A A+ A++

Przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, zasilanych olejem napędowym autobusów ogłoszono w marcu 2020 r. Zgłosiły się cztery firmy: Solaris Bus&Coach, EvoBus Polska, Man Truck&Bus Polska i Busimport Pl. Mimo że nie była najtańsza, za najkorzystniejszą miasto uznało ofertę Solarisa, opiewającą na 10 437 288 zł brutto. – Zadecydowały o tym względy techniczne, w tym przyszłe niższe koszty eksploatacji mówi rzecznik MZK Sylwia Derengowska . 

We wrześniu Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na dostawę autobusów. Firma Solaris miała na to 270 dni. We wtorek pojazdy dotarły do Torunia.

– Autobusy są wyposażone w silniki spełniające najnowsze normy EURO 6, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, 12-metrowe, wyposażone m.in.  w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika – wylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – W dostarczonych obecnie pojazdach niektóre parametry norm emisji spalin są jeszcze lepsze niż w silnikach, które mają solarisy dostarczone do Torunia w 2018 roku. Przeszły też face lifting polegający na zmianach w wyglądzie ściany przedniej autobusu. Dzięki tym zmianom zredukowano opory powietrza w czasie jazdy, co przyczyni się do mniejszego spalania paliwa i mniejszego zabrudzenia boków autobusu w trakcie niekorzystnych warunków pogodowych.

Poprzednia duża dostawa autobusów dla Torunia odbyła się w 2018 r. – przyjechało 14 hybrydowych MAN-ów (za 24 802 212,00 zł brutto) i 21 solarisów z silnikiem Diesla (25 538 121,00 zł brutto).

To nie koniec autobusowych zakupów Torunia

We wrześniu podpisano umowy na dostawy sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Za 16 730 091 zł brutto dostarczy je także firma Solaris. Za zaprojektowanie oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych odpowiada konsorcjum firm Ekoenergetyka-Polska i Westa Building za 4 679 190, 26 zł brutto. “Elektryki” przyjadą do nas pod koniec pierwszego kwartału 2022.

– MZK złożył także wniosek aplikacyjny na dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, a dostawy planowane są w 2023 r. – przypomina Sylwia Derengowska. – W tym roku MZK planuje również ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych pięciu autobusów 12-metrowych zasilanych olejem napędowym, których dostawa będzie zrealizowana w 2022 roku.

Łącznie z nowymi solarisami MZK ma obecnie w eksploatacji 150 autobusów: 50 MAN-ów (w tym 14 to hybrydy), 85 solarisów (tym jedna hybryda), 5 ursusów i 10 starych jelczów. Do tego dochodzi jeszcze jeden zabytkowy jelcz.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPonad 670 tys. zł zebrane dla chorego Antosia – to niespełna połowa kwoty
Następny artykułBrudziński o politykach PO: To żadni demokraci, tylko totalni popaprańcy