Polskie regulacje ustawy o VAT, które określają warunki skorzystania z ulgi na złe długi w tym podatku są niezgodne z przepisami unijnej dyrektywy – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w jednej z ostatnich spraw (C-335/19).
Polska ulga na złe długi okazała się niezgodna z prawem europejskim. Sprawa jest bardzo istotna dla podatników, którym skarbówka odmówiła prawa do skorzystania ze wspomnianej ulgi. Teraz jest szansa na wznowienie postępowań w tych sprawach. Jest jednak na to określony przepisami czas. Zacznijmy jednak od przypomnienia, jaką sprawą zajmował się europejski Trybunał Sprawiedliwości.
NSA wystąpił z pytaniem prejudycjalnym
Na wokandę TSUE trafiła sprawa polskiej spółki, która wystawiła na rzecz jednego ze swoich kontrahentów fakturę zawierającą VAT z tytułu świadczonych usług doradztwa podatkowego opodatkowanych na terytorium Polski. W chwili wykonania świadczenia usług kontrahent był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego ani w trakcie likwidacji. Jednak kontrahent został postawiony w stan likwidacji w okresie 150 dni od upływu terminu zapłaty, pozostając jednocześnie zarejestrowanym jako podatnik VAT. Problem jednak w tym, że faktura nie została uregulowana ani zbyta w jakiejkolwiek formie
CZYTAJ TEŻ: Ulga na złe długi – będzie z niej można szybciej skorzystać
Przed upływem 2 lat następujących po dacie wystawienia faktury spółka zwróciła się do ministra finansów z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w celu ustalenia, czy pomimo postawienia jej kontrahenta w stan likwidacji po wykonaniu danego świadczenia usług mogła skorzystać z ulgi na złe długi (a więc z opcji obniżenia podstawy opodatkowania VAT w związku z niezapłaconej faktury), z uwagi na fakt spełnienia pozostałych przesłanek wynikających z przepisów.
CZYTAJ TEŻ: Ulga abolicyjna do likwidacji czy redukcji?
O jakie przesłanki chodzi? Zgodnie z ustawą o VAT podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.
CZYTAJ TEŻ: Ulga podatkowa na robotyzację
Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Warunki do spełnienia
Zasady te stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:
- dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się wspomnianej korekty:
- a) wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
- b) dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
Ważne jest również to, aby od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
Ulga na złe długi – brak zgody ministra finansów
W opisanej sprawie, minister nie zgodził się na taką możliwość i odmówił spółce prawa do skorzystania z ulgi na złe długi. Uznał bowiem, że przesłanki do tej preferencji nie zostały spełnione. Spółka poszła więc do sadu. W konsekwencji, na etapie NSA sąd zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do TSUE. Chodziło o uzyskanie odpowiedzi na dwa pytania:
- Czy przepisy dyrektywy 2006/112 – w szczególności jej art. 90 ust. 2 – przy uwzględnieniu zasad neutralności podatkowej i proporcjonalności, zezwalają na wprowadzenie w prawie krajowym ograniczenia możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w razie częściowego lub zupełnego niewywiązania się z płatności ze względu na określony status podatkowy dłużnika i wierzyciela?
- W szczególności czy prawo unijne nie stoi na przeszkodzie ustanowieniu w prawie krajowym regulacji dopuszczającej możliwość skorzystania z ”ulgi na złe długi”, pod warunkiem że w dacie wykonania usługi/dostawy towarów oraz w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej w celu skorzystania z tej ulgi:
- dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego albo w likwidacji,
- wierzyciel i dłużnik są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni?
Trybunał po stronie podatników
Na tak skonstruowane pytania Trybunał odpowiedział bardzo klarownie. Polskie przepisy naruszają prawo wspólnotowe (dokładnie art. 90 dyrektywy VAT). Za sprzeczne z prawem UE Trybunał uznał te przepisy, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania VA … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS