A A+ A++

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4×4: jest rumuńska, tania, czteropędna, zmodyfikowana i… pomarańczowa. Kciuk w górę czy kciuk w dół?

Nowa Dacia Duster: co zmienił lifting?

Druga generacja Dustera jest oferowana od jesieni 2017 roku. A to oznacza, że nadszedł czas na lifting. Modernizacja nie była jednak specjalnie gruntowna. Ograniczyła się przede wszystkim do przednich i tylnych lamp. Nieznacznie przeprojektowany został też grill, a we wnętrzu pojawił się nowy i większy ekran multimedialny. Tyle. Cała reszta jest dokładnie taka sama, jak w poprzednich Dusterach, które miałem już okazję testować. Linki do tych materiałów wskazuję zatem poniżej.

Zobacz również: Tanio, taniej, Dacia. Czyli efektowny Duster LPG w teście.

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 – z dieslem? Tak, z dieslem!

W przypadku wariantu testowego Dacia poszła nieco pod prąd. Bo o ile czteronapęd w tym segmencie pojawia się, o tyle diesle są zdecydowanie w odwrocie. Pod maską Dustera pracował motor o pojemności 1.5 litra. Ma 4 cylindry i 8 zaworów, a do tego doładowanie i wtrysk common rail. Moc? Ta sięga 115 koni. Moment obrotowy? Wynosi 260 Nm. Za komunikację między silnikiem a kołami odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna. Dacia osiąga pierwszą setkę po 10,3 sekundy. Maksymalnie pojedzie 175 km/h. Spalanie? Diesel w cyklu mieszanym “wypijał” nieco ponad 6 litrów oleju napędowego. W trasie przy jeździe dyktowanej strachem przed nowym taryfikatorem mandatów można zejść w okolice 4,5 litra. A to naprawdę świetny wynik!

Test nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4×4

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4×4. Leśniczy, ale… modny!

Dacia Duster Blue dCi 115: jakie ma wady?

Diesel Renault nie jest głośny. Pracuje bardzo kulturalnie i równomiernie. A do tego świetnie czuje się na biegach od trzeciego (choć sama zmiana przełożeń mogłaby być nieco precyzyjniejsza). Wtedy zaczyna wyśmienicie przyspieszać – na tyle wyśmienicie, że bez trudności można wyprzedzić ciężarówkę. Mi w tym układzie napędowym nie podobało się jedno. Krótki bieg pierwszy i drugi – zaraz po starcie wrzuca się dwójkę i sekundę później trójkę, Dusterowi szybko kończy się skala. Być może jest to podyktowane normami emisji spalin, a być może innymi względami. W mieście sytuacja taka okazuje się jednak męcząca – kierowca nieustająco musi sięgać do lewarka zmiany biegów.

Dacia Duster 4×4: o napędzie i możliwościach w terenie

Choć nazwa Dustera 4×4 brzmi groźnie, nie jest to napęd, który pracuje permanentnie. To jednak jeszcze nic złego. Permanentne 4×4 zwiększyłoby wyniki spalania. A dołączane poprawia właściwości trakcyjne auta. I o tym, w jak dużym stopniu poprawa ta ma wpływ na jazdę, przekonałem się w czasie testu. Nawigacja skierowała mnie na drogę, która dość szybko z asfaltowej zmieniła się w błotny przejazd między polami. Nie, nie było to może coś na kształt Camel Trophy. Wiele czteropędnych aut spokojnie mogłoby jednak ugrzęznąć – ale nie Duster. On spisał się idealnie. Pokonał kilkukilometrowy odcinek i tak naprawdę jedyną niedogodnością było to, że po powrocie do miasta musiałem zafundować mu mycie. Był cały ochlapany błotem.

Zobacz również: Test: Dacia Duster Prestige TCe 150 4×2 FAP – modny crossover w świetnej cenie

Test nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4×4

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4×4. Leśniczy, ale… modny!

Ile kosztuje Dacia Duster Blue dCi 115 4×4?

Dacia po przejęciu przez Renault otrzymała jedno zadanie. Miała się stać synonimem słowa tani. I wartość ta jest aktualna do dziś. Wystarczy wspomnieć o tym, że cena modelu bazowego startuje od 52 200 zł. To o 10 tys. zł mniej od bazowej… Skody Fabii! Ile kosztuje wariant testowy? Diesel Blue dCi 115, napęd AWD i wersja Prestige zdecydowanie podnoszą kwotę. Ta wynosi dokładnie 94 tys. zł. Za tą sumę kupujący otrzymuje jednak prawie SUV-a z 411-litrowym bagażnikiem, automatyczną klimą, niby-kamerą 360 stopni, bezkluczykowym dostępem, nawigacją, 17-calowymi felgami aluminiowymi i monitorowaniem martwego pola. Konkurenci byliby zatem o dziesiątki tysięcy złotych drożsi.

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4×4 – podsumowanie:

No dobrze, ale podsumujmy może Dacię Duster Blue dCi 115 4×4. Idąc za leadem, autu należy się kciuk w górę czy kciuk w dół? Moim zdaniem kciuk w dół… Taką ocenę opieram jednak na pewnej legendzie. A w jej głos, Cezar chcą wyrazić swoje uznanie, wcale nie unosił kciuka w górę, a opuszczał go do dołu. A to oznacza, że Dacię oceniam pozytywnie. Duster choć tani, ma bez wątpienia swój urok, a do tego bogate wyposażenie, oszczędny silnik i całkiem niezły czteronapęd. W tym aucie podoba mi się nawet pomarańczowy lakier – jest jak pastelowe barwy, którymi niegdyś okraszane były masowe auta pokroju Malucha czy Renault 5. Zastrzeżenia? Mam właściwie jedno. Dacia wreszcie mogłaby stworzyć fotel kierowcy, który okaże się wygodny…

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »

Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)

Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)

Tylko teraz

Przejdź do sklepu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolonia Bytom zwolniła pięciu Rosjan. Nie chcieli potępić Putina
Następny artykułInformacje TKN24 Końskie. Wydanie 36