Chcesz dostawać mailem najważniejsze informacje z Poznania? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.
Marcelin to fyrtel na zachodzie Poznania, między ul. Bukowską i Bułgarską. Tuż obok jest stadion, na którym gra Lech, Lasek Marceliński i centrum handlowe King Cross Marcelin, a w ostatnich latach przybyło tu nowych mieszkań oraz – za sprawą kompleks Business Garden – nowych biur. Aktualnie na zdecydowanej większości obszaru można korzystać wyłącznie z komunikacji autobusowej, co znacząco wpływa na czas przejazdu.
– Marcelin to dzielnica, która rozwija się bardzo dynamicznie i tramwaj w przyszłości byłby tam bardzo potrzebny – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Nie chcemy powtórki z Naramowic, gdzie przez 20 lat rozbudowywały się osiedla i przybywało mieszkańców, a budowy tramwaju nikt zawczasu tam nie przewidział. Dlatego chcemy już teraz, z odpowiednim wyprzedzeniem, rozmawiać o nowej trasie. Warunkiem realizacji tej inwestycji w najbliższych latach jest jednak zaangażowanie finansowe w nią inwestorów, którzy tam budują lub zamierzają budować. Tak poważna inwestycja komunikacyjna zrealizowana w partnerstwie publiczno-prywatnym byłaby nową jakością w Poznaniu – dodaje wiceprezydent miasta. Obecnie nie ma harmonogramu realizacji tej inwestycji.
Tramwaj na Marcelin. Dwa warianty tras
Tramwaj na Marcelin – dwa warianty trasy poznan.pl
W koncepcji znalazły się dwa warianty przebiegu trasy tramwajowej na Marcelin. W obu wersjach planowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej, gdzie projektowane jest włączenie jej do istniejącego torowiska na ul. Grunwaldzkiej. Następnie trasa miałaby przebiegać ul. Grochowską do Marcelińskiej, a dalej na zachód, w stronę Bułgarskiej. Dalszy przebieg torowiska rozpatrywany jest w dwóch kierunkach:
- wariant 1 – trasa przez ulicę Bułgarską i Łubieńską do ulicy Kolorowej, tam tworzy “pętlę uliczną” przez ulice Pastelową i Jasną,
- wariant 2 – dalszy przebieg ul. Marcelińską i zakończenie trasy “końcówką czołową” za skrzyżowaniem z ulicą Kolorową (obsługa trasy taborem dwukierunkowym).
Jak informują urzędnicy, w ramach budowy torowiska przewiduje się przebudowę pasa drogowego na całej jego szerokości, z zapewnieniem optymalnych warunków dla pieszych i rowerzystów. Podstawowym założeniem projektu, ze względu na zwartą zabudowę, jest wykonanie tzw. cichego torowiska – czyli torów o nowoczesnych parametrach technicznych i funkcjonalnych, gwarantujących m.in. ograniczenie emisji hałasu.
W planach są wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów (przesiadki “drzwi w drzwi”) o minimalnej długości 45 metrów, co umożliwi w przyszłości obsługę trasy dłuższymi i bardziej pojemnymi pojazdami. W założeniach projektu znalazło się m.in. stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego “Ognik”, umożliwiającego wygodną przesiadkę (np. z tramwajów jadących z centrum miasta na autobusy kursujące w osi ulicy Bułgarskiej).
Tramwaj na Marcelin – ul. Bułgarska, wariant 1 – wizualizacja poznan.pl
Jednocześnie władze Poznania nie wykluczają podjęcia dalszych prac dotyczących innych, możliwych korytarzy transportowych dla Marcelina – ewentualna decyzja o budowie trasy tramwajowej zapadnie w przyszłości.
Tramwaj na Marcelin – konsultacje społeczne
Konsultacje rozpoczną się 17 sierpnia, a swoją opinię o projekcie może wyrazić każdy mieszkaniec i mieszkanka Poznania. – Obecnie prowadzimy wstępne prace przedprojektowe, mające na celu analizę zasadności i sprawdzenie możliwości technicznych koncepcji trasy tramwajowej na Marcelin. Bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii mieszkańców, dlatego serdecznie zachęcam do udziału w konsultacjach – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Przy podejmowaniu dalszych decyzji, władze Poznania, oprócz wyników konsultacji społecznych, będą musiały wziąć pod uwagę wyniki wielu analiz, m.in. uwarunkowań techniczno-przestrzennych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS