A A+ A++

Naukowcy z NASA pracują nad nowym teleskopem, który ma na celu odkrycie dowodów na istnienie życia pozaziemskiego. Habitable Worlds Observatory (HWO), jak nazwano ten projekt, ma zostać wystrzelony w 2040 roku i może znaleźć planetę nadającą się do zamieszkania przez ludzi w ciągu naszego życia.

Teleskop Jamesa Webba, należący do NASA, działa od niecałych dwóch lat, a już naukowcy myślą o kolejnym urządzeniu do poszukiwania egzoplanet podobnych do Ziemi. Astrofizyk współpracujący z amerykańską agencją kosmiczną, dr Jesse Christiansen, twierdzi, że HWO może odkryć dowody na istnienie obcego życia „w ciągu naszego życia”.

Trzy kontrakty NASA o łącznej wartości 17,5 miliona dolarów, które wejdą w życie tego lata, mają na celu opracowanie sprzętu i kodu nowej generacji potrzebnych do uzyskiwania coraz bardziej szczegółowych danych o pobliskich egzoplanetach. Jednak zanim HWO zostanie uruchomiony, będzie musiał stawić czoła licznej konkurencji, na przykład tej, która twierdzi, że na egzoplanecie K2-18b odkryto już obce życie.

Podczas gdy naukowcy debatują nad danymi Teleskopu Jamesa Webba dotyczącymi K2-18b, NASA opracowuje strategię, w jaki sposób HWO może najlepiej dostarczyć ostatecznych dowodów na istnienie życia pozaziemskiego. Zespół astronomów, fizyków, inżynierów i badaczy egzoplanet agencji kosmicznej spotkał się w ubiegłym roku, aby omówić narzędzia potrzebne do tego zadania.

Astronom z Berkeley, dr Courtney Dressing, współprzewodnicząca Zespołu ds. przeglądu architektury naukowej (START) w HWO, zaproponowała wyposażenie teleskopu w zdolność do wykrywania szerokiego zakresu sygnałów biologicznych, takich jak gazy wytwarzane przez organizmy żywe, aerozole, promieniowanie podczerwone roślinności czy technosygnały cywilizacji kosmicznych.

Jednak, aby osiągnąć coś lepszego niż analiza K2-18b Jamesa Webba, architekci HWO będą musieli opracować jeszcze bardziej sprawdzalne oznaki życia. Dodatkowe informacje o planecie i układzie planetarnym będą potrzebne do interpretacji sygnałów biologicznych i wykluczenia wyników fałszywie dodatnich.

Jeden z astrofizyków, dr Jesse Christiansen, uważa, że ​​HWO może znaleźć dowody na życie pozaziemskie wkrótce po wystrzeleniu sondy w 2040 roku. „Wierzę, że za naszego życia ktoś taki jak my zobaczy sygnał w atmosferze skalistej planety znajdującej się w ekosferze gwiazdy takiej jak nasze Słońce, którą uważamy za życie” – powiedział.

NASA podała, że ​​wykonawcy z branży obronnej, Northrop Grumman, Lockheed Martin i Ball Aerospace (BAE Systems), rozpoczną część prac HWO tego lata. Dwuletni wysiłek firm o wartości 17,5 miliona dolarów obejmie zbudowanie „ultrastabilnych” systemów czujników optycznych, które mają pomóc utrzymać projekt HWO na orbicie tak długo, jak to możliwe.

Całkowita kwota 11 miliardów dolarów, którą NASA ma nadzieję przeznaczyć rząd USA na swój teleskop HWO, pokazuje, jak ważne jest to przedsięwzięcie. Odkrycie dowodów na istnienie życia pozaziemskiego może doprowadzić do rewolucji w wielu dziedzinach ludzkiego życia.

Oryginalne źródło: ZOBACZ