Jako że dla większości użytkowników BMW R 1200 GS i tym podobnych bike’ów sprawę off-roadu wyczerpuje droga szutrowa, postanowiliśmy przetestować sześć kompletów opon, które znacznie lepiej niż w terenie sprawują się na utwardzonych drogach. Producenci ich zdolności off-roadowe oceniają na ledwie ok. 10%, co oznacza, że pozostałe 90% ich cech jest przydatnych na asfaltach.
Właściwości tego typu opon w ostatnim czasie bardzo się zbliżyły do gum sportowo-turystycznych. Ostatni raz test opon tego typu przeprowadziliśmy w 2016 roku. Trzy lata temu również miały one rozmiar 120/70-19 i 170/60-17. Mało tego – do tego testu posłużyły nam również duże GS-y, z tym że była to poprzednia wersja z 1200-centymetrowym silnikiem. Zestawienie wyników obu testów nie pozostawia wątpliwości co do tego, w jakim kierunku zmierzają producenci opon.
Oceny końcowe wszystkich zestawów były sumą ocen cząstkowych trzech części testu: za jazdę po drogach i autostradach, za zachowanie na mokrym oraz za odporność na zużycie. Po każdej części ustaliliśmy kolejność, aby ułatwić ci dobranie opon najbardziej odpowiadających twoim preferencjom.
Taki test opon to praca licznego zespołu ludzi i wielkie wyzwanie logistyczne, a więc i niemałe koszty. Ponieważ chcieliśmy uzyskać rzetelne wyniki, nie było innego wyjścia, jak wyjechać w długą trasę (tu: 3500 km) sześcioma identycznymi motocyklami – tym razem użyliśmy sześciu beemek R 1250 GS. Każda dostała inny komplet opon. Oczywiście jeźdźcy testowi regularnie przesiadali się ze sztuki na sztukę – chodziło o maksymalne zniwelowanie różnic w stylach jazdy. Do tego koszty paliwa na 14-dniową wyprawę, noclegi, wyżywienie, bus serwisowy i fotografowie – uzbierała się pokaźna sumka…
Wśród testowanych zestawów były nowości 2019 (Continentale Trail Attack 3 czy Dunlopy Trailsmart Max). Czy zdołały one zdystansować nieco starsze modele (Metzelery Tourance Next czy Pirelli Scorpion Trail 2)?
Zobacz również: najwyższy czas podkręcić nieco tempo jazdy. Oto test opon do motocykli sportowych.
Test 1. Push the tempo – opony do turystycznych enduro na autostradzie
Nasz pierwszy cel polegał na tym, aby jak najszybciej dostać się na południe Europy, a konkretnie w okolice jeziora Garda we Włoszech. Tamtejsze alpejskie drogi są mekką motocyklistów. Po drodze w te okolice sprawdziliśmy zachowanie opon na autostradach, a później na krętych górskich drogach. Dlaczego tak bardzo nam się spieszyło? To chyba jasne: duże prędkości najlepiej wykazują mocne i słabe strony opon.
Jazda po asfalcie na oponach kostkowych jest czymś w rodzaju tańca na lodzie: braki stabilności w czasie jazdy na wprost i w złożeniu oraz problemy z poręcznością. Bardzo wyraźne były różnice punktowe. W przypadku bardziej szosowych opon do turystycznych enduro (teren ok. 10%) różnica wyniosła raptem 6 (słownie: sześć!) punktów – przy 150 możliwych do zdobycia.
Dla porównania: w 2016 roku różnica między najlepszymi i najgorszymi oponami tego typu wynosiła 11 punktów. Jakby nie patrzeć, to prawie dwa razy więcej niż w tym porównaniu. Jak widać, w ciągu 3 lat różnice między rywalami wyraźnie się zmniejszyły. To pokazuje kierunek, w którym zmierzają producenci tego typu opon. Wymuszają go coraz większe moce silników motocykli – BMW R 1250 GS ma moc 136 KM, a np. KTM 1290 Super Adventure już 160 KM. Ciekawe, kiedy zakończy się to szaleństwo – czy doczekamy się np. Multistrady V4 albo GS-a 1400?
