A A+ A++

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

O roku 2021 dla marki Kubota opowiada Alina Sztoch, COO, CMO i Co-founderka w Kubocie.

Największy sukces w 2021 roku

Nie jestem w stanie wymienić jednego. Muszę co najmniej trzy.

Po pierwsze, premiera pierwszej w historii kolekcji odzieży. Kubota to już nie tylko klapki i skarpety, ale także dresy (kreszowe też!), bluzy, spodenki, koszulki, buckety. Od lipca nasi fani mogą ubrać się już w Kubotę od stóp do głów 🙂

Po drugie, ten rok był kluczowy dla stworzenia i scalenia świetnego zespołu. Kubota to już prawie 40 zaangażowanych, ultrapracowitych i oddanych sprawie profesjonalistów. Z niczego nie jesteśmy bardziej dumni niż właśnie ze stworzenia tak dużego potencjału ludzkiego.

Po trzecie, zakończona sukcesem (przed czasem) publiczna oferta akcji, w ramach której udało się zebrać 2,5 mln złotych. Pieniądze z emisji pozwolą na pokonywanie kolejnych barier i jeszcze bardziej prężny rozwój. Jesteśmy na to gotowi i dosłownie nie możemy się doczekać roku 2022!

Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku

Pewnie każda firma odpowie to samo. Pandemia, która wywróciła łańcuch dostaw do góry nogami. Ale mam wrażenie, że w tych wymagających warunkach, w których nie było miejsca na błąd, działając pod dużą presją, usprawniliśmy w firmie wiele obszarów szybciej i efektywniej niż miałoby to miejsce w tzw. normalnych warunkach. To przyparcie do muru, było z perspektywy czasu bardzo motywujące i wyzwoliło ogromny potencjał w zespole.

3 najciekawsze akcje w 2021 roku

Na pierwszym miejscu uruchomienie możliwości zakupu naszych produktów poprzez Messenger za pomocą BLIKA. To rozwiązanie innowacyjne w skali Europy! Cały proces zakupu można zamknąć w kilku krokach – po wyborze produktów i dodaniu ich do koszyka, następuje etap finalizacji zamówienia. Największymi zaletami tego rozwiązania jest prostota, szybkość i bezpieczeństwo procesu zakupowego. Klient nie musi przechodzić na stronę internetową sklepu – wystarczy, że rozpocznie rozmowę na Messengerze i będzie podążał za wskazówkami bota. Kluczowa jest tu także możliwość wybrania docelowego Paczkomatu oraz natychmiastowego opłacenia zakupów BLIKIEM. Według badań przeprowadzonych przez Tpay Polacy najchętniej korzystają z tej formy płatności – stawia na nią aż 77% badanych. 

Stworzenie razem z Polskim Związkiem Piłki Ręcznej oficjalnych klapków kibica. Sport zajmuje w Kubocie szczególne miejsce. Większość naszego zespołu to zapaleni kibice, a część dodatkowo poświęca wolny czas na aktywność fizyczną, na mniej lub bardziej profesjonalnym poziomie. Nie śniło nam się nawet, że kiedykolwiek uda nam się współpracować z tak utytułowanym związkiem jednej z najbardziej popularnych dyscyplin sportowych w Polsce.

Uruchomienie wspólnie z WoshWosh usługi odświeżenia klapków Premium. Wierzymy, że wspólnie wprowadzimy w życie ideę „Naprawiaj, nie wyrzucaj”, która sprawdzi się też w przypadku takiego produktu, jakim są klapki. W naszym sklepie internetowym wystarczy kupić voucher, który przyda się w momencie, kiedy będziemy chcieli odświeżyć zakupione klapki za jakiś czas. Co później? To proste – wysyłamy swoje ulubione klapki do WoshWosh i po kilku dniach wrócą odmienione, świeże, pachnące i wygodne tak samo, jak wcześniej.

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Zdecydowanie BlackWeek (razem z Cyber Monday). Liczby mówią same za siebie.

2020 vs 2021

  • wzrost liczby użytkowników o 67%
  • wzrost średniego czasu trwania sesji o 8%
  • wzrost liczby zamówień o 73%

Black Friday vs dzień poprzedni (czwartek 25.11)

    • wzrost liczby transakcji o 681% 
    • wzrost liczby użytkowników o 267% 
    • wzrost wartości średniego koszyka (pomimo przeceny 25%) o 10%

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

Jeżeli chodzi o komunikację marketingową, to tutaj nie będziemy oryginalni. Królują Facebook i Instagram, które wspólnie wygenerowały ponad 8,5 mln zasięgu organicznego.

