A A+ A++

Wydział Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim na bieżąco monitoruje przyjmowanie uczniów do szkół podstawowych i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Tomaszów Mazowiecki. Szkoły podstawowe i przedszkola od momentu wybuchu wojny w Ukrainie do dnia 9 marca 2022 r. przyjęły 53 dzieci ukraińskich (przedszkola – 5 , szkoły podstawowe – 48)

Dzieci i młodzież z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki są przyjmowani do publicznych szkół oraz obejmowani opieką i nauczaniem na warunkach dotyczących obywateli polskich. W chwili obecnej, w Tomaszowie uczniowie z Ukrainy dołączają do funkcjonujących już oddziałów, zwłaszcza, że do momentu wybuchu wojny w naszych jednostkach uczyło się już 31 cudzoziemców (głównie dzieci ukraińskich), a szkoły nadal dysponują potencjałem pozwalającym na przyjęcie kolejnych uczniów – wyjaśnia dyrektor Wydziału Oświaty, Iwona Sudak.

Tomaszowski magistrat podkreśla, że jest możliwe rozważenie możliwości utworzenia tzw. oddziałów przygotowawczych, gdzie proces nauczania dostosowany jest do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, co nastąpi po wyczerpaniu się wolnych miejsc w prowadzonych przez miasto szkołach.

– Należy podkreślić, że w polskim systemie prawnym, jedynie placówka dyplomatyczna lub konsularna kraju pochodzenia ucznia, działająca w Polsce albo stowarzyszenie kulturalno-oświatowe danej narodowości mogą organizować w szkole, w porozumieniu z dyrektorem i za zgodą organu prowadzącego, naukę języka i kultury kraju pochodzenia dla osób niebędących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi szkolnemu – dodaje dyrektor.

Co zrobić z dziećmi, które podlegają obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki? Według informacji przekazanych przez tomaszowski Wydział Edukacji, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego.

Organizuje ją organ prowadzący szkołę. Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo.

– Dotychczas, w roku szkolnym 2021/2022 organ prowadzący zorganizował już 20 godz./tyg. dodatkowych zajęć bezpłatnej nauki języka polskiego. Zgodnie z potrzebami realizują je następujące szkoły: SP13, SP12, SP14, SP11, SP9, SP10, SP3. Organ prowadzący na bieżąco będzie reagował na zwiększone potrzeby w tym zakresie – podkreśla Iwona Sudak.

Uczniowie cudzoziemscy mogą również korzystać z dodatkowych zajęć dydaktyczno – wyrównawczych (w zakresie przedmiotów nauczania), a w zależności od zdiagnozowanych potrzeb, m .in. w związku z doświadczeniem migracyjnym są obejmowani pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia. W szkole organizuje ją dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym

– Pomoc psychologiczno – pedagogiczna zostanie zorganizowana również w ramach pozyskanych przez nas dodatkowych środków na realizację zajęć specjalistycznych. W tym m.in. korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Taką pomocą mogą zostać objęci również rodzice – dodaje prezydent Marcin Witko.

 Minister Czarnek poinformował dzisiaj, że obecnie  w Polsce szacujemy, że jest około 500 tys., ponad 500 tys. dzieci w wieku szkolnym, dzieci ukraińskich uchodźców. Jak dodał, na ten moment zapisało się do polskich szkół ponad 11,5 tys. dzieci – W większości są one zapisane do poszczególnych klas polskich – zakładamy, że te pierwsze dzieci, które zgłosiły się do szkoły, to dzieci, które albo mówią w języku polskim albo rozumieją w języku polskim. I to jest słuszny ruch, że trafiają do klas z polskimi dziećmi”–  ocenia

Szef MEiN poinformował, że w całej Polsce jest ponad 11 tys. nauczycieli, którzy zadeklarowali gotowość nauczania również w oddziałach przygotowawczych ze znajomością języka ukraińskiego i rosyjskiego.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDwie planetoidy przelecą niedaleko Ziemi
Następny artykułKolejna „cegiełka hańby” polskiej opozycji w UE