Coraz bliżej jest do rozpoczęcia budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Projekt jest przygotowany w taki sposób, by nowa infrastruktura była przyjazna dla różnych grup, w tym pieszych, rowerzystów czy osób z niepełnosprawnościami.
Nowa linia do Mistrzejowic ma prowadzić od skrzyżowania ul. Mogilskiej i Meissnera. Tramwaj przejedzie ulicami Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca i Jancarza do obecnej pętli Mistrzejowice, która zostanie gruntownie przebudowana. Wszystko po to, by mieszkańcy zyskali znacznie szybsze i niezawodne połączenie komunikacją zbiorową z centrum Krakowa.
Bliżej rowerem
Nie tylko tramwajem będzie można dojechać do centrum łatwiej niż obecnie. Wzdłuż całej trasy projektanci przewidzieli drogi dla rowerów, które z wyjątkiem jednego fragmentu znajdą się po obydwu stronach. Tam, gdzie była już rowerowa infrastruktura, zostały zaprojektowane odpowiednie połączenia, a w pozostałych miejscach stworzono możliwość bezpiecznego włączenia się do ruchu ogólnego. Założenie było takie, by stworzyć kolejny fragment spójnej sieci, która jest wygodna i bezpieczna dla użytkowników. Tam, gdzie tylko było to możliwe, ruch rowerowy będzie odseparowany od ruchu samochodowego i pieszego.
– To jest inwestycja, która będzie służyć wielu grupom mieszkańców. Nie mam wątpliwości, że znacząco ułatwi codzienne dojazdy zarówno z Mistrzejowic, jak i z osiedli położonych bliżej centrum – mówi Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa. – Budowa nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic to kolejna duża komunikacyjna zmiana po północnej stronie miasta. Już niedługo tramwaje zaczną kursować nową linią do Górki Narodowej, trwa przebudowa al. 29 Listopada, a teraz czas na kolejne nowe połączenie tramwajowe, które, jak sądzę, będzie dużą zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej – komentuje prezydent.
Szczególni użytkownicy
Projektanci zwracali uwagę również na potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami. – Szczególny nacisk położyliśmy na likwidację potencjalnych barier na peronach przystankowych dla osób z ograniczeniami ruchowymi, poruszających się na wózkach, słabowidzących i niewidomych – wymienia Paweł Motyka, zastępca dyrektora projektu z firmy Gülermak.
Na krawędziach peronów oraz przed każdym zejściem do przystanków podziemnych (przy schodach) pojawią się fakturowe oznaczenia powierzchni w tym m.in. pasy ostrzegawcze o zmienionej fakturze i kontrastowych kolorach. Na kondygnacjach podziemnych wprowadzone zostaną pasy naprowadzające dla osób niewidomych i słabowidzących. Pasy ostrzegawcze, zwane także pasami medialnymi, pojawią się także przed i na przejściach dla pieszych.
Na podziemne przystanki na rondach Młyńskim i Polsadu będzie można wygodnie dostać się windą przystosowaną do korzystania przez osoby z niepełnosprawnościami. Nawierzchnie podłóg i schodów będą mieć właściwości antypoślizgowe. Na podziemnej stacji na rondzie Polsadu przewidziano odrębną toaletę dla osób z niepełnosprawnościami, w tym dla osób poruszających się na wózkach.
Tego rodzaju udogodnienia przydadzą się z pewnością również rodzicom z małymi dziećmi. Ważna informacja dla nich to fakt, że w projekcie przewidziane jest też oddzielne pomieszczenie – pokój dla opiekuna z dzieckiem, a w nim przewijak i fotel do karmienia.
Zieleń w różnej formie
Na to, czy przestrzeń jest odbierana jako przyjazna dla użytkownika, duży wpływ ma ilość zieleni. W tej dziedzinie linia do Mistrzejowic będzie miała sporo do zaoferowania. W ramach nasadzeń kompensacyjnych zostanie posadzonych ponad tysiąc drzew – w tym część znajdzie się na peronach przystankowych.
Dużą zmianę przejdzie pętla Mistrzejowice, która stanie się swego rodzaju parkiem. W rejonie ronda Barei przewidziany jest ogród deszczowy, a wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, na torowisku zostaną ułożone rozchodniki. Przystanki będą mieć zielone dachy, co z jednej strony pozwala retencjonować wodę, a z drugiej – zmniejsza temperaturę w upalne dni i poprawia komfort oczekiwania na przyjazd tramwaju.
Budowa linii tramwajowej ma się rozpocząć wiosną, po otrzymaniu decyzji o ZRID.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS