Nasi czytelnicy zauważyli trwający demontaż stacji roweru miejskiego w Płocku. – Czy to koniec roweru miejskiego w naszym mieście – pytają. Poprosiliśmy Urząd Miasta Płocka o wyjaśnienie tej sprawy.
O tym, że stacje roweru miejskiego są usuwane, powiadomili nas czytelnicy.
– Po nowym roku zostały wycięte stojaki i stacje przy Orlen Arenie, na Miodowej, na Przemysłowej… Będzie likwidacja roweru miejskiego? – pytają z niepokojem płocczanie.
Jak przekazał nam Konrad Kozłowski z płockiego urzędu miasta, demontaż stacji Płockiego Roweru Miejskiego wynika z zakończenia okresu umowy współpracy Miasta Płocka (umowę podpisywał Miejski Zarząd Dróg) z dotychczasowym operatorem – firmą Nextbike. Dotychczasowa umowa zawarta była na 5 lat (w systemie 3+2 lata).
– W środę, 4 stycznia MZD ogłosił postępowanie pn. „Uruchomienie, zarządzanie i eksploatacja systemu Płockiego Roweru Miejskiego w latach 2023-2025”, w ramach zadania budżetowego Rower Miejski, którego celem jest wyłonienie operatora Płockiego Roweru Miejskiego w okresie od 1 kwietnia 2023 r. do 31 listopada 2025 r. – wyjaśnia Konrad Kozłowski.
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, operator ma uruchomić, zarządzać i prowadzić kompleksową eksploatację systemu samoobsługowej wypożyczalni rowerów publicznych, działającego pn.: Płocki Rower Miejski (PRM) w latach 2023 -2025 za opłatą według taryfy ustalonej przez urząd miasta i systemem zniżek, m.in. z tytułu Płockiej Karty Mieszkańca. Oznacza to, że dotychczasowe 20 minut darmowej jazdy będzie dotyczyło już nie wszystkich, a te osoby, które posiadają Płocką Kartę Mieszkańca. Podobny zabieg władze miasta zrobiły w Płatnej Strefie Parkowania – początkowo każdy mógł przez pierwszych 30 minut parkować za darmo, później wprowadzono tę opcję wyłącznie dla posiadaczy Płockiej Karty Mieszkańca.
Nowe zasady potwierdza wiceprezydent Artur Zieliński, który w odpowiedzi na interpelację radnej Darii Domosławskiej napisał, iż:
„W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg (…), w ramach którego będą wprowadzone nowe rowery technologii 3G lub 4G. W ramach nowego zamówienia wprowadzone zostaną ulgi na korzystanie z roweru z tytułu Płockiej Karty Mieszkańca”.
Wyjaśnijmy, że rowery 3G to takie, jakie funkcjonowały dotychczas – należy je wpiąć do stacji roweru miejskiego. Rowery 4G nie wymagają tego, należy je jedynie pozostawić w wyznaczonej strefie.
Rower miejski ma – jak dotychczas – funkcjonować w sposób ciągły, przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia w okresach funkcjonowania systemu w tzw. sezonie rowerowym, tj. od daty uruchomienia (ale nie wcześniej, niż od 1 kwietnia 2023 r.) do 30 listopada 2023 r., następnie od 1 kwietnia 2024 r. do 30 listopada 2024 r. i od 1 kwietnia 2025 r. do 30 listopada 2025 r. Operator będzie miał za zadanie zorganizować, zarządzać na bieżąco i zapewniać rowery, a także pobierać opłaty za korzystanie z roweru miejskiego. W jego gestii pozostanie utrzymanie i obsługa wszystkich urządzeń związanych z funkcjonowaniem systemu PRM, raportowanie działania systemu i realizacji umowy w zakresie działania systemu.
Nowy system Płockiego Roweru Miejskiego będzie składał się z:
- 29 stacji – (każda wyposażona w co najmniej 10 stojaków, 10 rowerów i 1 totem informacyjny),
- 340 – stojaków rowerowych (średnio 12 na stację) o kształcie umożliwiającym stabilne ustawienie roweru w pozycji pionowej (np. w kształcie litery „u” itp.),
- 290 – rowerów kompletnych, fabrycznie nowych jednakowych rowerów technologii 4G w której każdy rower wyposażony jest w komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie i zwrot roweru wraz z nadajnikiem GPS (w tym 20 wyposażonych w fotelik dziecięce),
- 29 totemów informacyjnych,
- systemu dostępu i autoryzacji wypożyczeń rowerów dla klientów oraz innych niezbędnych rozwiązań organizacyjnych i rzeczowych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS