A A+ A++

Europejski
Kongres Gospodarczy to wydarzenie najwyższej rangi w Europie Centralnej i
Wschodniej. To właśnie tutaj tęgie umysły przedstawiają wizje tej bliskiej, jak
i nieco bardziej odległej rzeczywistości, przyszłości. Dostęp do zielonego
stolika tylko dla najważniejszych sektorów i graczy z najmocniejszymi kartami.
To nie poker, a nasza codzienność za 5, 10, 20 lat, również motoryzacyjna.
Wykładnia Forda dobrze obrazuje to, czego możemy się spodziewać i co już staje
się namacalne.

Mat. Partnera

Wsparcie elektryczne zatacza coraz szersze koło

To, co jeszcze dekadę temu było odważną wizją, teraz staje
się rzeczywistością. Niewielu ekspertów wierzyło w powodzenie elektryfikacji
motoryzacji, a ta zaczyna coraz częściej gościć w codziennym życiu. Udział
samochodów elektrycznych w europejskim torcie motoryzacyjnym to kilkanaście
procent. Są miesiące, gdy elektryki mają lepszą sprzedaż niż diesle. To samo
dzieje się z hybrydami plug-in i HEV-ami. Miękka hybryda staje się
codziennością i zjawiskiem całkowicie naturalnym, zarówno przy wsparciu jednostek
wysokoprężnych, jak i benzynowych.

Dużą w tym rolę odgrywa cena. Wraz z popularyzacją
przyjaznego środowisku napędu i rosnącym zainteresowaniem klientów, różnica
między pojazdami klasycznymi a elektrykami będzie się zacierać. Według raportu
Bloomberg New Energy Finance, od 2010 cena litowo-jonowej baterii w
przeliczeniu na jedną kWh zgromadzonej w nich energii spadła o 73 procent – z
tysiąca do około 270 dolarów (w 2017). W 2030 zmniejszy się o kolejne 70
procent do poziomu 73 dolarów. Szacunki agencji Bloomberg wskazują, że już za
dekadę różnice cenowe między samochodami elektrycznymi a tradycyjnymi, będą
praktycznie niezauważalne.

Mat. Partnera

Polityka małej łyżki

Świadomość ekologiczną i ekonomiczną budujemy jednak
latami, a czasem dekadami. Koniec motoryzacji jaką znamy wydaje się
nieunikniony, choć proces wygaszania będzie trwał przez wiele lat. Obecny,
przejściowy okres wciąż daje duże możliwości. Nie bez przyczyny Ford, jako
jedyna marka motoryzacyjna, pojawił się na Europejskim Kongresie Gospodarczym.
Globalny potentat wskazał ścieżkę rozwoju i transformacji.

Koncepcja
Amerykanów opiera się na dywersyfikacji portfela. Według kluczowych założeń,
klientowi należy przedstawić wybór, a nie zestaw poleceń i obowiązków.
Zainteresowanie silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi maleje, zatem trzeba dać
coś w alternatywie. Wstęp do elektromobilności to miękka hybryda. Na drugim
brzegu spotkamy się z technologią wysokich lotów w postaci Mustanga Mach-E z
osiągami na poziomie aut wyczynowych. Oferta Forda to również napędy pośrednie,
pozwalające szerzej spojrzeć na elektryfikację i dające głębszą perspektywę.

To przede wszystkim zaawansowana hybrydyzacja gamy.
Portfolio Forda to jeden z nielicznych przykładów na rynku, gdzie mamy do
wyboru dwie propozycje. Pierwsza to klasyczny wariant hybrydowy uzupełniający
energię między innymi podczas hamowania. Gromadzi ją w niewielkim akumulatorze
i oddaje przy przyspieszaniu oraz na postoju, podtrzymując pracę urządzeń
pokładowych. Bazuje na wolnossącym silniku o pojemności 2.5 litra. Takie
rozwiązanie znajdziemy w Kudze. 190 KM w zupełności wystarcza do sprawnego
pokonywania miejskich arterii oraz długich, autostradowych odcinków. Nie dość,
że okazuje się niezwykle żwawy, to zużywa przy tym niewielkie porcje paliwa –
od 5,4 do 5,6 l na dystansie stu kilometrów. Tym samym, zasięg między wizytami
na stacji benzynowej ociera się o 1000 kilometrów. Tutaj możemy postawić na napęd
FWD lub AWD.

Dla tych, którzy sporo czasu spędzają w mieście,
przygotowano odmianę PHEV z możliwością ładowania z gniazdka. Producent
zainstalował w Kudze litowo-jonową baterię o pojemności 14,4 kWh. W pełni
naładowana pozwala przejechać do 88 kilometrów w cyklu elektrycznym, a prędkość
maksymalna na prądzie wynosi 130 km/h. Nowoczesny tandem oddaje kierowcy
imponujące 225 KM przekazywane na koła przedniej osi za pośrednictwem
bezstopniowej, inteligentnej przekładni eCVT. Jeśli będziemy regularnie
uzupełniać energię, komputer wskaże zużycie w cyklu mieszanym na poziomie 1,4
l. Zapominając o tej powinności, konsumpcja wzrośnie do poziomu klasycznej
hybrydy FHEV – 5,4 l. Brzmi dobrze?

Mat. Partnera

Przedsiębiorcy mogą spać spokojnie

Amerykanie idą z duchem czasu również w sekcji, gdzie
odliczanie VAT-u i codzienne spotkania z księgowością, są na porządku dziennym.
To właśnie ta grupa odpowiada za największy kawał motoryzacyjnego tortu. Według
danych Samar, nad Wisłą przekracza 70 procent. W tej kategorii mamy nie tylko
jednoosobowe działalności gospodarcze, lecz również korporacje.

Ford zaczął od Transita, którego możliwości wykroczyły poza
znane nam dotychczas ramy. Ikoniczny samochód dostawczy może mieć pod maską
klasycznego diesla, i takie odmiany najczęściej opuszczają bramy salonów, ale
to elektryczny wariant wysoko zawiesił poprzeczkę. W 2023 do polskich klientów
trafiły 833 sztuki E-Transita, co przełożyło się na ponad 30-procentowy udział
w segmencie. Możliwości? Wszechstronny samochód przejedzie do 309 kilometrów
między ładowaniami, zabierze na pokład 15,1 metra sześciennego ładunku o wadze
1758 kilogramów. Można go swobodnie konfigurować i dopasowywać do własnych
preferencji.

Na drugim biegunie znajdziemy Transita Couriera.
Najmniejszy w gamie, choć niezwykle pojemny. W sam raz, by przewieźć dwie
europalety i przedmioty o długości do 2,6 metra. Na pokładzie ma nowoczesne
multimedia i gadżety przeniesione wprost ze świata osobowej klasy kompaktowej i
średniej. To chociażby dwa 12-calowe ekrany. Centralny, dotykowy, został
wyposażony w najnowszy system operacyjny Ford Sync 4. Pod maską wykorzystuje
warianty benzynowe, wysokoprężne i w pełni elektryczny. E-Transit Courier pozwoli
się naładować łądowarką o mocy 100 kW i zapewni dostęp do sieci Blue Oval
Charge Network – to aż 500 tysięcy publicznych ładowarek. Elektryk dysponuje
silnikiem o mocy 136 KM, co sprawia, że nie będziemy narzekać na dynamikę,
nawet z zapełnioną przestrzenią ładunkową. Istotna jest też obecność funkcji
One Pedal Drive. To wydajna rekuperacja ograniczająca do minimum wykorzystanie
hamulca.

Mat. Partnera

Podczas EKG w Katowicach Ford przedstawił też jeden z
najbardziej uniwersalnych pojazdów w swojej gamie. Transit Custom może być być
zasilany dieslem o mocy od 110 do 170 KM, hybrydą ładowaną z gniazdka o zasięgu
na prądzie do 54 km, a także elektrykiem zapewniającym moc 218 KM. Co istotne,
wariant elektryczny może holować przyczepę o masie dwóch ton i przejedzie w
trybie bezemisyjnym do 327 km. Występuje w dwóch długościach (L1 ma 505, a L2
545 cm) i oferuje rozmaite zabudowy dopasowane do indywidualnych potrzeb.
Ciekawie przedstawia się Nugget z namiotem dachowym, kuchenną zabudową i
zestawem
paneli fotowoltaicznych. Idealny kompan dla miłośników wakacji na łonie
przyrody. Próg wejścia w świat E-Transita Customa to 215 610 zł netto. Osobowy
E-Tourneo zaczyna się od 286 663 zł brutto.

Na pokładzie Transita Customa poczujemy się jak w klasie
premium. Szerokie możliwości personalizacji sprawiają, że z łatwością stworzymy
upragniony egzemplarzy wyposażony między innymi w zestaw kamer o wysokiej
rozdzielczości i zasięgu 360 stopni, skórzaną tapicerkę, adaptacyjny tempomat,
aktywne reflektory LED i zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa.

Amerykanie prężą muskuły

Transformacja trwa w najlepsze i wciąż daje szeroki wybór.
Ford pokazuje, jak to robić dobrze. Dba zarówno o odbiorców prywatnych, jak i
przedsiębiorców. Sukcesywnie ogranicza emisję CO2 i tlenków azotu. Hybrydyzuje
i elektryfikuje gamę w coraz większej skali. Do tego nie ogranicza się tylko do
samego produktu. Cięcia dotyczą też łańcucha dostaw i optymalizacji produkcji,
która ostatecznie ma stać się obojętna dla środowiska.

Na deser Ford przygotował atrakcyjne warunki finansowania.
Produktów jest kilka. Każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego, dopasowanego
ściśle do potrzeb i możliwości. To przede wszystkim leasing od 24 do 72
miesięcy z wpłat … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł8. urodziny Parkrun Katowice. Biegi, truchty, spacery i dodatkowe atrakcje.
Następny artykułProjekt Dušan Jurkovič w Kromerze