A A+ A++

Fot. PAP/M. Moryl (1)

Wojna w Ukrainie pokazała, że kolej ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi, operacji militarnych oraz rozwoju gospodarki. W trudnych czasach jest odpornym na kryzysy środkiem transportu, a inwestycje w infrastrukturę i tabor wspomagają budowanie bezpieczeństwa – to wnioski z debaty „Strategiczne znaczenie kolei w budowaniu odporności Europy”, otwierającej 15. Targi Kolejowe TRAKO.

W debacie wzięli udział przedstawiciele polskich i europejskich firm i instytucji: Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury; Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., Carlo M. Borghini, asystent Sekretarza Generalnego NATO i Viacheslav Yeromin, członek zarządu Ukrzaliznycia.

Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych podkreślał, że nie ma perspektyw rozwoju dla polskiego państwa bez dobrze rozwiniętego systemu kolejowego.

„Od położenia pierwszych szyn kolej jest nierozerwalnie związana z obroną przed agresją – transportuje żołnierzy, sprzęt, ewakuuje rannych i uchodźców. Ale musimy myśleć o kolei także w kontekście jej znaczenia dla gospodarki i społeczeństwa. Bo tam, gdzie dochodzi kolej, tam gospodarka rozwija się prężniej” – powiedział Maciej Małecki.

W opinii Krzysztofa Mamińskiego, prezesa zarządu PKP S.A. oraz Grupy PKP, kolej to transport przyszłości. Wyraźnie pokazała to wojenna rzeczywistość Ukrainy oraz zderzenie z falą uchodźców w 2022 r.

„Luty 2022 r. przekonał nas, że najważniejszy jest człowiek, nie organizacja, struktury i przepisy. Bo to człowiek przyjmował człowieka – uchodźcę na dworcu w Przemyślu i w wielu przypadkach tym człowiekiem był polski kolejarz. To nasz powód do dumy” – podkreślał prezes Mamiński.

Minister infrastruktury wskazał, że w ramach pomocy dla Ukrainy na tory wyjechało 2,4 tys. pociągów z dodatkowymi wagonami oraz 270 dodatkowych pociągów, a do czerwca 2022 r. uchodźcom wydano ponad 2,5 mln bezpłatnych biletów na przejazd w dowolne miejsce w Polsce.

„Rozwiązaliśmy problem uchodźców – nie było podziału na spółki, polscy przewoźnicy z sercem i empatią służyli pomocą, nie padły pytania >>kto nam za to zapłaci?<<” – zaznaczył Andrzej Adamczyk.

O współpracy z polskimi kolejami mówił Viacheslav Yeromin, członek zarządu Ukrzaliznycia.

„Linie kolejowe są liniami życia – dla ludzi i dla gospodarki. Na każdym etapie wojny koleje nas bardzo wspierały” – zaznaczył przedstawiciel strony ukraińskiej.

Jego zdanie podzielał Carlo M. Borghini, asystent sekretarza generalnego NATO, który wskazał, że kolejowe linie życia są ważnym elementem logistyki Sojuszu Północnoatlantyckiego.

„Logistyka i zbudowanie systemu, który byłby bezpieczny w sytuacji dużego konfliktu zbrojnego są bardzo ważne. Dlatego kilka miesięcy temu podpisaliśmy z UE deklarację o współpracy w dziedzinie transportu” – podkreślił reprezentant NATO.

W dniu otwarciu targów przedstawiciele Grupy PKP przedstawili również wyniki finansowe oraz strategię dalszego rozwoju Grupy.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. podał, że w 2022 r. Grupa osiągnęła ponad 10,8 mld zł przychodu, ponad 1,6 mld wskaźnika EBIDTA i 398 mln zł zysku netto. Zapewniło jej to miejsce w gronie 50 największych firm w Polsce.

Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. wskazał, że spółka realizuje m.in. Program Inwestycji Dworcowych. Niedawno ogłoszono jego drugą edycję o wartości ponad 4 mld zł, która w perspektywie do 2030 r. pozwoli na realizację 150 projektów inwestycyjnych w całej Polsce, zaś analizami objęto już ponad 300 lokalizacji. Znacząca część środków zostanie zapewniona przez polski rząd z budżetu państwa, a inwestor, czyli PKP S.A., skorzysta także z pieniędzy unijnych oraz środków własnych.

„Program na lata 2016-2023 zakładał modernizację lub budowę 200 dworców w Polsce. Jesteśmy na jego etapie końcowym: oddaliśmy do użytku już ok. 100 obiektów, na pozostałych trwają prace końcowe. Przykładem inwestycji jest Gdańsk Główny, przepiękny, zabytkowy, historyczny dworzec” – wskazał Ireneusz Maślany.

Dodał, że PKP S.A. zarówno modernizuje istniejące dworce, w tym wiele obiektów zabytkowych, jak i buduje zupełnie nowe – w formule tzw. innowacyjnych dworców systemowych.

Krzysztof Mamiński podkreślał, że mając na uwadze konieczność przeprowadzenia gigantycznych inwestycji w infrastrukturę i tabor polskiej kolei konieczne jest znalezienie stabilnego, przewidywalnego i czytelnego sposobu finansowania.

Częściowe finansowanie zapewni komercjalizacja terenów należących do PKP. Spółka dysponuje nieruchomościami na łącznym obszarze ponad 100 tys. ha. Większość to nieruchomości o charakterze kolejowym – działki torowe oraz te, na których wybudowane są dworce, ale sporą część stanowią nieruchomości o potencjale komercyjnym.

„PKP S.A. realizuje projekty deweloperskie, na których powstają obiekty biurowe i mieszkaniowe. Na naszych gruntach powstaje ponad 1,5 tys. mieszkań, ale również realizowane są projekty budowy nowych terminali kolejowych, gdzie będzie można w sposób uproszczony nadać towar i wysłać go w różne części kraju czy świata koleją” – zaznaczył Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.

Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2023 odbywają się w dniach 19-22 września 2023 r. na terenach Amber Expo w Gdańsku. W tegorocznej, 15. edycji targów bierze udział ponad 600 wystawców z 30 krajów.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOdwodnienie u niemowląt – objawy, skutki i postępowanie
Następny artykułBudowlani startowali w Gdańsku, Opolu i Raciborzu