A A+ A++

Tylko do 21 maja w Domu Norymberskim można oglądać dwie autonomiczne serie kolaży Ewy Pasternak: “Wszystko wskazuje na to, że wygrałyśmy” (2019) oraz “W twoim ogrodzie się śni. Ty musisz się obudzić” (2020). Inspiracją obu serii są fotografie Zofii Rydet z lat 50., 60. i 70. ubiegłego wieku. “Zamiast koncentrować się na najbardziej rozpoznawalnych fotografiach Rydet z »Zapisu Socjologicznego«, Ewa Pasternak wybiera materiały z »Dokumentacji«. Wiele z tych obrazów to wczesne fotografie Rydet, w których można już rozpoznać charakterystyczne dla tej fotografki motywy, które później staną się tematem znanych cykli. Znajdziemy w nich portrety starych kobiet i dzieci, widoki dachów i podwórek – intymne i często czułe zapisy tego, co zwykle działa poza publicznym oglądem albo jest pomijane przez normalizujące spojrzenie” – pisze Anna Chromik w tekście towarzyszącym wystawie. 

Kontekst polityczny, ale nie wprost

Pierwsza seria – “Wszystko wskazuje na to, że wygrałyśmy” – ma kontekst polityczny, ale nie wykorzystuje go wprost. Autorce chodzi o uchwycenie tego, co w przestrzeni publicznej podskórne: niepokoju, oddolnych ruchów, społecznego aktywizmu, wyrażonych ironicznie, chociażby różową farbą o zapachu mango.

“To bardzo symboliczne i intuicyjne działanie poszukujące powiązań historii i codzienności, absurdów i wizualnych przyzwyczajeń oraz emocjonalnych napięć tkwiących w oryginalnym materiale fotograficznym i ich współczesnej interpretacji. Bo fotografia dokumentalna z perspektywy czasu może posłużyć do zbudowania bardzo subiektywnej wypowiedzi. Wystarczy odciąć ją od jej rzeczywistego kontekstu” – komentuje Chromik. 

Na planie pierwszym

“W twoim ogrodzie się śni. Ty musisz się obudzić” (druga seria pokazywanych w DN kolaży) to osobista wypowiedź, którą Pasternak otwiera archiwalne fotografie Rydet na współczesność. Tytuł, początkowo motto projektu, zaczerpnięto z książki Jarosława Grzędowicza “Pan Lodowego Ogrodu”.

Anna Chromik: “W kolażach Ewy to, co kruche, lekceważone czy niewidziane, wysuwa się na pierwszy plan. To, co ciche, może pozostać w ciszy, a jednocześnie krzyczeć głośniej niż jakikolwiek głos sprzeciwu. (…) Czerpie z drugiej linii twórczości Rydet, obejmującej fotomontaże i kolaże. W przeciwieństwie do jej pracy dokumentacyjnej i reportażowej, ten kreacyjny aspekt jej twórczości przez wiele czasu był niedoceniany lub wręcz lekceważony jako zbyt sentymentalny i emocjonalny”. 

Wystawa czynna od wtorku do czwartku w godz. 12-18 lub po telefonicznym umówieniu się pod numerem 12 430 61 27

“Wyborcza” wraca do Zakopanego, hej! Od 19 maja ruszamy z serwisem zakopane.wyborcza.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUM Ruda Śląska: Noc Muzeów
Następny artykuł200 lat dla płk. Lipińskiego w przededniu rocznicy bitwy pod Monte Cassino