Błąd 1. Błędy gramatyczne i ortograficzne
Rekruter przegląda dziesiątki i setki życiorysów dziennie. W pierwszej kolejności do kosza trafiają dokumenty zawierające błędy stylistyczne, gramatyczne i ortograficzne. Żadna firma nie potrzebuje specjalisty, który nie jest w stanie napisać prostego, jedno lub dwustronicowego artykułu bez błędów.
Jeśli masz wątpliwości co do poprawnej pisowni słowa, sprawdź je w słowniku. Unikaj złożonych zdań ze stosem imiesłowów i imiesłowów. Przeczytaj tekst kilka razy. Jeśli nie masz pewności co do rozmieszczenia przecinków, lepiej przeformułuj zdanie.
Błąd 2. Brak celu
Zaangażowanie jest cenione w każdej firmie. Niezależnie od tego, czy mówimy o małej firmie z kilkunastoma pracownikami, czy o dużej międzynarodowej korporacji. Nie jest dobrze, jeśli cel jest rozmyty, źle ustawiony lub wcale.
Błąd 3. Złe zdjęcie
CV musi zawierać zdjęcie. Jest to aksjomat, który nie wymaga dowodu. Pracodawca musi zobaczyć, czyją kandydaturę rozważa. Wybierając odpowiedni obraz, powinieneś przestrzegać kilku prostych zasad:
- Garnitur, schludny wygląd, celowy wygląd – tak. Zużyte dżinsy, rozczochrane włosy – źle.
- Twarz musi być wyraźnie widoczna. Żadnych nakryć głowy ani okularów przeciwsłonecznych!
- Żadnych dywanów, żadnych portretów, żadnych leżaków w tle.
- Na zdjęciu nie powinny znajdować się inne osoby, czy to bliscy krewni, przyjaciele czy koledzy z poprzedniej pracy.
Błąd 4. Za mało informacji
Źle jest, gdy informacji jest za dużo i gdy jest ich za mało. Nie każ pracodawcy zgadywać o twoich osiągnięciach i zasługach. Pod uwagę będą brane tylko te dane, które znajdują się w ankiecie. Zaprezentuj swoje kluczowe kompetencje. Zastanów się, jaka wiedza, umiejętności i osiągnięcia są odpowiednie dla danej pracy.
Błąd 5. Brak kluczowych umiejętności
Ten błąd w pisaniu CV ma wiele wspólnego z poprzednim. Źle jest, gdy kluczowych umiejętności jest za dużo i gdy jest ich za mało. Zazwyczaj wystarczy wymienić od pięciu do siedmiu kompetencji. Najważniejsze jest to, że wszystkie muszą trafić dokładnie w cel, to znaczy odpowiadać żądanej pozycji.
Błąd 6. Wysyłanie szablonu CV
Im bardziej Twoje CV jest podobne do setek innych, tym bardziej prawdopodobne jest, że wyląduje w koszu razem z nimi. Według badania Career Builder ponad jedna trzecia pracodawców w ogóle nie bierze pod uwagę szablonów CV. Szablony mogą polegać zarówno na nadmiarze typowych sformułowań, jak i na wykorzystaniu szablonów pobranych z Internetu.
Błąd 7. Zbyt wiele danych osobowych
Z punktu widzenia potencjalnego szefa nadmiar danych osobowych oznacza jedynie niemożność oddzielenia życia prywatnego od pracy. Imię psa, wiek dzieci, przebieg i marka samochodu to zbędny „szum informacyjny”. Pamiętaj, CV to dokument biznesowy, a nie esej „Jak spędziłem lato”. Nic dodatkowego, nic osobistego. Dziesiątki adresów e-mail i numerów telefonów również będą zbędne. Wystarczy jeden numer telefonu i jeden e-mail.
Błąd 8. Zły projekt
Formatowanie powinno być takie, aby dokument był łatwo dostrzegalny. Jakich błędów należy unikać:
- Tekst jest ciągłym „ściereczką”. Rozwiązanie: Podziel akapity, użyj wyliczeń tam, gdzie to konieczne, i użyj innego formatowania, aby ułatwić czytanie.
- Nadmierna fascynacja czcionkami wszystkich kolorów i rozmiarów. Wystarczy skupić się na kilku naprawdę ważnych punktach. Nie próbuj używać dziesiątek egzotycznych czcionek, nie nadużywaj znaków specjalnych.
Błąd 9. Brak osiągnięć
CV to autoprezentacja, autopromocja. Co zaskakujące, większość aplikantów stara się reklamować jako specjalista, ale nie wskazuje na osiągnięcia. Kiedy wymieniasz poprzednie prace, mówisz tylko, że spędziłeś 3 lata w tym biurze, 2 lata w tym biurze i 5 lat w tym. Ale dziesiątki twoich konkurentów piszą dokładnie to samo, zmieniają się tylko warunki i nazwy firm. O wiele bardziej prawdopodobne będzie uzyskanie pożądanego wakatu, jeśli wskazanie każdego miejsca pracy zostanie uzupełnione kilkoma osiągnięciami. Mogą to być na przykład udane projekty, wzrost sprzedaży o 200%, organizacja interakcji między oddziałami i tak dalej.
Błąd 10. Niespójność w życiorysie pożądanego stanowiska
Jak już wspomniano, CV to autopromocja. A reklama nie może być „ogólna”, ma na celu promowanie konkretnego produktu. I ten produkt powinien być jeden. Nie możesz jednocześnie promować gaźników, kapci plażowych i nart w jednym filmie. Oznacza to, że jedno CV powinno odpowiadać jednemu wakatowi. I do tego powinien być zoptymalizowany. Aplikuj na więcej stanowisk – napisz osobne CV dla każdego.
Wniosek
Po skompilowaniu CV i poprawieniu w nim głównych błędów spróbuj postawić się na miejscu potencjalnego pracodawcy. Wyobraź sobie, że przeglądasz profil zupełnie obcej Ci osoby. Zatrudniłbyś go? A jeśli nie to dlaczego nie? Odpowiadając na te pytania, możesz uniknąć błędów podczas pisania CV i zwiększyć szanse na udaną pracę.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS