Premiera karty graficznej AMD Radeon RX 6500 XT wywołała sporo kontrowersji, związanych z warstwą stricte sprzętową, jak również selekcją mediów mających zaszczyt w pierwszej kolejności sprawdzić tego potwora. Powodów takiego podejścia można się niestety łatwo domyślić, jednak jak głosi przysłowie – co się odwlecze, to nie uciecze. Najsłabsze NAVI ostatecznie załatwiliśmy własnymi środkami, aby spokojnie przygotować obiektywną recenzję, uwzględniającą szereg dodatkowych pomiarów. Znalazło się miejsce chociażby na porównanie wydajności interfejsów PCI-E 3.0 kontra PCI-E 4.0 oraz śledzenie promieni, a wszystko przeprowadzone w lżejszej procedurze doprawionej wieloma starszymi kartami graficznymi.
Autor: Sebastian Oktaba
Karty graficzne AMD Radeon RX 6000 razem z architekturą RDNA 2.0 wprowadzają szereg innowacji m.in.: Infinity Cache będący dodatkowym buforem pamięci podręcznej L3, wspomagającej VRAM poprzez zwiększenie przepustowości tego podsystemu. Rozwiązanie przypomina strukturę cache L3 stosowaną w architekturze procesorów AMD Zen 3. Jednak co ważniejsze – AMD wdrożyło sprzętową akcelerację śledzenia promieni w postaci Ray Accelerators tzn. dedykowanych jednostek obliczeniowych będących odpowiednikami NVIDIA RT Cores. Każdy blok CU (Compute Unit) posiada teraz jeden Ray Accelerator potrafiący wykonać do czterech operacji w cyklu zegarowym. Konkurencji dla jednostek NVIDIA Tensor realizujących DLSS nie wprowadzono, niemniej AMD forsuje programowe skalowanie nazwane FSR. Trzecia kluczowa technologia – Smart Access Memory – polega na udostępnieniu procesorowi pełnych zasobów pamięci graficznej (powyżej 4 GB), co przyspiesza przetwarzanie danych mając owocować wzrostem wydajności w grach komputerowych. Koniecznie będzie jednak posiadanie procesora AMD Ryzen 3000/5000 i płyty głównej z chipsetem AMD 500, zapewniających wsparcie PCI-Express 4.0, natomiast samo rozwiązanie wymaga dodatkowych optymalizacji po stronie deweloperów. Tyle chyba wystarczy w kwestii teorii…
AMD Radeon RX 6500 XT jest mały, energooszczędny, ale niestety również mocno poobcinany i relatywnie drogi. Jak wypadnie w stosunku do swojego poprzednika i najbliższej konkurencji? Pozostaje sprawdzić…
AMD Radeon RX 6500 XT bazuje na rdzeniu NAVI 24 XT, będącym pierwszym na świecie desktopowym układem graficznym wykonanym w litografii 6 nm autorstwa TSMC. Niewielki krok naprzód w kwestii miniaturyzacji zaowocował niestety wieloma radykalnymi cięciami w specyfikacji technicznej. Powierzchnia NAVI 24 XT jest ponad dwukrotnie mniejsza od kawałka krzemu napędzającego AMD Radeon RX 6600, co samo w sobie oczywiście nie byłoby problemem, gdyby nie redukcja pamięci Cache L1/L2 dokładnie o połowę względem starszego rodzeństwa. Solidnie przycięto również ilość jednostek wykonawczych, zostawiając zaledwie 1024 procesory strumieniowe, 32 jednostki renderujące, 64 jednostki teksturujące oraz 16 jednostek dedykowanych śledzeniu promieni. Mówimy zatem o bardzo słabym układzie graficznym. Co jeszcze warto odnotować – producent całkowicie pozbawił NAVI 24 XT sprzętowego kodowania wideo i dekodowania AV1. Chociaż rdzeń AMD Radeon RX 6500 XT prezentuje się bardzo skromnie, to jeszcze nie koniec terapii odchudzającej…
RTX 3050 | GTX 1650 SUPER | RX 5500 XT | RX 6500 XT | |
Architektura | Ampere | Turing | RDNA 1.0 | RDNA 2,0 |
Układ graficzny | GA106 | TU116 | NAVI 14 XT | NAVI 24 XT |
Litografia | 8 nm | 12 nm | 7 nm | 6 nm |
Rozmiar rdzenia | 276 mm² | 284 mm² | 158 mm² | 107 mm² |
Tranzystory | 12 mld | 7 mld | 6 mld | 5 mld |
Jednostki SP | 2560 | 1280 | 1408 | 1024 |
Jednostki TMU | 80 | 80 | 88 | 64 |
Jednostki ROP | 48 | 32 | 32 | 32 |
Jednostki RT | 20 | – | – | 16 |
Jednostki Tensor | 80 | – | – | – |
Taktowanie bazowe | 1552 MHz | 1530 MHz | 1607 MHz | 2310 MHz |
Taktowanie boost | 1777 MHz | 1725 MHz | 1845 MHz | 2815 MHz |
Taktowanie pamięci | 14000 MHz | 15000 MHz | 14000 MHz | 18000 MHz |
Ilość pamięci | 8 GB | 4 GB | 4 GB | 4 GB |
Typ pamięci | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 |
Szyna pamięci | 128-bit | 128-bit | 128-bit | 64-bit |
Przepustowość | 224 GB/s | 192 GB/s | 224 GB/s | 144 GB/s |
Interfejs | PCI-E 4.0 x8 | PCI-E 3.0 x16 | PCI-E 4.0 x8 | PCI-E 4.0 x4 |
Współczynnik TGP | 130 W | 100 W | 130 W | 107 W |
Cena startowa | 249 USD | 159 USD | 169 USD | 199 USD |
Data premiery | Styczeń 2022 | Październik 2019 | Grudzień 2019 | Styczeń 2022 |
Test karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3050 – Wydajność, cena, możliwości podkręcania. Co potrafi najtańsze Ampere?
AMD Radeon RX 6500 XT dysponuje tylko 4 GB GDDR6, pomimo iż producent wcześniej wielokrotnie podkreślał, że przytoczona wartość powinna wynosić więcej w przypadku współczesnych kart graficznych (LINK). Czarę goryczy przelewa 64-bitowy interfejs pamięci, która pomimo bardzo wysokiego taktowania sięgającego 18000 MHz, zapewnia zaledwie 144 GB/s przepustowości. Jakby złych wiadomości jeszcze nie wystarczyło, AMD Radeon RX 6500 XT wykorzystuje złącze PCI-Express 4.0 x4, dlatego na platformach posiadających tylko PCI-Express 3.0 x4 ostateczna wydajność może znacznie się pogorszyć (zwłaszcza gdy zabraknie VRAM). Ogólnej sytuacji raczej nie uratuje wysokie taktowanie rdzenia, potrafiącego w porywach osiągać nawet 3000 MHz. Niezbyt zachęcająco wygląda również cena startowa, wynosząca 199 dolarów, podczas gdy poprzednik kosztował 159 dolarów. Najbliższy konkurent w postaci NVIDIA GeForce RTX 3050 wyrwie z portfela wprawdzie 50 dolarów więcej, niemniej oferuje znacznie lepszą specyfikację. Cóż… faktyczną opłacalność zweryfikuje dopiero smutna rzeczywistość. UWAGA: na wykresach w niniejszym teście znajdziecie dwa wyniki AMD Radeon RX 6500 XT, gdzie porównałem wydajność karty z interfejsem PCI-E 3.0 oraz PCI-E 4.0.
AMD Radeon RX 6500 XT PCI-E 3.0 vs PCI-E 4.0
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS