A A+ A++

Opony są jednym z kluczowych elementów wyposażenia roweru. Jako jedyne mają kontakt z nawierzchnią, a do tego podlegają rotacji. Ich jakość, poziom zaawansowania technologicznego oraz rzeźba bieżnika są w zasadzie najważniejszym czynnikiem, który wpływa na szybkość, przyczepność, dynamikę oraz komfort jazdy. Każdy kolarz i rowerzysta, który spróbował wymiany przeciętnych opon na model z najwyższej półki, wie o czym mowa – dobre ogumienie to podstawa i wyznacznik tego ,,czy rower jeździ”, czy nie. Z uwagi na powyższe nie będziemy ukrywać, że lubimy testować topowe modele, które łączą w sobie gęsty oplot, niską masę, dobrą mieszankę gumową i w rezultacie dają nam możliwość wycisnąć 100% z roweru i posiadanych umiejętności. Pozwalają na więcej w zakrętach, lżej się toczą i lepiej przyspieszają. 

Na redakcyjne testy trafił do nas ciekawy komplet nowych gravelowych opon, które dołączyły niedawno do kolekcji Continentala. Konkretnie dedykowany do rowerów szutrowych Terra Speed o szerokości 35 mm (są też dostępne w wariancie 40 mm) oraz – nareszcie, dziękujemy Contiental – w opcji tubeless ready. Szybkie, wyposażone w niski i gęsty bieżnik opony, które mają w sobie wszystkie najlepsze technologie niemieckiego producenta. Pierwsze, co przyszło nam na myśl – odpowiednik GP 5000 do gravela – wszystko co najlepsze, by w każdych warunkach być po prostu szybkim i bezpiecznym. Z tą myślą wzięliśmy je na warsztat. 

Tak pachnie szybkość i przyczepność!

 

Paczka z Terrami przyszła do nas trochę niespodziewanie. Po otwarciu przesyłki, jeszcze bez czytania informacji o produkcie zawartych na pudełku, już wiedzieliśmy, że to gumy wyprodukowane w Niemczech z topową mieszanką w hierarchii Conti. Tylko one mają ten charakterystyczny zapach. Mowa o mieszance Black Chili, która w wyjątkowy sposób łączy minimalne opory toczenia z bardzo skuteczną przyczepnością. Do tego w Terra Speedach znajdziemy ciekawy oplot składający się z trzech kolejno nałożonych na siebie warstw, po 180 TPI każda. Do całości dołożono wzmocnienie antyprzebiciowe ProTection, które ma zapewnić, że ostre kamienie nie potną ogumienia. Wreszcie też oficjalnie opony są gotowe na tubelessowanie. TR oznacza nową konstrukcję stopki, która szczelnie zamyka się na obręczy oraz gwarantuje dużo bardziej szczelne ścianki boczne. Sporo materiału, sporo wkładek, ale masa nadal rozsądna, w zasadzie bardzo niska – jedynie 392 gramy. To dobry wynik, zważywszy ochronę ProTection i zapowiadane 35 mm, ale ciut więcej, aniżeli obiecywane przez producenta 375 gramów. 

Montaż i trzymanie ciśnienia

 
 

Proces instalacji opon na koła przebiegał bardzo łatwo, przy felgach DT jedynie na ostatni fragment opon potrzebne było zastosowanie łyżki. Wstrzelenie się oraz uszczelnienie nastąpiło natychmiast. Ani jedna kropla mleka nie pojawiła się na bocznych ściankach. W oczy rzuciło nam się jednak, że objętość tych opon jest dość ograniczona, co szybko potwierdził pomiar. Zmierzona szerokość wynosi dokładnie 33,5 mm na obręczy o szerokości wewnętrznej 20 mm. Producent twierdzi, że idealne ułożenie osiąga się na feldze 21 mm, ale nie sądzimy by na takiej rozbiły się do 35 mm. Są po prostu nieco węższe niż zadeklarowano. 

Szczelność systemu stoi na normalnym poziomie, choć jest zmienne i to niezależnie od starzenia się mleka. Czasem przez tydzień z naszych opon nie schodziło prawie nic, a czasem opony były wyraźnie bardziej miękkie po takim postoju. Jakby na to nie patrzeć – na powyższym polu jest całkiem standardowo, po prostu co jakiś czas trzeba je dopompować. Co bardzo istotne, nie odnotowaliśmy tutaj zjawiska puszczania powietrza na rantach podczas mocnej pracy ogumienia. Bez dwóch zdań stopka w wersji TR zapewnia stabilne trzymanie opon na obręczy. Potwierdza to brak przygód z delikatnym popuszczaniem mleka na rancie opony, gdy ta na moment ,,otwiera się” przy agresywnych manewrach – ścianki zawsze pozostawały suche. 

(czytaj dalej)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSkrzynka pełna pomarańczy została w Iławie! Brawo młodzi żeglarze MOS-u!
Następny artykułSłupki poprawią bezpieczeństwo na ostrowskim Rynku