Wokół Super Bowl, największego amerykańskiego święta sportu, powstało jedno z największych świąt reklamy. Co roku miliony osób zasiadają przed ekranami czekając, żeby się dowiedzieć kto zdecydował się na rekordowo drogi spot TV i co chce w nim przekazać.
#10: Joe Namath — Noxzema (1973)
Super Bowl VII
14 Stycznia 1973
Wynik: Miami Dolphins pokonali Washington Redskins 14-7
Amerykański futbolista Joe Namath nie może się doczekać, aż zostanie “nakremowany” pianką do golenia przez aktorkę Farrah Fawcett (Aniołki Charliego)
“You’ve got a great pair of hands,” Joe podsumowuje cały zabieg.
#9: Security Camera — Pepsi (1996)
Super Bowl XXVII
28 Stycznia 1996
Wynik: Dallas Cowboys pokonali Pittsburgh Steelers 27-17
Wojna między Coca-colą a Pepsi trwa chyba od zawsze. W reklamie przez obraz z kamery monitoringu widzimy dostawcę Coca-coli, który uzupełnia zapas puszek w lodówce. Już ma odejść. Jednak rozgląda się, patrzy czy nikt nie obserwuje i sięga do sąsiadującej lodówki Pepsi. Wyciąga puszkę, a z lodówki wysypują się dziesiątki puszek robiąc przy tym mnóstwo hałasu. Co kompromituje dostawcę Coca-coli.
Reklama skupia się wokół rywalizacji między dwoma topowymi markami. Pragnienie napoju tu zwycięża. Spot ma budzić pragnienie sięgnięcia po puszkę, przekonać po co sięgnąć gdy mamy wybór. Reklama niestety nie odwołuje się do wartości reprezentowanych przez markę, ani nie mówi za dużo o produkcie. Jednak, czy to nie jest produkt, który wszyscy znają, a motyw wojny między markami jest dużo ciekawszy od zwykłej reklamy?
#8: The Showdown — McDonald’s (1993)
Super Bowl XXVII
31 Stycznia 1993
Wynik: Dallas Cowboys pokonali Buffalo Bills 52-17
Larry Bird i Michael Jordan zakładają się o Big Mac’a kto pierwszy nie trafi piłką do kosza, patrzy jak drugi je kanapkę. Prosty motyw staje się podstawą do dwu-częściowej komedii absurdu, gdzie gracze coraz bardziej podbijają stawkę i poprzeczkę wyzwania.
#7: Wise Guy — Diet Pepsi (1990)
Super Bowl XXIV
28 Stycznia 1990
Wynik: San Francisco 49ers pokonali Denver Broncos 55-10
Why it’s entertaining: After the great Ray Charles sings praises about his favorite soda, he pauses for a swig of it. Except that stagehands have placed that other brand in front of him.
Wojna między Colą, a Pepsi weszła do mainstreamu i stała się pewnym elementem pop kulturowym. Ray Charles śpiewa o najlepszym gazowanym napoju, ktoś wręcza mu Coca-colę, po pierwszym łyku Ray orientuje się, że to nie ten napój. W tle słychać śmiech ekipy. W kadrze pojawia się Diet Pepsi i “that’s the right one”
“Hmmm. All right, now who’s the wise guy?”
“Now that’s the right one, baby!“
Co ciekawe Charles nazwał tę kampanię, jako jeden z jego ważniejszych momentów w karierze.
#6: Frogs — Budweiser (1995)
Super Bowl XXIX
29 Stycznia 1995
Wynik: San Francisco 49ers pokonali San Diego Chargers 49-26
Nad jeziorem siedzą trzy żaby, każda z nich wydaje z siebie jedną sylabę: “Bud,” “Weis,” “Er”. Napoczątku chaotyczne sylaby, z czasem układają się w “Budweiser”. Finalnie, kamera obraca się za wzrokiem żab i widzimy neon Budweisera.
W reklamie warto zwrócić uwagę na znakomitą synchronizację żabich ust z wymawianymi sylabami, a jest to rok 1995. Mamy tu doczynienia z kolejną ze zwierzęcych reklam Budweisera, wcześniej zasłynął z psów, jaszczurek, czy homarów.
#5: Betty White — Snickers (2010)
Super Bowl XLIV
7 Lutego 2010
Wynik: New Orleans Saints pokonali Indianapolis Colts 31-17
Głośna reklama Snickersa. Podwórkowy mecz footballu, wśród grupy grających przyjaciół jest 88 letnia Betty White. Dostaje piłkę, jednak natychmiast jest powalona przez przeciwnika w kałużę błota. Dochodzi do wymiany zdań:
“Mike, you’re playing like Betty White out there!“
“That’s not what your girlfriend says“
Wtedy na ratunek przychodzi dziewczyna Mike’a ze snickersem i może on wrócić do swojej pierwotnej wersji.
Slogan “Głodny nie jesteś sobą” w języku przetrwał do dziś i wciąż kojarzy się ze snickersem.
#4: Where’s the Beef? — Wendy’s (1984)
Super Bowl XVIII
22 Stycznia 1984
Wynik: Oakland Raiders pokonali Washington Redskins 38-9
Jest to 30 sekundowa reklama która wpłynęła na amerykańską kulturę, a jej skutki słyszymy do dziś.
Trzy starsze Panie zachwycają się nad rozmiarem bułki, w końcu jedna z nich decyduje się podnieść górną część Okazuje się, że mięsa jest nieproporcjonalnie mało. Wtedy pada słynne określenie “Where’s the beef?”
#3: It’s Halftime in America — Chrysler, 2012
Super Bowl XLVI
5 Lutego 2012
Wynik: New York Giants pokonali New England Patriots 21-17
Chyba żadna reklama nie przykuła by wzroku Amerykanów jak zaczynający się od słów “It’s Halftime in America,” spot Chryslera. Silny społeczny przekaz reklamy i odwołanie się do korzeni wiadome było, że o tej reklamie będzie się mówiło. Do tego narrację prowadzi najbardziej amerykańska osoba jaka mogła przemówić do ludzi czyli sam Clint Eastwood.
Dwuminutowy spot był najdłuższym w historii Super Bowl, wymagał nawet specjalnej zgody NFL na wydłużenie 90 sekundowego limitu.
#2: Early Showers — Coca-Cola (1980)
Super Bowl XIV
20 stycznia 1980
Wynik: Pittsburgh Steelers pokonali Los Angeles Rams 31-19
Wycieńczony Joe Green schodzi do szatni kontuzjowany, zdecydowanie nie w humorze, w przejściu zaczepia go chłopiec, który oferuje mu pomoc. Chłopiec nie poddaje się zbywaniu przez zawodnika i kontynuuje “You’re best ever”. Finalnie podarowuje mu swoją Coca-cole. Zawodnik wypija ją i w zamian oddaje chłopcu koszulkę. Reklama bazuje na prostej historii, budzącej emocje. To spot o pojednaniu i przyjaźni. Coca-cola łączy tę historię z wartościami które chce zawrzeć w swoim produkcie.
“Hey, kid — catch!“
“Wow! Thanks, Mean Joe!“
#1: 1984 — Apple (1984)
Super Bowl XVIII
22 Stycznia 1984
Wynik: Oakland Raiders pokonali Washington Redskins 38-9
Mamy tu dość jasną symbolikę, młoda, jasna atletka biegnie przez ciemne “kosmiczne” korytarze. Dobiega do sali z wielkim gadającym ekranem i rozbija go, rzucając w niego młotem. Kobietą jest Apple, a konkretniej nadchodzący Mac. Mrocznymi postaciami jest IBM.
“And you’ll see why 1984 won’t be like ‘1984‘” Slogan który zapowiedział komputerową rewolucję Apple. Mamy tu pokazaną walkę między dominującymi markami, ale zdecydowanie bardziej subtelną. Reklama jest intrygująca i tajemnicza, pokazuje wartości i ideologię z jaką Apple chciałby wkroczyć na rynek. Wielowymiarowość jest tu kluczem dla sukcesu tej reklamy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS