawał informacje z bazy danych łódzkich nieruchomości
Duża tarcza pod ścisłym centrum miasta
To inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych za około 2 miliardów złotych. Kolej będzie przebiegać od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska z rozgałęzieniem do stacji Żabieniec. Na trasie powstają trzy podziemne przystanki: Śródmieście, Polesie i Koziny. Całość powstaje na głębokości od 14 do 24 metrów pod miastem.
Tunel pod Łodzią drążą dwie tarcze TBM. Mniejsza wydrążyła już dwa odcinki tunelu, teraz jest w połowie trzeciego. Niebawem powinna przebić się do komory przystanku Koziny. Tam zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kilkuset metrów ostatniego odcinka w kierunku Łodzi Kaliskiej.
Większa tarcza „Katarzyna” na razie jest wstrzymana, ale niebawem rozpocznie drążenie pod ścisłym centrum miasta. Rozpoczęło się już wzmacnianie kamienic na jej trasie. To ta tarcza przebije się przez zachodnią ścianę komory Łódź Fabryczna, co planowane jest na marzec przyszłego roku.
Czytaj też: Trasa Wojska Polskiego. Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi ogłosił przetarg
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS