rozwiń ›
Toyota stawia na stały elektrolit i nawet 1500 km zasięgu
Toyota w ciągu najbliższej dekady zamierza wprowadzić na rynek aż 30 nowych samochodów elektrycznych na prąd z baterii. Lista premier obejmuje SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, dostawczaki, a także terenowego SUV-a oraz pickupa. Pierwszy samochód elektryczny nowej generacji mamy obiecany już w 2026 roku. Auto dostanie zupełnie nową baterię o wyższej gęstości energii, która zapewni 1000 km zasięgu. Do 2027 roku produkcja akumulatorów powinna być tańsza o 40 proc. Po drodze dołączą bipolarne akumulatory, które w 20 minut naładują się od 10 do 80 proc.
Pierwsza 100 proc. elektryczna Toyota wyposażona w akumulator ze stałym elektrolitem powinna pojawić się na rynku w latach 2027-2028. Zasięg wzrośnie do 1200 km, a ładowanie wysoką mocą zajmie 10 minut. Praca wre też nad inną specyfikacją tych baterii umożliwiającą przejechanie nawet 1500 km! Premiera tego rozwiązania to 2028 rok. Toyota liczy, że już w 2030 roku wyprodukuje 3,5 mln egzemplarzy swoich BEV. Kluczową rolę w realizacji planów odegra platforma e-TNGA zaprojektowana z myślą o wielkoseryjnej produkcji japońskich elektryków.
Toyota bZ4X otwiera listę premier 30 nowych modeli z napędem elektrycznym
Modułowa konstrukcja architektury e-TNGA oznacza, że inżynierowie mogą ją ukształtować do dowolnego typu pojazdów. Pozwala na użycie baterii o różnych rozmiarach i mocy, a także daje możliwość zastosowania napędu na przód lub na cztery koła. Stałe jest położenie przedniego oraz ewentualnego tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem przednich kół oraz szerokość zespołu baterii. Zmieniać można rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu. Dlatego korzystając z kombinacji modułów przedniego, centralnego i tylnego, projektanci mogą tworzyć przeróżne auta – niemal jak dzieci z klocków. Pierwszym owocem wykorzystania e-TNGA jest Toyota bZ4X. Teraz na polskim rynku jest dostępna nowa odsłona tego auta.
Toyota bZ4X
/
Tomasz Sewastianowicz
Toyota bZ4X 2023 w nowej odsłonie z pompą ciepła i gwarancją na milion kilometrów
Toyota bZ4X po najnowszych modyfikacjach podąża z duchem czasu – zyskała 3-fazową ładowarkę o mocy 11 kW (wcześniej była 1-fazowa 6,6 kW). Do tego SUV przeszedł zmianę oprogramowania, która inaczej kalkuluje zużycie prądu z włączoną klimatyzacją i zdecydowanie lepiej szacując zasięg. Pompa ciepła jest standardem, więc zimą ogrzewanie nie obciąży mocno cennego źródła zasilania.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS