O zaskakującej sprawie doniosło internetowe wydanie brytyjskiego dziennika “The Sun”. Z najnowszych raportów wynika, że w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy (do końca marca) ponad 2,3 tys. lotów Ryanaira, 1,3 tys. Wizz Aira, 82 British Airways i cztery easyJet napotkało problemy z nawigacją satelitarną. Wszystkie incydenty zostały zarejestrowane w rejonie Morza Bałtyckiego. “Wojna w powietrzu” – czytamy.
Niebezpieczna taktyka Rosji
Media zwracają uwagę, że tego typu ataki są niezwykle niebezpieczne. Sprawiają, że nawigacje stają się bezużyteczne, a piloci mają problemy z informowaniem wieży kontroli lotów o swojej pozycji. Według “The Sun” zakłócanie sygnału zmusza tysiące samolotów do “skręcania i nurkowania”, by omijać w rzeczywistości nieistniejące przeszkody.
Zaobserwowaliśmy gwałtowny wzrost liczby ataków na te systemy, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa. […] Rosjanie od dawna używają zakłócania sygnału GPS jako narzędzia nękania, wykorzystując je poza granicami NATO
– poinformował Luc Tytgat, szef EASA.
Ataki także nad Polską. Trwa “wojna w powietrzu”
Od sierpnia ubiegłego roku do końca marca problemy z nawigacją satelitarną nad Bałtykiem zgłosiło aż 46 tys. samolotów. Badania wykazały, że liczba rosyjskich ataków wzrosła w ostatnim czasie z mniej niż 50 tygodniowo do ponad 350 tygodniowo.
W ostatnich latach wzrosła liczba sporadycznych zakłóceń GPS, które dotknęły wszystkie linie lotnicze. […] Jeśli którykolwiek z systemów lokalizacji, np. GPS, nie działa, załoga w ramach standardowych procedur operacyjnych przełącza się na jeden z systemów alternatywnych
– wyjaśnił rzecznik Ryanaira.
Do jednej z takich sytuacji doszło w marcu 2024 roku. Wówczas Rosjanie zakłócili sygnał GPS samolotu lecącego z Polski do Wielkiej Brytanii, na którego pokładzie znajdował się brytyjski minister obrony Grant Shapps. Problemy trwały około 30 minut, gdy maszyna przelatywała w pobliżu Rosji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS