A A+ A++

Bezpieczne, przyjazne dla pasażerów, kierowców i pieszych, zielone i ekologiczne – takie po zakończonej niedawno modernizacji jest torowisko tramwajowe w ciągu ul. Bydgoskiej.

Modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Bydgoskiej była prowadzona w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II” dofinansowanego ze środków UE. Umowę na realizację prac podpisano w listopadzie 2020 r. Wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola.

Modernizacja torowiska w ciągu ul. Bydgoskiej rozpoczęła się w maju 2021 r. Prace podzielono na dwa etapy: od ul. Reja do ul. Sienkiewicza (bez tego skrzyżowania) i od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza do ul. Chopina. Pierwszy etap zakończył się pod koniec 2021 r. m.in. położono tam nowe tory i nową sieć trakcyjną, oświetlenie, przebudowano wodociąg, wybudowano kanalizację deszczową, torowisko obsiano trawą, zamontowano system nawadniania, odtworzono nawierzchnię w miejscach usuwania kolizji sieci podziemnych. Następnie rozpoczął się drugi etap prac. Roboty objęły kompleksową modernizację torowiska, oświetlenia ulicznego i trakcji w takim zakresie jak w poprzednim etapie.

Co ważne, zmodernizowany odcinek niemal w całości stał się nowym zielonym torowiskiem. Nie ma go tylko w miejscach przystanków i przejazdów drogowo-torowych. Łącznie zielone torowisko liczy ponad 1320 metrów bieżących.

Podczas modernizacji torowiska pod uwagę wzięto także kwestię bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa tzw. niechronionych uczestników ruchu. I tak w ramach prac realizowanych przez MZK zmodernizowano trzy sygnalizacje świetlne wzbudzane przez tramwaj – te, które znajdowały się tam wcześniej, tj. na skrzyżowaniach z ul. Reja, Sienkiewicza i Chopina. Na skrzyżowaniach powstały wyniesione przejścia dla pieszych lub przejścia i przejazdy dla rowerzystów jako alternatywa dla sygnalizacji. Ponadto na części skrzyżowań wprowadzono zawężenia jezdni, odgięcia toru jazdy oraz obszary wyłączone z parkowania.

W lipcu 2022 r. na ul. Bydgoską wrócił tramwaj, a od początku września wprowadzono dwie tymczasowe linie tramwajowe wzmacniające obsługę Bydgoskiego Przedmieścia – nr 7 i 8.

Zakres modernizacji:

  • przebudowa ponad 2,5 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego w śladzie istniejącego torowiska, w tym budowa torowiska zielonego wraz z systemem zraszania;
  • przebudowa sieci trakcyjnej z wymianą słupów trakcyjnych;
  • wymiana kabli zasilających i powrotnych do podstacji trakcyjnych;
  • wymiana nawierzchni drogowej w zakresie wynikającym z przebudowy torowisk;
  • przebudowa oświetlenia ulicznego;
  • wymiana lub odtworzenie nawierzchni na fragmentach chodników;
  • przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach: Bydgoska/Reja; Bydgoska Sienkiewicza i Bydgoska Chopina;
  • sygnalizacja wzbudzana przez tramwaj;
  • przebudowa sieci uzbrojenia technicznego;
  • przebudowa i budowa systemu odprowadzenia wód deszczowych;
  • rozbudowa systemu informacji podróżnych;
  • wymiana wiat przystankowych (6 sztuk);
  • zabezpieczenie i zagospodarowanie zieleni, w tym nasadzenia.

Ostateczny koszt prac to ok. 38,7 mln zł brutto.

Fot. MZK Sp. z o.o.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEIG przejmie 25% globalnej działalności wydobywczej spółki Repsol w ramach nowego partnerstwa
Następny artykułMAN Trucks & Bus Polska zakłada zakup i sprzedaż ponad 2 tys. pojazdów rocznie w nowym centrum