Toyota Corolla TS Kombi w wersji GR Sport została 100-tysięcznym autem hybrydowym japońskiej firmy sprzedanym w Polsce. Auto można rozpoznać po dwukolorowym nadwoziu z czarnym dachem, pełnych światłach LED, sportowych zderzakach, znaczku GR Sport na klapie bagażnika i 17-calowych felgach aluminiowych GR Sport. Sercem auta jest 184-konny napęd hybrydowy z silnikiem 2.0., który przy tym okazuje się oszczędny – w mieście bez problemu można zejść poniżej 5 l/100 km. Ale za suchymi liczbami kryje się też odrobina iskry ze świata samochodów sportowych. I nikt tu nie żartuje! Corolla GR Sport to odmiana opracowaną przez speców z wyczynowej stajni Toyota Gazoo Racing. Najciekawszą nowinką ukrytą pod ostrzej stylizowaną karoserią tego auta jest system adaptacyjnej regulacji charakterystyki zawieszenia AVS (opcja), który poprawia właściwości jezdne auta. AVS współpracuje z układem Drive Mode Select i dopasowuje siłę tłumienia amortyzatorów do wybranego trybu jazdy. Inżynierowie przewidzieli aż pięć ustawień: Eco, Normal, Sport S, Sport S+ lub Custom (indywidualny). Jak działa to rozwiązanie?
Toyota Corolla GR Sport – hybryda na ostro
Po przejażdżce Corollą GR Sport kombi przyznajemy, że zestrojenie nowego zawieszenia jest wyraźnie bardziej sprężyste w porównaniu z klasycznym rozwiązaniem. Twardsze nastawy jednak nie męczą na co dzień. Sięgając po nowocześniejsze rozwiązanie Japończycy pokazali, że hybrydowe kombi też może być “cool” i dawać frajdę z prowadzenia. Naszym zdaniem mocny 184-konny napęd hybrydowy w duecie z zawieszeniem AVS to obecnie najciekawsza konfiguracja dla Corolli. Samochód nie tylko zapewnia osiągi na poziomie usportowionych diesli (przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje ok. 8 s), ale przewyższa je płynnością pracy i łączy wzorowe prowadzenie ze sporym zapasem dynamiki jazdy – Corolla GR Sport kombi w łukach jest zwinna i pewna. Nowy właściciel raczej nie będzie rozczarowany…
Nowa moda na hybrydy w Polsce. Już 100 tys. aut
A wszystko zaczęło się w 2004 roku, kiedy w Polce zadebiutował Prius drugiej generacji. Ale dopiero Auris Hybrid (2010) i Yaris Hybrid (2012) sprawiły, że napęd hybrydowy stał się dostępny w przystępnych modelach i mógł trafić pod strzechy. Od tamtej pory popularność japońskich hybryd rośnie, notując co roku skoki o kilkadziesiąt, a nawet ponad 100 proc. Obrazem mody, która nagle ogarnęła Polaków mogą być statystyki: o ile sprzedaż pierwszych 50 tys. hybryd Toyoty nad Wisłą trwała 15 lat, to drugie 50 tys. samochodów tego typu trafiło na drogi w niecałe 2 lata.
Wzrost popularności to głównie przyczyna wprowadzenia Corolli nowej, już 12. generacji. Samochód z nadwoziem hatchback, kombi Touring Sports i sedan jest dostępny z dwoma różnymi układami hybrydowymi. Kierowcy mają do wyboru dobrze znany napęd 1.8/122 KM lub zupełnie nowej generacji 2.0/184 KM Dynamic Force. Oczywiście swoje zrobiły też inne auta różnych segmentów – RAV4 Hybrid i C-HR Hybrid. A w październiku 2020 roku dołączył nowy Yaris z 116-konnym napędem hybrydowym 1.5 z Wałbrzycha. W efekcie wszystkie najważniejsze modele hybrydowe Toyoty oferowane obecnie w Polsce to auta zbudowane w architekturze TNGA z najnowszym napędem hybrydowym czwartej generacji.
80 proc. czasu jazdy na prąd
– Toyoty z głęboko zelektryfikowanym napędem hybrydowym to rozwiązanie, które może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy jakości życia w polskich miastach – powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland. – Hybrydy pracują cicho, zużywają niewiele paliwa, a ich największą zaletą w miastach jest zdolność do częstej jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym nawet przez 80 proc. czasu jazdy. Gdy samochód hybrydowy jedzie na samym silniku elektrycznym, jego napęd nie wydaje prawie żadnych dźwięków i nie emituje żadnych szkodliwych substancji ani CO2. Do tego klasyczna pełna hybryda nie potrzebuje żadnej infrastruktury ładowania baterii z zewnątrz. Akumulator trakcyjny w hybrydzie Toyoty odzyskuje energię podczas hamowania i przejmuje nadwyżki energii wytwarzanej przez silnik spalinowy – wyjaśnił.
– Można powiedzieć, że hybrydy Toyoty czwartej generacji to samochody półelektryczne, które emitują o 90 proc. mniej tlenków azotu NOx niż dopuszcza norma Euro 6 dla aut z silnikiem Diesla. Toyota stawia na hybrydy jako etap pośredni w realizacji strategii “Beyond Zero”. Pełną realizację tej koncepcji stanowi Toyota Mirai nowej generacji, która nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy – stwierdził Mularczyk.
Najpopularniejsze hybrydy w Polsce
Najpopularniejszym modelem hybrydowym Toyoty w Polsce jest C-HR – od 2016 roku, czyli początku obecności na rynku, sprzedano 20 886 egz. Na drugim miejscu znajduje się Corolla Hybrid (20 060 egz.), a na kolejnych RAV4 Hybrid (19 716 egz.), Auris Hybrid (18 552 egz.), Yaris Hybrid (14 889 egz.), Camry (4681 egz.) i Prius (1628 egz.).
Hybrydowa Toyota Corolla debiutowała w kwietniu 2019 roku i z mie … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS