Jak banki wykrywają „podejrzane” transakcje kartą płatniczą. Pytamy ING, PKO BP, BNP Paribas, Credit Agricole i Santander.
Czy podczas krajowego wyjazdu i realizowanych wówczas płatności bank może sprawdzić, czy to rzeczywiście my dokonujemy tam zakupów? Może. Monitoring transakcji prowadzony jest bowiem cały czas.
– Robimy to w trosce o bezpieczeństwo klientów. Jeśli mamy podejrzenie, że transakcję mogła wykonywać inna osoba, dzwonimy żeby ją potwierdzić – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.
Dodaje, że to najczęściej sytuacje, które odbiegają od standardowych zachowań klienta. Każdy przypadek jest tu tak naprawdę indywidualny, ciężko więc określić jeden standard.
Banki sprawdzają kto używa karty
Pan Krzysztof to wieloletni klient ING Banku Śląskiego.
– Ostatnio byłem na służbowym wyjeździe w innym mieście. I dostałem telefon z banku. Nie odebrał, bo miał spotkanie. Po nim oddzwonił okazało się, że to dzwonił bank. Czy musi on mnie tak inwigilować mnie cały czas? – pyta mężczyzna.
Nawet zapytał o to bank jaki jest powód sprawdzania. – Może to przypadek ? – usłyszał czytelnik w odpowiedzi.
Jak mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego w wykrywaniu fraudów najistotniejszy jest czas reakcji na „podejrzaną” transakcję. – Dlatego stosujemy zasadę miękkiej blokady karty klienta niezwłocznie po transakcji lub, w wybranych przypadkach, nawet podczas transakcji. Klient otrzymuje informację o blokadzie poprzez przesłanie wiadomości SMS lub push ze szczegółami i prośbą o kontakt – tłumaczy przedstawicielka banku.
Podkreśla. że „ miękka blokada to taka, która nie zezwala na dokonanie transakcji kartą, a jednocześnie po kontakcie klienta z bankiem umożliwia odblokowanie w przypadku autentyczności transakcji lub blokadę twardą (permanentną), po której należy wydać nową kartę dla klienta”.
– System wykrywania fraudów indywidualnie ocenia każdą transakcję kartą pod względem zachowań klienta, tzw. behawiorystki, czyli globalnego spojrzenia poprzez cały cykl życia produktów, które klient posiada- dodaje Mirella Gmur-Dzieduszycka.
Także Iwona Radomska z PKO BP mówi, że w przypadku niestandardowej lub podejrzanej transakcji bank zawsze stara się skontaktować z klientem. – To, czy dana transakcja zostanie uznana za podejrzaną, zależy od wielu różnych kwestii, związanych z sytuacją danego klienta, jego historią transakcji itd. Znaczenie ma więc nie tylko lokalizacja, ale również kwota, niestandardowy zakup czy inne wskazania systemu monitorującego – dodaje Iwona Radomska.
Mogą ją zablokować kartę płatniczą
-
BNP Paribas
Biuro prasowe BNP Paribas podkreśla, że „transakcje kartowe monitorowane są w oparciu o wiele parametrów, jednym z nich jest lokalizacja punktu.
– Jednak samo dokonanie płatności poza miejscem zamieszkania nie jest czynnikiem jednoznacznie wskazującym na konieczność kontaktu z klientem. Telefon z banku może być wykonany jeśli transakcje są nietypowe dla klienta, np. duża kwota albo wiele transakcji zbliżeniowych w krótkim czasie, bądź określony punkt został wcześniej wytypowany jako taki, w którym dokonywano oszukańczych transakcji – wyjaśnia bank.
Zwraca też uwagę, że system monitorujący bezpieczeństwo transakcji dokonywanych kartami płatniczymi parametryzowany jest zgodnie z najlepszymi praktykami, na podstawie informacji o nieautoryzowanych transakcjach płatniczych zgłaszanych przez klientów banku, jak również na podstawie analiz eksperckich oraz informacji pozyskanych w ramach współpracy z innymi instytucjami finansowymi.
– Dokładamy starań żeby zapewnić bezpieczeństwo transakcji. Bank nie zastrzega karty bez kontaktu z klientem, może ją jednak czasowo zablokować jeszcze przed próbą kontaktu jeśli analiza transakcji wykaże że jest duże prawdopodobieństwo że transakcje nie są dokonywane przez klienta – dodaje biuro prasowe BNP Paribas.
-
Credit Agricole
Również Anna Kulas, starszy specjalista ds. bezpieczeństwa w Credit Agricole zapewnia, że bezpieczeństwo środków klientów jest dla niego kwestią priorytetową.
– Dlatego system bankowy analizuje dotychczasowe zachowania transakcyjne klientów i na ich podstawie typuje płatności „podejrzane” wymagające dodatkowej analizy. Transakcją „podejrzaną” dla banku jest transakcja odbiegająca od dotychczasowych zachowań klienta, np. wysoka kwota transakcji czy miejsce jej wykonania. I właśnie w takich przypadkach możemy zadzwonić do klienta i poprosić o potwierdzenie wykonania danej płatności – tłumaczy Anna Kulas.
Dodaje, że dla banku istotne jest aby miał aktualne dane kontaktowe klientów, bo w przypadku, gdy pomimo wielokrotnych prób nie może porozmawiać z nim to ze względów bezpieczeństwa decyduje o czasowej blokadzie karty.
– W ten sposób chcemy zabezpieczyć klienta przed ewentualną utratą środków. Gdy klient potwierdzi transakcję, kartę można odblokować i nadal z niej korzystać. Odblokowanie karty możliwe jest w CA24 eBank, CA24 Infolinia lub w naszej placówce – wyjaśnia Anna Kulas.
Zwraca uwagę, że „czasowa blokada karty jest bardzo wygodna, ponieważ pozwala na posługiwanie się kartą bezpośrednio po jej odblokowaniu”.
– Jednak nie zawsze rekomendujemy takie rozwiązanie – szczególnie, gdy klient stracił na chwilę kartę z oczu czy karta była przez moment w posiadaniu innej osoby, np. zostawiając ją na chwilę w sklepie płacąc za zakupy … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS