A A+ A++

Rosnąca świadomość zakupowa konsumentów co dzień stawia przed właścicielami marek odzieżowych nowe wyzwania. Klienci poza informacjami dotyczącymi składu, pochodzenia materiałów oraz miejsca produkcji pragną wiedzieć znacznie więcej o danym artykule, a dokładnie – za co tak naprawdę płacą.

Transparentność cenowa – co to jest?

Według raportu opublikowanego przez Accenture cena to nadal najważniejszy czynnik decydujący o zakupie wśród polskich konsumentów. Jednak coraz bardziej istotna staje się świadomość, co się na nią składa, a odpowiedzią na to pytanie jest właśnie transparentność cenowa.

Ostateczna cena artykułu odzieżowego nie wynika tylko z rozeznania rynkowego, mimo że to istotna kwestia prowadząca do jej wyznaczenia. Na finalną cenę produktu wybranych marek z branży fashion wpływ zazwyczaj mają rzeczy takie jak:

  • koszty wytworzenia – jest to nie tylko koszt materiałów użytych do produkcji, ale także wynagrodzenie za pracę wykonawców oraz wydatki związane z transportem;
  • podatki – każda legalnie działająca firma jest zobowiązania do ich płacenia, stawka podatku może różnić się w zależności od kraju, na którego terenie odbywa się sprzedaż towaru;
  • marża – są to koszta związane z utrzymaniem i prowadzeniem firmy np. wynajem sklepu, pracowni, pensje pracowników, zysk marki oraz środki na rozwój;
  • inicjatywy społeczne – coraz częściej firmy decydują się na przekazanie minimum 1% dochodu z każdej sprzedanej sztuki odzieży na wspieranie bliskich ich sercu inicjatyw, działań charytatywnych i społecznych.

Polskie marki odzieżowe a przejrzyste ceny produktów

Transparentne ceny są odpowiedzią marek z branży fashion na potrzeby konsumentów, dla których cena nabywanych artykułów odzieżowych nie jest kwestią obojętną. Ponadto takie działania pozwalają klientom lepiej zrozumieć ich wartość, co przyczynia się do podejmowania świadomych decyzji zakupowych.

Całość procesu ściśle wiąże się z ideą zrównoważonego rozwoju oraz nabywania towarów w duchu slow fashion – nowoczesnego spojrzenia na potrzeby swoje i tym samym swojej garderoby. Osoby, które kierują się zasadami slow fashion, zamiast nieprzemyślanego kupowania kilku lub kilkunastu rzeczy na między sezonowych wyprzedażach, wolą kupić jedną lub dwie sztuki odzieży lepszej jakości w odpowiednio wyższej oraz przede wszystkim przejrzystej cenie. Które polskie marki odzieżowe postanowiły więc dołączyć do grona transparentnych?

Balagan

„Prostota eleganckiego polskiego wzornictwa połączona z niezobowiązującym uniwersalnym stylem izraelskiej ulicy” – tak o projektach Balaganu mówią założycielki marki – Agata Matlak-Lutyk oraz Hanna Ferenc-Hilsden. Ważnym aspektem dla projektantek jest tworzenie obuwia i akcesoriów w duchu zrównoważonego rozwoju. Dlatego też marka działa proekologicznie (wykorzystuje tkaniny naturalne, które są przyjazne i bezpieczne dla środowiska) oraz lokalnie (artykuły odzieżowe produkuje w Europie – na terenie Polski, Włoch oraz Hiszpanii).

Elementy

„Ponadczasowy projekt. Lokalna produkcja. Kompletna transparentność”. Te trzy krótkie sentencje w pełni oddają charakter marki Elementy, której założycielami są Marta Garbińska-Włodarczyk oraz Bartosz Ladra. Odzież i akcesoria dostępne w ofercie sklepu projektowane są w duchu slow fashion – minimalistyczne projekty uzupełniają się wzajemnie, a ulubione modele są dostępne przez wiele sezonów. Siedziba Elementów mieści się na warszawskiej Pradze, gdzie znajduje się biuro, pracownia projektowa i konstruktorska, wzorcownia oraz mała szwalnia.

Od 2015 roku marki Balagan oraz Elementy należą do Transparent Shopping Collective – grona projektantów, którzy zdecydowali się tworzyć modę w pionierski sposób. Przejrzyste ceny pozwalają klientom poznać rzeczywisty koszt i wartość produktu, a transparentność produkcji ujawnia, skąd pochodzą materiały i jak powstają poszczególne projekty marek odzieżowych. Klienci Balaganu oraz Elementów pośrednio wspierają także Inicjatywy Społeczne, ponieważ minimum 1% marży z każdego produktu przeznaczany jest na rzecz działań charytatywnych.

SNY

„Lokalna marka, która powstała z miłości do pięknego designu oraz wizji lepszego jutra”. Nic więc dziwnego, że filarami SNÓW są trzy wartości: zrównoważony rozwój, transparentność oraz dobry design. Celem założycielki marki – Ady Adamkiewicz – było stworzenie brandu, który funkcjonuje w harmonii ze środowiskiem naturalnym oraz nie wywołuje klimatycznych i społecznych wyrzutów sumienia, przy jednoczesnym inspirowaniu klientów wyjątkowymi projektami.

Dla SNÓW przejrzystość cenowa to nowy standard, do którego powinny dążyć wszystkie marki z branży fashion. Dlatego też brand jest transparenty zarówno w zakresie produkcji (otwarcie komunikuje miejsca fabrykacji wykorzystywanych materiałów oraz kto i gdzie uszył z nich ubrania), jak i w zakresie cen (według marki konsumenci mają prawo wiedzieć, co składa się na cenę produktu).

vvidoki

Założyciele tej polskiej marki odzieżowej zwracają się do klienta i mówią wprost, że „odpowiedzialne projektowanie to trudna sprawa, ale nie boimy się wyzwań”. Wizją brandu jest zrównoważony rozwój, lokalna produkcja, a także popularyzowanie idei slow fashion na szeroką skalę. Ubrania są krojone, szyte i haftowane w lokalnej poznańskiej szwalni przy pomocy młodych konstruktorów. Minimalizm, unikatowość oraz wysoka jakość projektów pozwalają klientom dokonywać przemyślanych zakupów, którymi będą mogli cieszyć się przez najbliższe lata.

Vvidoki to kolejna polska marka, która postanowiła dołączyć do grona transparentnych. Jasno komunikuje, że przed swoimi konsumentami nie ma nic do ukrycia – każdy z nich powinien wiedzieć, ile wynoszą koszty produkcji ubrań. Według vvidoków przejrzyste ceny przekładają się na możliwość posiadania grona lojalnych klientów, których marka traktuje tak samo dobrze jak ludzi, którzy ją tworzą.

Podsumowanie

Wybrane polskie marki odzieżowe pokazują, że transparentne ceny to nie chwilowy trend – to sposób na budowanie długofalowej więzi i poczucia zaufania między producentem a konsumentem. Przejrzyste ceny to kolejny filar zrównoważonego rozwoju, który dla wielu marek z branży fashion staje się jednym z kluczowych elementów ich strategii. Być może z biegiem czasu to właśnie transparentność cenowa będzie decydującym czynnikiem wpływającym na pozycję brandów na polskim rynku odzieżowym.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Meghan nigdy nie wróci. Nie lubi Anglii”. Harry ma odmienne zdanie. Będzie konflikt?
Następny artykułNowożeńcy w Sycowie prezenty oddali uchodźcom