Współczesne opony muszą być bardzo przyczepne i zapewniać stabilność na wysokim poziomie. W związku z tym różnice wśród gum tego typu są mniejsze niż wśród turystyczno-sportowych czy sportowych z homologacją drogową. Dowodem mogą być oceny nowości Dunlopa i Michelina.
W 2016 roku ich poprzednicy zamykali stawkę w punktacji droga/codzienna eksploatacja. Dunlopy Trailsmart Max nadrobiły 9 punktów, dzięki czemu awansowały na drugie miejsce (poprawa poręczności i precyzji prowadzenia). Z kolei Micheliny Anakee Adventure, mimo że tak jak ich poprzednie Anakee III, zajęły odległą pozycję, mocno zmniejszyły stratę do czołówki. To samo dotyczy Bridgestone’ów – A41 zmniejszyły stratę do prowadzących.
29 punktów z 30 możliwych punktów w przypadku poręczności zdobyły Continentale oraz Dunlopy. Dobra robota!
Test na drogach | maks. liczba punktów |
Bridgestone Battlax A41 |
Continental Trail Attack 3 |
Dunlop Trailsmart Max |
Metzeler Tourance Next |
Michelin Anakee Adventure |
Pirelli Scorpion Trail II |
Poręczność | 30 | 27 | 29 | 29 | 27 | 28 | 28 |
precyzja prowadzenia | 30 | 27 | 28 | 28 | 27 | 26 | 28 |
stabilność w zakrętach | 20 | 18 | 19 | 19 | 18 | 17 | 20 |
przyczepność w złożeniach | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 8 | 9 |
przyczepność podczas przyspieszania | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
stabilność podczas jazdy na wprost | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 | 9 |
zachowanie podczas jazdy z pasażerem | 20 | 18 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
zachowanie w zakresie granicznym | 10 | 8 | 9 | 9 | 8 | 10 | 9 |
Moment prostujący | 10 | 8 | 9 | 8 | 8 | 9 | 8 |
Suma | 150 | 134 | 138 | 137 | 132 | 132 | 137 |
miejsce | 4 | 1 | 2 | 5 | 5 | 2 |
Nasze testy opon coraz bardziej przypominają dzielenie włosa na czworo. To dlatego, że z roku na rok następuje równanie w górę. Wśród uniwersalnych opon do turystycznych enduro nigdy dotąd nie było tak ciasno w punktacji. Nowości zaliczyły bardzo udany debiut. Zwycięstwo w kategorii droga/codzienna eksploatacja zgarnęły Continentale Trail Attack 3, które minimalnie wygrały z Dunlopami Trailsmart Max i Pirelli Scorpion Trail II.
Zobacz również: sporo czasu poświęcasz motocyklowej turystce? Test opon do maszyn turystyczno sportowych jest zatem lekturą obowiązkową.
Test 2. Deszczowa piosenka – test opon do turystycznych enduro na mokrym asfalcie
Ten przebój sprzed lat na bank nie ma szans na popularność wśród motocyklistów. Powoduje on szczególnie mocne zgrzytanie zębami, jeśli silny i/lub długotrwały deszcz dopadnie cię podczas dłuższego wyjazdu. Bo przecież nikt nie jest w stanie przewidzieć załamania pogody ani go uniknąć. Mimo to nie brak motocyklistów jeżdżących przez cały rok – niezależnie od pogody. Dla nich producenci opon próbują połączyć dwie przeciwstawne cechy – przyczepność na mokrym z trwałością. Co ważne – udaje im się to coraz lepiej!
Kibice wyścigów motocyklowych doskonale wiedzą, że w razie deszczu na koła trafiają opony typu wet (turbinki), które zapewniają niesamowite odprowadzanie wody i gigantyczną wręcz przyczepność. Wystarczy jednak, żeby nitka toru zaczęła przesychać, aby opony zaczęły znikać w oczach – zużycie nabiera wtedy iście kosmicznego tempa. Zadanie konstruktorów polega na połączeniu przyczepności rodem z torów wyścigowych z trwałością niezbędną na zwykłych drogach. Wszyscy liczący się producenci opon konsekwentnie zmierzają w kierunku tego ideału.
Gdy strumienie wody leją się z nieba, chłodzi ona opony. Podczas złej pogody ich temperatura jest dużo niższa od temperatury pracy wynoszącej od 40 do 60°C (gdy mieści się w tym zakresie, mówimy, że opony są rozgrzane). W czasie jazdy po stale nawadnianym odcinku toru na granicy przyczepności z ostrymi hamowaniami ze 100 km/h temperatura wynosiła maksymalnie +35°C, a więc około połowy tego, co pokazywałby termometr przy porównywalnym obciążeniu na suchym asfalcie w pełni lata. (Na marginesie: gumy muszą być przystosowane także na tę okoliczność).
Mieszanka decydująca o dobrej przyczepności także przy niskich temperaturach uzyskuje wymaganą elastyczność dzięki dodaniu do niej krzemionki, czyli rodzaju kwasu krzemowego. Niestety, nie można przesadzić z tym dodatkiem, bo wtedy spada trwałość opon. Innowacyjne pomysły speców od chemii w połączeniu z coraz bardziej skomplikowaną konstrukcją – to daje wymierne rezultaty.
Ogólnie rzecz ujmując, opony motocyklowe zapewniają coraz więcej przyczepności, i to bez ustępstw w zakresie trwałości. Dla nas, motocyklistów, to jest bardzo dobra wiadomość. Oznacza bowiem wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróżowania nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Tak trzymać!
Zachowanie na mokrym |
maks. liczba punktów | Bridgestone Battlax A41 | Continental Trail Attack 3 |
Dunlop Trailsmart Max |
Metzeler Tourance Next |
Michelin Anakee Adventure |
Pirelli Scorpion Trail II |
Poręczność | 10 | 8 | 9 | 9 | 8 | 9 | 9 |
Precyzja prowadzenia | 20 | 16 | 18 | 18 | 17 | 19 | 19 |
Przyczepność w zakrętach | 20 | 17 | 19 | 19 | 18 | 20 | 19 |
Przyczepność podczas przyspieszania | 20 | 16 | 19 | 18 | 17 | 20 | 19 |
Zachowanie na granicy uślizgu | 20 | 17 | 19 | 18 | 18 | 20 | 19 |
Zachowanie podczas hamowania | 10 | 9 | 8 | 10 | 10 | 10 | 9 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 42,9 | 43,8 | 41,9 | 41,9 | 41,9 | 42,4 | |
V na odcinku pomiarowym (km/h) | 78,2 | 80,7 | 81,7 | 79,9 | 82,1 | 81,5 | |
Czas okrążenia (min) | 01:09,0 | 01:07,0 | 01:07,6 | 01:08,6 | 01:05,5 | 01:06,2 | |
suma | 100 | 83 | 92 | 92 | 88 | 98 | 94 |
miejsce | 6 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 |
W naszym teście w zasadzie nie było złych opon na mokrym. Bardziej pasuje sformułowanie: były bardzo dobre i jeszcze lepsze. W czasie codziennych jazd, gdy przeważnie sporo brakuje do granic przyczepności, każdy zestaw da radę. Co ważne, dotyczy to także sytuacji niebezpiecznych. Wystarczy spojrzeć na niewielkie różnice w długości dróg hamowania.
Broń na złą pogodę – współczesne opony w pełni zasługują na to określenie. Deszcz niewiele pogarsza bowiem zachowanie obutego w nie motocykla.
Opony na mokrej nawierzchni
Rejestrator danych pomagał określić granicę przyczepności na mokrej nawierzchni. Polewany wodą odcinek toru umożliwił wychwycenie różnic między najlepszym a najsłabszym zestawem. W codziennej eksploatacji obie krzywe mocno by się do siebie zbliżyły.
Zobacz również: kusi cię wjazd w błoto? Zobacz dlaczego warto wybrać opony kostkowe.
Test 3. Zużycie bieżnika
W miarę, jak przybywa kilometrów, ubywa bieżnika – to wiedzą wszyscy. Trzecia część naszego testu polegała na wykazaniu, jak w liczbach prezentuje się trwałość, tzn. który komplet opon wykaże najmniejszy ubytek w wysokości bieżnika po 3500 km nawiniętych na drogach o różnych nawierzchniach.
Przeprowadzenie obiektywnego testu na zużycie opon jest bardzo skomplikowane, kosztowne i czasochłonne. Po pierwsze nie da się przeprowadzić symulacji, tzn. stopień zużycia trzeba sprawdzić w rzeczywistych warunkach (czyli na drogach). Po drugie wszystkie zestawy trzeba testować w jak najbardziej zbliżonych warunkach. Dlatego wszystkie założyliśmy na taki sam motocykl – BMW R 1250 GS, a sześciu motocyklistów regularnie przesiadało się z jednego sprzęta na drugi. Chodziło o zneutralizowanie różnic w stylach jazdy poszczególnych jeźdźców. W przeciwnym razie trudno by było o wiarygodne wartości pomiarów. W realnym życiu odporność na zużycie nigdy nie będzie zawsze ta sama – zależy od stylu jazdy, rodzaju dróg, temperatur itd. Jak widzisz nie jest łatwo, mimo to nie poddaliśmy się!
W tym roku w tej kategorii zabłysnęły Continentale: po 3500 km z przodu stracił 18,5% bieżnika, a z tyłu 38,5%. To najlepsze wartości w naszym teście.
Odporność na zużycie | maks. liczba punktów | Bridgestone Battlax A41 |
Continental Trail Attack 3 |
Dunlop Trailsmart Max |
Metzeler Tourance Next |
Michelin Anakee Adventure |
Pirelli Scorpion Trail II |
przód | 50 | 45 | 48 | 43 | 43 | 46 | 46 |
tył | 50 | 40 | 42 | 41 | 37 | 40 | 40 |
suma | 100 | 85 | 90 | 84 | 80 | 86 | 86 |
miejsce | 4 | 1 | 5 | 6 | 2 | 2 |
Bridgestone Battlax A41 |
Continental Trail Attack 3 |
Importer: Bridgestone Sales Polska, Masa: przód 5,3 kg, tył 8,0 kg Cena (2019): przód 499 zł, tył 626 zł OcenaDroga/codzienna eksploatacja Na mokrym (83 pkt, miejsce 6) Zużycie (85 pkt, miejsce 4) |
Importer: Koło Serwis, Masa: przód 5,2 kg, tył 8,4 kg Cena (2019): przód 512 zł, tył 673 zł OcenaDroga/codzienna eksploatacja Na mokrym (92 pkt, miejsce 3) Zużycie (90 pkt, miejsce 1) |
WniosekTo opony na dalekie wyjazdy, zapewniające stabilność i zaufanie. Jest co nieco do poprawy w zakresie poręczności i zachowania na mokrym, niemniej poważnych wad nie stwierdziliśmy. |
WniosekLubisz jazdę w sportowym stylu i zakręty? Continental ma opony dla ciebie! Widać wyraźny postęp w stosunku do poprzedniego modelu, ale również względem konkurencji. Mistrzostwo w zakresie codziennej eksploatacji i odporności na zużycie. |
Dunlop Trailsmart Max |
Metzeler Tourance Next |
Importer: Good Year Dumlop Tyres Polska, Masa: przód 5,4 kg, tył 7,8 kg Cena (2019): przód 553 zł, tył 479 zł OcenaDroga/codzienna eksploatacja Na mokrym (92 pkt, miejsce 3) Zużycie (84 pkt, miejsce 5) |
Importer: Pirelli Polska, Masa: przód 5,2 kg, tył 7,4 kg Cena (2019): przód 489 zł, tył 599 zł OcenaDroga/codzienna eksploatacja Na mokrym (88 pkt, miejsce 5) Zużycie (80 pkt, miejsce 6) |
WniosekTo konsekwentnie rozwijane opony. Podobają się dzięki poręczności, łatwości prowadzenia i precyzji na drodze, a w deszczu zachowują dobre właściwości poprzednika. |
WniosekGórą są młodsi konkurenci, którzy zapewniają większą poręczność, lepszą przyczepność i wolniej się zużywają. Mimo to Metzelery nadal są dobrymi oponami uniwersalnymi. |
Michelin Anakee Adventure |
Pirelli Scorpion Trail II |
Importer: Olek Motocykle, Masa: przód 4,9 kg, tył 7,4 kg Cena (2019): przód 524 zł, tył 665 zł OcenaDroga/codzienna eksploatacja Na mokrym (98 pkt, miejsce 1) Zużycie (86 pkt, miejsce 2) |
Importer: Pirelli Polska, Masa: przód 5,3 kg, tył 7,6 kg Cena (2019): przód 473 zł, tył 613 zł OcenaDroga/codzienna eksploatacja Na mokrym (94 pkt, miejsce 2) Zużycie (86 pkt, miejsce 2) |
WniosekŚwietne opony dla nawijających tysiące kilometrów oraz śmigających po winklach podczas codziennej eksploatacji. Na mokrej nawierzchni nie ma lepszych, a przy tym trudno je zajechać. Gumy w sam raz na wakacyjną wyprawę. |
WniosekSportowe, pewne, wytrzymałe – mają już parę lat, mimo to we wszystkich kategoriach trzymają się w czołówce stawki. Szacunek! |
Klasyfikacja końcowa testu opon do turystycznych enduro
Liczba punktów mówi, że w tym teście nie było złych opon. Dlatego z czystym sumieniem można polecić wszystkie, mimo że widać różnice między nimi.
