A A+ A++

Zbudowany w ostatnich latach XIX wieku, w duchu obowiązującego wtedy eklektyzmu, w nawiązaniu stylowym do wcześniej wzniesionego, bo już około 1860 roku budynku hali dworcowej

Sukcesywna rozbudowa linii kolejowej na Śląsku i zwiększenie liczby torów opolskiej stacji wymusiły pobudowanie tuneli i dodatkowego hallu wejściowego od strony ulicy Krakowskiej; ten hall stanowi dziś znany powszechnie fronton dworca.

Kolej żelazna budziła obawy i przestrach

Ale kolej znacznie wcześniej dotarła do Opola, już w 1843 roku otwarto jedną z najstarszych w Polsce linię Wrocław – Opole. Kolej kończyła się wtedy na Zaodrzu, w Szczepanowicach, bo nie było jeszcze mostu na Odrze, ale dla wygody pasażerów uruchomiono stały dojazd dorożkami konnymi do postoju na placu Wolności, obok klasztoru Franciszkanów, wtedy plac Dorożkarski (Droschkenplatz). Za przejazd dorożką płaciło się 5 fenigów, a otwartym wozem bez plandeki nawet mniej. W 1844 roku kursował pociąg z Opola do Wrocławia trzy razy dziennie, o godzinie szóstej, trzynastej i osiemnastej, podróż trwała trzy godziny i odbywała się dokładnie podług rozkładu jazdy, z dziewięcioma przystankami po drodze.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUFC 255: Figueiredo vs. Perez – bonusy i konferencja
Następny artykułPŚ w skokach – druga odsłona inauguracji w Wiśle