W kontekście komunikacji biznesowej świetnie sprawdza się LinkedIn. Możemy śmiało powiedzieć, że w 2021 r. w Kubocie naprawdę odkryliśmy ten kanał komunikacji. Wiele osób w zespole sumiennie rozwija swoje profile i przynosi to mnóstwo korzyści dla firmy, od leadów, po współprace marketingowe, zaproszenia na konferencje, znajdowanie inwestorów i budowanie wizerunku marki jako spółki, która w 1Q22 będzie debiutowała na NewConnect. Oczywiście oprócz profili osobistych prężnie rozwijamy profil firmy, który liczy już prawie 1500 obserwujących. To jak na polskie realia, całkiem sporo.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku

Nie planujemy rewolucji. W 2022 r. nadal będziemy stawiać na kanały, które się sprawdzają. Na pewno nacisk mocniej położymy na dalszy rozwój marketing automation. Planujemy również wykorzystać narzędzi MA do wspierania sprzedaży i marketingu innych kanałów dystrybucji niż e-Commerce takich jak sprzedaż hurtowa produktów personalizowanych, czy sprzedaż hurtowa produktów z regularnej oferty.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Wciąż niesłabnącym trendem w biznesie jest CSR, czyli koncepcja zakładająca łączenie działań biznesowych z angażowaniem się w działania prospołeczne. Spójność między tymi obszarami jest obecnie najlepszym sposobem na dążenie do zbudowania silnych relacji zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnątrz firmy. Wzajemne zaufanie, jasne relacje, przejrzyste działania oraz wyraźne deklaracje marki są odpowiednimi fundamentami do budowania biznesu, czy uzyskiwania tak ważnej przewagi konkurencyjnej.

W Kubocie uwielbiamy działania CSR-owe. Współpracujemy z tymi, których znamy, cenimy i którym ufamy. Działania, w które się angażujemy, przekładają się na wiele pozytywnych aspektów funkcjonowania marki. Dziennikarze wielokrotnie zgłaszają się do nas z pytaniem o możliwość przeprowadzenia wywiadu, nagranie podcastu, uzyskania wypowiedzi do artykułu. Przez 10 miesięcy 2021 roku udało nam się (bezpłatnie) uzyskać ponad 5 tysięcy wzmianek o łącznym zasięgu prawie 30 mln i ekwiwalencie w wysokości 4 mln złotych (prawie 2 razy więcej niż przez cały poprzedni rok). Wizerunek marki, jaki tworzymy poprzez prowadzenie działań społecznie odpowiedzialnych, wpływa również na employer branding. Wsparcie tęczowej społeczności zaowocowało m.in. dwukrotną nominacją Kuboty do nagrody: Pracodawca roku wspierający pracowników LGBT+ (w 2020 i 2021 r.).

Kolejnym obiecującym trendem jest budowanie interakcji z klientami bez użycia plików cookie. W momencie, gdy systematycznie zaczynają znikać Third-party cookies, aby dalej móc skutecznie kierować reklamy do swoich klientów i zachęcać ich do zaangażowania w tworzone treści, organizacje redefiniują własne strategie dotyczące danych. Największym wyzwaniem w tym zakresie będzie sposób przechowywania i przekazywania danych na temat użytkowników za ich zgodą, a nie same dane.

Budżet na działania digitalowe

W 2021 r. nasz budżet marketingowy stanowił około 15% całego budżetu. W 2022 r. budżet marketingowy będzie wynosił już od 20 do 25%.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Ten rok dla marketingu był pełen gwałtownych wahań i zmian. Branża marketingowa płynie w kierunku zgodnym z potrzebami klientów. A jest nad czym pracować. Jedynie 50% e-sklepów wykorzystuje Web Analytics, 47% rozwiązania Marketing Automation, a 43% system klasy CRM. Nadzieję na poprawę sytuacji daje fakt, że aż 73% sklepów internetowych planuje wdrożenie zaawansowanych narzędzi technologicznych, pozwalających skutecznie docierać ze spersonalizowaną ofertą do klientów na podstawie gromadzonych danych o ich preferencjach i zachowaniach. 

To wszystko sprawia, że branża marketingowa jest zmuszona do wdrażania zaawansowanych narzędzi technologicznych, wspierających wszystkie obszary sprzedaży. To wcale nie jest oczywiste, ale to właśnie wokół wspierania sprzedaży kręcił się marketing w 2021 r. Marki zwiększyły wydatki na media cyfrowe w celu promowania i napędzania ruchu na własnych stronach e-Commerce, a także w marketplace’ach, których używają, aby zwiększyć dotarcie do konsumentów. Do tych celów szczególnie przydatne okazały się działania w wyszukiwarkach oraz inwestycje w media społecznościowe, które wzrosły odpowiednio o 8% i 14% w skali globalnej.

3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok

1. Debiut na NewConnect. Kubota to marka stworzona przez fanów, a nie marketerów. To fani ukuli claim marki „Kubota to nie klapki, to styl życia” oraz zbudowali wokół Kuboty niezwykle barwną i bogatą w znaczenia subkulturę. Niewiele marek może poszczycić się równie silną społecznością. W takim ujęciu Kuboty są niczym dobro narodowe, a idea giełdy pięknie się w ten etos wpisuje. Marka dzięki upublicznieniu spółki w końcu wróci do jej fanów.

2. Rozwój sklepu e-Commerce o nowe funkcjonalności, w tym optymalizację portalu pod kątem szybkości działania i UX, stworzenie angielskiej wersji językowej oraz platformy dla klientów B2B.

3. Dotarcie z ofertą odzieży do szerokiego klienta i uplasowanie Kuboty w świadomości klienta jako marki już nie tylko obuwniczej/klapkowej, ale także odzieżowej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielkimi krokami zbliża się 30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy!
Następny artykułCo zrobią USA i NATO? Szef MSZ Ukrainy: To byłoby poniżenie