20 punktów różnicy (na 350 możliwych) między pierwszym zestawem a szóstym, można powiedzieć, że testowane opony wyszły na remis ze wskazaniem. Renomowani producenci nie odpuszczają, nikt nie chce wypaść z czołówki. Za dużo jest do stracenia.
Continentale Trail Attack 3 zwycięstwo zawdzięczają wysokiemu poziomowi we wszystkich trzech zagadnienia uwzględnionych w teście. Trailsmarty Max zaprezentowały się jako świetne opony uniwersalne. Z kolei najnowsze Micheliny – Anakee Adventure – zaimponowały zachowaniem na mokrym. Nie pierwszej już młodości Pirelki Scorpion Trail II na pewno ucieszą podróżników o sportowym zacięciu. Z kolei Bridgestone i Metzeler zaprezentowały dobre kapcie na wszystkie dni.
Szosa | Mokra nawierzchnia | Odporność na zużycie | Suma | |
Maks. liczba punktów | 150 | 100 | 100 | 350 |
Continental Trail Attack 3 | 138 | 92 | 90 | 320 |
Pirelli Scorpion Trail II | 137 | 94 | 86 | 317 |
Michelin Anakee Adventure | 132 | 98 | 86 | 316 |
Dunlop Trailsmart Max | 137 | 92 | 84 | 313 |
Bridgestone Battlax A41 | 134 | 83 | 85 | 302 |
Metzeler Tourance Next | 132 | 88 | 80 | 300 |
Tak testowaliśmy opony do turystycznych enduro
Licząca 3500 km trasa testu wiodła przez autostrady, kręte drogi wokół jeziora Garda i przez Abruzję. Zwieńczeniem było śmiganie po non stop nawadnianym odcinku toru pod Rzymem (zachowanie na mokrym). Na ocenę końcową złożyły się następujące kryteria:
Poręczność
Siła wymagana do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania jej na linii w czasie jazdy po naprzemiennych zakrętach.
Zachowanie na granicy uślizgu*
To ocena łatwości/trudności zapanowania nad motocyklem jadącym na granicy przyczepności. Testowane na mokrej i na suchej nawierzchni.
Moment prostujący
Siła, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu.
Przyczepność podczas przyspieszania*
Określa efektywność przenoszenia mocy na różnego rodzaju zakrętach. Testowana na mokrej i suchej nawierzchni.
Przyczepność w złożeniu*
Sprawdzana podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie.
Precyzja prowadzenia*…
…podczas pokonywania trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Informuje o tym, czy motocykl utrzymuje obraną linię, czy wymagane są korekty.
Stabilność w zakrętach…
…testowana na naprzemiennych zakrętach i na nierównościach solo i z pasażerem w maksymalnym złożeniu podczas przyspieszania.
Stabilność podczas jazdy na wprost…
…z maksymalną prędkością. Sprawdzaliśmy stabilność bike’a oraz jego skłonność do wężykowania.
Ciśnienie powietrza podczas testu na odcinkach kontrolnych: 2,5 bara przód, 2,9 bara tył.
* – wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o charakterystyce zawieszeń podobnej do BMW R 1250 GS.
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS