AMD Radeon RX 6600 jest najnowszą i zarazem najsłabszą kartą graficzną w rodzinie RDNA2, będącą kolejnym po Radeonie RX 6600 XT konkurentem dla NVIDIA GeForce RTX 3060. Nawarstwianie modeli o zbliżonej specyfikacji, zwłaszcza gdy permanentnie brakuje wcześniej wprowadzonych, teoretycznie może wydawać się niepotrzebne. Jednak w aktualnej sytuacji każde dodatkowe GPU powinniśmy witać z otwartymi ramionami. Nareszcie pojawia się szansa dostania czegoś za akceptowalne pieniądze, chociaż nie należy oczekiwać cudów, ponieważ AMD Radeon RX 6600 wyceniono identycznie jak NVIDIA GeForce RTX 3060. Mówimy zatem o bezpośrednich rywalach, których dokładne porównanie znajdziecie w rozwinięciu…
Autor: Sebastian Oktaba
Oprócz nowej architektury RDNA 2.0, karty graficzne AMD Radeon RX 6000 wprowadzają szereg innowacji m.in.: Infinity Cache będący dodatkowym buforem pamięci podręcznej L3, wspomagającej VRAM poprzez zwiększenie przepustowości i szybkości wymiany danych. Rozwiązanie to przypomina strukturę cache L3 stosowaną w architekturze procesorów AMD Zen 3. Jednak co ważniejsze – AMD wdrożyło sprzętową akcelerację śledzenia promieni w postaci Ray Accelerators tzn. dedykowanych jednostek obliczeniowych będących odpowiednikami NVIDIA RT Cores. Każdy blok CU (Compute Unit) posiada teraz jeden Ray Accelerator potrafiący wykonać do czterech operacji w cyklu zegarowym. Konkurencji dla jednostek NVIDIA Tensor realizujących DLSS nie wprowadzono, ponieważ AMD forsuje programowe optymalizacje zbiorczo nazwane FidelityFX, będące technologią open source i częścią pakietu GPUOpen. Trzecia kluczowa technologia – Smart Access Memory – polega na udostępnieniu procesorowi pełnych zasobów pamięci graficznej (powyżej 4 GB), co przyspiesza przetwarzanie danych mając owocować wzrostem wydajności w grach komputerowych. Koniecznie będzie jednak posiadanie procesora AMD Ryzen 3000/5000 i płyty głównej z chipsetem AMD 500, zapewniających wsparcie PCI-Express 4.0, natomiast samo rozwiązanie wymaga optymalizacji po stronie deweloperów.
AMD Radeon RX 6600 (tutaj w wydaniu XFX), jest bezpośrednim konkurentem NVIDIA GeForce RTX 3060. Obie karty mają to samo MSRP, ale Radeon oferuje mniej pamięci VRAM. Ciekawe jak będzie z wydajnością…
Rynek desktopowych kart graficznych wygląda obecnie nieciekawie, borykając z problemami wysokiego popytu, niewystarczającej podaży, kopaczami kryptowalut, droższymi komponentami oraz dostawami. Patologia dotknęła przede wszystkim modele należące do średniego i wyższego segmentu, jednak rykoszetem oberwały także starsze konstrukcje, które błyskawicznie podrożały do absurdalnego poziomu. Dzisiaj GeForce GTX 1050 Ti potrafi kosztować 1000 złotych, natomiast GeForce RTX 2060 i Radeon RX 580 nawet 3000 złotych! Dlatego chyba rozumiecie, że absolutnie każda premiera mogąca chociaż częściowo rozładować chorą sytuację jest niezwykle istotna. Niestety – producenci dawno zapomnieli o prawdziwej niższej i środkowej półce, najwyraźniej unikając wprowadzenia godnych następców GeForce GTX 1660 albo Radeon RX 5500 XT. Rodzina GeForce 3000 zakończyła ekspansję na modelu RTX 3060 (pomijam laptopowe 3050/3050 Ti), a chociaż konkurencja właśnie pokazała Radeon RX 6600, obydwie karty graficzne kosztują 329 dolarów (MSRP). Trudno to nazwać średnio-niższym segmentem.
RTX 3060 Ti | RX 6600 XT | RTX 3060 | RX 6600 | |
Architektura | Ampere | RDNA 2 | Ampere | RDNA 2 |
Układ graficzny | GA104 | NAVI 23 XT | GA106 | NAVI 23 XL |
Litografia | 8 nm | 7 nm | 8 nm | 7 nm |
Rozmiar rdzenia | 392 mm² | 237 mm² | 276 mm² | 237 mm² |
Tranzystory | 17 mld | 11 mld | 13 mld | 11 mld |
Jednostki SP | 4864 | 2048 | 3584 | 1792 |
Jednostki TMU | 152 | 128 | 112 | 112 |
Jednostki ROP | 80 | 64 | 48 | 64 |
Jednostki RT | 38 | 32 | 28 | 28 |
Jednostki Tensor | 152 | – | 112 | – |
Taktowanie bazowe | 1410 MHz | 1968 MHz | 1320 MHz | 2044 MHz |
Taktowanie boost | 1665 MHz | 2589 MHz | 1777 MHz | 2491 MHz |
Taktowanie pamięci | 14000 MHz | 16000 MHz | 15000 MHz | 14000 MHz |
Ilość pamięci | 8 GB | 8 GB | 12 GB | 8 GB |
Typ pamięci | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 |
Szyna pamięci | 256-bit | 128-bit | 192-bit | 128-bit |
Przepustowość | 448 GB/s | 256GB/s | 360 GB/s | 224 GB/s |
Interfejs | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x8 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x8 |
Współczynnik TGP | 200 W | 160 W | 170 W | 132 W |
Cena startowa | 399 USD | 379 USD | 329 USD | 329 USD |
Data premiery | Grudzień 2020 | Sierpień 2021 | Luty 2021 | Październik 2021 |
AMD Radeon RX 6600 wykorzystuje 7 nm rdzeń NAVI 23 XL dysponujący 28 blokami CU, owocującymi 1792 jednostkami cieniującymi, 112 teksturującym, 64 renderującymi oraz 28 odpowiadającymi za akcelerację śledzenia promieni. Podobnie jak Radeon RX 6600 XT, słabsza odmiana posiada 8 GB pamięci GDDR6 na 128-bitowej magistrali, jednak taktowanie modułów zostało obniżone do 14000 MHz. Ilość Infinity Cache wynosi 32 MB, obsługiwany interfejs to PCI-Expresss 4.0 x8, zachowana została obsługa techniki SAM (Smart Access Memory). Rdzeń startuje z częstotliwością 2044 MHz (Base), według producenta osiągając maksymalnie 2491 MHz (Boost), natomiast realnie widywałem nawet 2600 MHz, chociaż bardziej wymagające produkcje zbijały zegary do około 2400 MHz. Rozrzut częstotliwościowi GPU okazuje się zatem ogromny, co oczywiście może wynikać ze specyfikacji XFX Radeon RX 6600 Speedster SWFT 210, ustawienia power limitów itp. Wersji referencyjnych AMD sprzedawać nie będzie.
Test kart graficznych AMD Radeon RX 6600 XT vs NVIDIA GeForce RTX 3060. Porównanie najtańszego RDNA2 i Ampere
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS